Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva skiller en Hagstrøm Northen Swede fra Hagstrøm Swede?


noob1

Anbefalte innlegg

Da er tiden kommet for min første el-gitar. Kan ikke veldig mye om dem, men har spilt litt på en Hagstrøm northen swede som passet meg perfekt. Prisen på denne er dog dobbel av Hagstrøm Swede. Umiddelbart sliter jeg med å se hva forskjellen er og om det som skiller disse er verdt 5000 kr ekstra for Nrothen modellen. 

Har fått et greit tilbud på en brukt Northen swede, men selger har ikke kvitteringen lenger. 3 år gammel og ifølge selger lite spilt. Hvordan kan jeg se forskjellen på Northen swede og hagstrøm swede om jeg bestemmer meg for brukt? I og med at jeg ikke vet forskjellene på disse så vil jo selger enkelt kunne selge meg en helt ordinær kina produsert hagstrøm swede men likevel si at det er en hagstrøm northen swede. Prisen er kurant og det følger med alt fra kabler, reimer, original gitarkasse i tre, et par pedaler samt gigbag. 

Skulle gjerne hatt tips til hvordan jeg kan se forskjell på Hagstrøm Northen swede og den billigere hagstrøm swede slik at jeg unngå å bli lurt. 

Endret av noob1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, germaniumkid skrev:

Northern er produsert i Tjekkia. 

Sjekk headstock. 

2933f54bb116185a9f75bfd61940a404.jpg

 

Hm ja problemet er at headstock for Northen har hatt ulik design, der noen har navnet Northen slik som på bildet og andre ikke har det. Dermed så hjelper ikke headstock alene. Har vært innom 2 gitarbutikker å begge nevnte det med headstock, når jeg så bildet ditt så googlet jeg og så nå også både Northen swede med Northen og også endel uten.  Se denne video'n fra youtube,

2 timer siden, Truckstop Chuckie skrev:

Spør om serienummer. :) 

 

Ja hadde det vært så enkelt. Forsøkte å ringe butikken der gitaren var kjøpt ny, men han forklarte at de lagret ikke serienummer på Hagstrøm pga av at det er nær umulig for andre enn fabrikken å finne ut noe ved hjelp av serienummer. På vintage Hagstrøm så eksisterer der en bok en kan kjøpe for å skille modeller, fakes etc. Men såvidt jeg har lest meg fram til så går den boken kun fram til 1984. Så gitarer etter det finnes det ingen info om angående serienummer fra Hagstrøm. Har googlet og spurt rundt men ingen som vet. 

Kanskje jeg bare får forsøke å teste den og om jeg liker den så får jeg enten et ok kjøp eller et svært bra kjøp :)

Endret av noob1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig lang responstid da var hos Hagstrøm. 2 dager siden jeg sendte melding til de og ennå ikke fått svar. Så om noen her har hatt både Hagstrøm Swede og Hagstrøm Northen Swede og vet hva som er forskjellen og hva man skal se etter for å identifisere en Northen serie gitar så hører jeg veldig gjerne fra dere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.