Web Analytics
Jump to content

Alternativ til lakkering... Kan brukes også til sunburst.

Recommended Posts

Jeg trodde at jeg laget en tråd om farging med narvsverte og søkte men fant den ikke, så jeg skriver her. 

Angående finish på gitarer så er mulighetene mange. Jeg skal prøve noe som jeg med meget stor suksess gjorde den gangen jeg laget kniver - farge med narvsverte. Narvsverte er hovedsaklig ment for farging av lær men det egner seg også ypperlig til treverk. Jeg snakker her av erfaring. Det trenger godt inn i treverket i stedet for bare å legge seg som et lag på toppen, sånn som feks lakk gjør. Narvsverte viser åreringer avhengig av hvor mye man pusser på toppen. Siden det trenger inn i treverket så betyr det at man kan blande farger og dempe styrke på fargen med pussing. Nå skal jeg snart vise et eksempel som jeg faktisk skal gjøre på min framtidige Tele hybrid, den som skal bli en 12 strenger. 

Jeg skal lage sunburst eller glidende overgang fra sort til rødt og rødt til grønt. Fargenyansene bestemmer man enkelt selv med mengde pussing. Jeg kan nevne at narvsverte pensles på, tørker minst 50 minutter og så kan man pusse. Dere skal få se dette med egne øyne når jeg begynner å farge min tele hybrid som jeg begynner på snart. Så kan dere dømme selv. Når man er ferdig så påføres Danish oil i flere lag. Det kan bli skinnende blankt med nok arbeid. 

Dere kan se på meg snart og kanskje dere vil prøve selv. Jeg bruker aldri grovere sandpapir enn 600 på dette arbeidet. (Den gangen jeg laget kniver) 

Jeg søkte på narvsverte. Da skjønner jeg at jeg ikke fant den. Men snart skal dere få se at dette gjøres av meg. Men to ting må man ha mye av - tålmodighet og mye sandpapir men på den annen side er det ikke så vanskelig. 

Men vi fortsetter i denne tråden siden jeg tenkte å vise prosjektet med finish på tele hybrid i denne tråden, så det behøver ikke å stenges.

dette blir en prosjektråd i finish for å vise framgangsmetode og å inspirere andre.

De som ikke er kunstneriske nok til sunburst selv med lakkering bør særlig følge denne tråden. 

Edited by Rottenikken

15 minutter siden, isj skrev:

Det gjorde jeg også ?

Men jeg vil gjerne se det på en gitarkropp, så det er bare å kjøre på! 

Men det skal du få se også. Men jeg får ikke kroppen og fargen før om drøyt to uker siden han som jeg har kjøpt kroppen av ikke har sendt den enda og nå er på ferie i ca 2 uker til. Det blir artig å se grønt i stedet for gult i sunburst. 

En fin ting med denne metoden er at gjør man feil så kan man gjøre om igjen. 

Noe annet er at dette er mye mer hardført en lakk siden det trenger skikkelig inn i treverket. Man kan glemme å tenke på lakkskader og riper også. Riper i selve finishen går det ikke an å få ved normal bruk. (Hvis det i det hele tatt går an) 

Edited by Rottenikken

Guest
This topic is now closed to further replies.
  • Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

• Jeg liker ferske strenger og bytter gjerne når jeg må, til Ernie Ball eller DA som er reimeligere.  Spiller ikke live eller i band lenger, men vet om et par som spiller mye mer enn meg og verdsetter den ekstra kosten med Elixir for å slippe å bytte så ofte. Går litt på bekostning av lyd, da Elixir har "mindre klang" i seg men til gjengjeld varer lenger.
    • Takk. Mener å huske at Elixir ble regnet som å være best blant mange.. Men hvordan er synes å dette nå? Og dersom man f.eks spiller en del live og bytter strenger ofte så har det vel mindre å si eller?
    • Det er ikke lenge siden en 25 - bulk kostet 12-1300,- hos Evenstad. Den svake krona og prisstigning generelt, har sannelig gjort seg gjeldende.
    • Hei søker vokalist til Calzada, vi hører til i Stavanger.  spiller rock for det meste 
    • Det må du forvente, men prisene har vært betydelig lave når de har tilbud, selv med moms og frakt etc. Men det må du undersøke og ta en totalvurdering på. Spesielt nå som dollarkursen er dårlig, mot NOK. Skal du handle i Norge, må du bare følge med på hva de har av tilbud på de forskjellige nettbutikker/butikker og handle deretter. Det hender det er tilbud på f.eks spesifikke merker, eller "bundle packs".  Vi hadde Strenger.no før som leverte gode priser, men de ble lagt ned.  Her er f.eks 65-69kr per pakke, det mener jeg er helt innenfor. Du finner sikkert flere lignende tilbud til tider. https://evenstadmusikk.no/d-addario/1084076/d-addario-exl110-b25-bulkpakke-25-stk-010-046-pakke-med-25-stk-exl-110?gad_source=1&utm_source=daisycon&utm_medium=affiliate&utm_campaign=daisycon_Onlinepriser.no https://www.musikkhuset.no/products/daddario-exl110-b25-010-046-bulk-25-set?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwpNuyBhCuARIsANJqL9Oid7wNzTU4xgLnLVllxOStnwHxS9wGBKVbHsHRQ3-f9rLxRdLZxtoaAmciEALw_wcB   Ellers kan jeg anbefale Ernie Ball strenger. De er ofte rimeligere hvis du benytter standard-størrelser - men har like god kvalitet som andre "gode strenger".  https://evenstadmusikk.no/ernie-ball/1009722/ernie-ball-eb-2221-regular-slinky-010-046?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwpNuyBhCuARIsANJqL9OfpfJAOtjW1PJjdIAvs6CT9CT-A9EJJeulO5OVlYeEllFcn3AGszgaAjfmEALw_wcB
  • http://www.BILDELERstore.co.no

• Støtt driften av GitarNorge

• Https://Www.AutoDELER.co.NO
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.