Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

comboforsterker, koble til PA høtalere?


Lasse_Hansen

Anbefalte innlegg

Hei sann.

Lurte på om det var mulig å koble en gitarforsterker, til PA høytalere? Hva trenger man evt imellom der?

Gitaren er jo koblet rett i gitarforsterkeren som har innebygd høyttaler. Så lurte litt på hvordan man evt kan løse dette? Er ganske fersk på dette med elgitar og sånn, så får bare beklage hvis spørsmålet virker dumt for noen av dere, men en klok mann (tror i hvert fall han var klok) sa at ingen spørsmål er for dumme, til at det ikke finnes noe svar. Eller noe sånt

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er relativt enkelt, men du bør tenke på følgende:

- Regner med dette er passive høyttalere. Er de aktive, blir det en annen skål. Det holder ikke at "det er en plugg som passer". Er PA- høyttaleren aktiv, kan du ikke regne med at det er en kontakt som gjør at du kan koble det sammen slik du ser for deg i innlegget.

Det er ikke alle gitarforsterkere som har utgang for ekstern høyttaler, mange rimelige forsterkere har ikke denne muligheten innebygget fra fabrikk.

- Du må sjekke hvilken motstand utgangen på gitarforsterkeren er beregnet på når det gjelder forsterkeren du skal koble til. Dette måles i Ohm, og vil til vanlig stå med skrift både på forsterkeren og høyttaleren. Det er dessverre slik at det er forskjell på hvilke "grenser" som finnes, og det er også forskjell om det er en rør- eller transistorforsterker du har. Det er mulig å utdype, men det gjør jeg ikke her.

Det som er nevnt allerede er av en slik art at man helt enkelt kan ødelegge utstyr hvis man overser dette. Videre er det slik at PA- høyttalere ikke er så veldig velegnet som gitarhøyttaler. En gitarhøyttaler er laget for å farge lyden, noe en PA- høytttaler ikke gjør, men tvert i mot. Jo dyrere og finere PA, jo mindre farging av lyd. Dette er da ikke noe som er "feil", men du vil kanskje oppleve at lyden blir litt kjedelig.

Edit- ja, det er relativt enkelt, men det krever at:

- Du har en transistorforsterker med høyttalerutgang
- PA- høyttaleren er passiv
- At PA- høyttaleren har lik eller høyere Ohm-tall enn utgangen på gitarforsterkeren viser.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken forsterker bruker du?

 

For å koble til PA anlegg trenger du enten en direkteutgang eller du må bruke en mikrofon (f.eks en SM57).

 

En direkteutgang ser f.eks slik ut:

1600-TM18H_detail3.jpg

(Red Box DI Out går til PA)

 

Eller slik:

ktn-head_R_gal.jpg

 

 

Der Line Out går til PA. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørsmål er jo hva du ønsker å oppnå? Det vanlige i en bandsituasjon, for å få gitaren gjennom P.A. er jo som nevnt over, å mikke opp gitarampen, eller at man har en gitarprossessor av et eller annet slag som kobles rett i mikserbordet. Sistnevnte metode krever da at man får gitarlyd i retur/monitor. 

Å koble en PA-høyttaler til gitarampen din gir i utgangspunktet ingen mening hvis det ikke er noe spesielt du vil med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, KimT skrev:

Skulle jeg spilt med min Cube 15 i band sammenheng, ville jeg nok måtte bruke mikrofon foran, den har egentlig noen emulert høyttaler. Nyere Cube's har dette, tror jeg. Slik som de skela viser.

Hvis du putter en mikrofon foran høyttaleren så låter en Cube 15 helt greit på PA. 

Man kan bruke et lavt stativ eller en amp clamp:

https://m.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=82710368

Eller henge en flat mikrofon (side address) foran:

http://www.sweetwater.com/store/detail/E609Silver

Den siste Cube-serien har recording out (direkteutgang) på alle modeller. 

 

Før du bruker penger på ny amp, se denne videoen (hele):

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, trur jeg holder meg til selve gitarforsterkeren og høytaleren som er der jeg. Det jeg ville prøve å oppnå ved å koble til et  PA anlegg var egentlig bare bedre lyd, men en PA høyttaler er nok ikke laget for å gjengi så digg lyd som en comboforsterker.

Bruker i dag en Fender Champion 20, men bestilte meg en Boss Katana 100 i går kveld, så nå blir det nok saker. ;)

Takker for alle innspill og svar i hvert fall folkens, her inne lærer jeg noe nytt stadig vekk ☺

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, skela skrev:

Hvis du putter en mikrofon foran høyttaleren så låter en Cube 15 helt greit på PA. 

Man kan bruke et lavt stativ eller en amp clamp:

https://m.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=82710368

Eller henge en flat mikrofon (side address) foran:

http://www.sweetwater.com/store/detail/E609Silver

Den siste Cube-serien har recording out (direkteutgang) på alle modeller. 

 

Før du bruker penger på ny amp, se denne videoen (hele):

 

En eller annen jeg leste et intervju med en gang påsto at Frank Zappa en gang hadde forklart ham at når det kom til oppmikking fikk man større lyd jo mindre høyttaleren var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.