Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøpe ny (brukt) bass, men hvilken....?


oldfart

Anbefalte innlegg

Nå som jeg har blitt godt voksen skal jeg skaffe meg en GOD bass. Som tenårings-rocker spilte jeg på en billig-Fender, og etterhvert en litt dyrere 5-strengs Washburn (dog ingen toppmodell), som jeg fortsatt har. Den funker helt greit, men den er ikke akkurat noe smykke å spille på, og bærer ikke direkte preg av veldig god kvalitet.
Husker jeg hadde våte drømmer om å eie en Warwick, men de kostet bare så altfor mye for en fattig student :(
Nå har jeg dog råd til å kjøpe meg en Warwick, men siden jeg ikke spiller såååå mye, så tenker jeg at en eldre pent brukt fungerer like fint (kanskje bedre?) for å holde utgiftene litt nede. Putter heller noen kroner ekstra i forsterker og utstyr.

Men så finnes det så mye å velge i der ute. Hva anbefales? Vil ha noe som kan brukes litt allsidig, pop og metall - og det meste der i mellom. Dog er det punk og rock som ligger hjertet nærmest.

Prisklasse 10-15.000,- tenker jeg bør være innafor på en brukt kvalitetsbass, eller er jeg helt på jordet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er litt obs. kan du få vanvittig bra Warwick i dette prisleiet på Finn. Du bør i så fall sette deg litt inn i historia til selskapet. Jeg mener bassene som ble laget før de ble store er av super kvalitet. Om du finner noe som originalt har noe annet en Mec- mikrofoner er du i riktig område. Jeg er i farta litt usikker på årganger, men alt fra 89 og bakover er nok dynamitt. Vær litt obs. på Nobbybasser, da disse hadde litt problemer i starten av produksjonen. Nobby er også litt spesielt å spille på. Det er mulig det kom noe bra ut i 1990 også, men her er det i alle fall noe samlebåndsbass med MEC. 91 og oppover, bør prises en del lavere.

Med jevne mellomrom kommer tidlige streamere ut på Finn til ca. 15 000 , og etter min mening er dette fryktelig billig. Jeg har spilt på mange dyrere basser som ikke er i nærheten. Man kan også diskutere Mec - de er sikkert greie, men dette er starten på samlebåndstida, og de fleste mener Bartolini og EMG - mikkene som satt på før låter bedre. 80- tallsbassene mener jeg ikke står en millimeter tilbake for customshopbassene du i dag får til 40++ Jeg mener de om noe er bedre. Det har med tilgang på materialer å gjøre bl.a.

Streameren lenket over ser ut til å være fra godtida, men den må naturligvis sjekkes. Kan ikke legge ut slikt uten å antyde årstall eller ha et bilde av serienummer.

For en tysk warwick fra 90- tallet og framover, er 7- 9000 normalt. Dette synes jeg er bra basser, men de kan ikke sammenliknes med de andre greiene jeg skriver om.  Kinabassene er greie, men er ofte overpriset. Jeg tror ut fra det du skriver en Rockbass fra Kina ville blitt nedtur uansett.

Dette er en bra referanse når man skal handle Warwick brukt:
https://docs.google.com/file/d/0B-f0qFeIpPEnY01jWkw3enNaMzQ/edit?pli=1

 

ps. alt jeg skriver over tar utgangspunkt i at bassen er pen og i orden. Skader og lyter er naturligvis med på å redusere verdi. Noen skader er vanlige, bl. a er lokket til batterikammeret på tidlige streamere som regel tapet på plass :-)

 

Ps. 2 Har sett mer på streameren lenkety overfor. Den ser interessant ut, men materialvalg i halsen stemmer ikke med det jeg forventer av en 80- talls streamer. Mulig det er jeg som roter litt, men det vanlige er i alle fall bubinga/ wenge. Sjekk opp. Batteriluke er også mistenkelig fin, og Mec kan byttes med Bartolini :-) Jeg presiserer at selger ikke later som at dette er fra 80- tallet.

Endret av sidney
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i kontakt med selger på den Streameren, og han kjøpte den ny i -92. Har fått nummeret, og om jeg ikke er helt på jordet så forstår jeg det slik at den er produsert i 1990. Den er har også Bartolini. Dog ser det ut til at det er mulig å få tilsvarende litt billigere i utlandet... Har blandt annet kommet over noen i Sverige som er interressante. 
Får se hva det blir til... følger med litt og ser hva som dukker opp :)

Var og så på disse Kina-produserte Rockbassene rett før helgen, men de var ikke i nærheten... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.