Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

NGOD - Husemoen


Griffin

Anbefalte innlegg

Jeg er sikker på at skaperen av pickup'sene kan forklare litt selv, men tenkte jeg kunne fortelle litt om hva Ed og han treskjæreren putta i fjøla.
Den første knotten er ren master volum... akkurat som standard strat. 
Den midterste er tone for single coilsa, som på strat, men med push/pull som lar meg veksle mellom vintage og hot på neck og middle pickups
Den nederste er tone for humbucker, men igjen med push/pull som lar meg splitte og spille med humbucker eller kun den ene coilen.

Dersom jeg åpner plata bak disse kontrollene så har jeg mulighet for å justere hvor mye av den coilen i humbuckeren som kan tas ut med push/pull som er aktiv dersom jeg kjører i humbucker mode. Den stiller trinnløst fra full humbucker-pupp, via P90-is til single coil (altså fjerner hensikten med push/pull for split) og alt i mellom.

Testa disse på MusicMan ampen til Husemoen og der må det innrømmes at både vintage og hot på neck & middle låt distinkt forskjellig men begge veldig bra. Skulle jeg ønske å kun ha en gitar, så kan denne gjøre jobben vil jeg mene. Ennå ikke fått kjørt den i bandet da :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Den 16.5.2017 at 23.18, Griffin skrev:

Jeg er sikker på at skaperen av pickup'sene kan forklare litt selv, 

Har glemt å følge opp denne... vel, here goes. 

Singlecoilene er det jeg har valgt å kalle "tritone" (pickupene med dette merkes 3T). Tre ulike voicinger for hvordan disse låter. Vintage, comp & hot. Kunne også valgt kalle det bright, mellow og hot. Forskjellen er ikke så drastisk at det blir behov å ratte eq på amp mellom voicingene, men ganske distinkte lydforskjeller. Slike løsninger pleier medføre nivåforskjeller i volum, men disse er utviklet for å være relativt balansert. Switching mellom vintage-hot som denne lar en gå fra bright Shadow/Knopfler'ish til feitere SRV/Blackmore'ish...

Humbucker har også "tritone", men annen vri. Full humbucker og singlecoil-split er vel kjent for de fleste. Jeg har også lagt opp til mellomting, som havner i lydlandskap tilsvarende P90. Attack og edge som SC, men trøkk og fylde som HB. Men denne mellomtingen kan også justeres, alt mellom full HB til SC. Så Griffin kan justere og finne akkurat den humbuckerlyden (eller "P90-ish") som matcher de andre to (SC) for optimal balanse. Syns dette er riktig så fiffig løsning for fintuning i et HSS-oppsett. SC-lyden på denne humbuckeren jobbet man spesifikt for å ikke bli så spinkel som splittet HB normalt blir. Er ganske nært mot normal SC. 

Stemmer dette med din opplevelse av gitaren Griffin?

Endret av SteikBacon
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva justering av HB angår så står den på full pupp så jeg skal unnlate å kommentere hvordan dette fungerer i praksis. Jeg fikk det bare kjapt demonstrert av Husemoen når jeg henta'n. Det er mulig jeg etterhvert drar den litt nærmere P90 land for en smoothere overgang fra middle til bridge... men ikke sikkert heller. Greit å kunne veksle mellom Les Paul-ish og Strat-ish.

split av humbucker fungerer veldig fint. Det er en troverdig SC som står igjen når det splittes.

SC i neck og bridge er koplet slik at de kan switche mellom vintage og hot... det er som du sier en balansert endring... tydelig, men faktisk ikke så jeg savner den mellom/mellow. For meg var Vintage/Hot ett bra oppsett.

Ble litt umiddelbart litt deppa på første øving med disse da de låt veldig skarpt... så jeg måtte ratte litt treble og bass på ampen. Men så låt det kuler og smell... og som en bonus så låt jaggu Les Paul'n mye finere også ☺️

Så det jeg prøver å si er 'ja', det stemmer godt med min opplevelse og er ganske så happy... :) 

Spør du derimot om jeg vil benytte Edmire i andre gitarer, så vil jeg nok si at det er meget mulig... Har bl.a. ett sett med P90/SC-ish pickuper som trenger ny kobber og som jeg regner med jeg sender nordover når jeg skal pusse opp den gamle fela (Arai Diamond 1402T fra 67/68).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten presisering bare... sånn når jeg leser innlegget i ettertid så kan det leses som jeg synes pickupene er for skarpe i målet, men det jeg PRØVDE å fortelle var at pickupene tvang meg til å ratte litt på mindre enn optimalt innstilt forsterker... 

ingenting i veien med pickupene der altså ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.