Web Analytics
Jump to content

En 12 strengs Furugitar

Recommended Posts

Jeg har funnet et trestykke i Amerikansk Furu er kappet til i fasong som en Telecaster. Ellers er ingesting frest. Dette er eneste sjanse jeg får til å lage akkurat hva jeg vil. Jeg har lurt på tele hybrid eller noe custom jeg ikke får mulighet til ellers. Jeg er nå litt i tenkeboksen inntil jeg begynner over nyttår. Tele hybrid er under sterk vurdering men beslutning er ikke tatt. Jeg begynner over nyttår etter at jeg har tenkt nok. Uansett hva det blir så blir det en 12 strengsgitar. 

Jeg tror det skal bli HSH pickups. 

Jeg tar gjerne imot forslag til ting som jeg ikke kan lage med en frest kropp. 

Jeg tenkte å kjøpe en paddeneck til hals. Det skulle vel gå det?

Edited by Rottenikken

Første gang, tenk på å gjøre det enkelt for en gangs skyld,Standard alt.En humbucker i neck, og singlecoil i bridge. Freser du ut fot hum i neck kan du uansett skifte til en singlecoil senere.Bare å bytte plekterbrett samtidig. Så kan du kose deg med oppgraderinger utover sommer og høst. Der er veldig mange muligheter og artige oppsett med f eks en 5veis bryter.Furu blir kanon gitarkropp.Lykke til og god jul!

Her kommer det opp et viktig spørsmål som kanskje vil endre planene litt. (eller mye) Faren min spurte meg hvordan man stemmer en 12 strenger. Teknisk sett så vet jeg hvordan de skal stemmes og jeg har gitartuner så jeg forklarte. Men så kom han med et spørsmål: Men kan jeg slå an alle 12 strengene separat eller er de for nærme hveradre til å stemmes som 12 og ikke som 6? Hvis de er for nærme så alt må tas på mye bedre gehør enn det som jeg har så må jeg gå for 6 stregner. Da er det mulig at det også blir annen gitarmodell av den kroppen og jeg må i tenkeboksen igjen. Jeg begynner nok om noen dager. 

Men vær så snill å svar meg på om to streger i forskjellig oktav må stemmes som om det var 1 streng. Får da må planene endres.

Men jeg skal lage med samme kroppen - en Furugitar

Edited by Rottenikken

12 minutter siden, Rottenikken skrev:

Her kommer det opp et viktig spørsmål som kanskje vil endre planene litt. (eller mye) Faren min spurte meg hvordan man stemmer en 12 strenger. Teknisk sett så vet jeg hvordan de skal stemmes og jeg har gitartuner så jeg forklarte. Men så kom han med et spørsmål: Men kan jeg slå an alle 12 strengene separat eller er de for nærme hveradre til å stemmes som 12 og ikke som 6? Hvis de er for nærme så alt må tas på mye bedre gehør enn det som jeg har så må jeg gå for 6 stregner. Da er det mulig at det også blir annen gitarmodell av den kroppen og jeg må i tenkeboksen igjen. Jeg begynner nok om noen dager. 

Men vær så snill å svar meg på om to streger i forskjellig oktav må stemmes som om det var 1 streng. Får da må planene endres.

Jeg skjønner ikke helt hva du spør om og hva problemet er, men hver streng stemmes separat. Show and tell med Justin i videoen under:

Edited by Ptr

Supert. Jeg ser det. Da står planen med 12 strenger ved like. Jeg begynner om noen dager. Jeg skal lage den gul med hvitt plekterbrett. Men jeg er usikker på en ting. Tanken på en gul Tele Deluxe 12strenger har begynt å vokse mer og mer... Jeg er nemlig vill etter Tele Deluxe og nå viste ikke altfor lenge en bruker på forumet at Guitarfetish selger oversized riktige pickups. (Selvfølgelig ikke originale fra Fender men... Biligere) Jeg har fått mye å tenke på...

Men nå er det for kaldt å stå ute. Hele 1 minusgrad. Det er virkelig kaldt her "syd". Må vente litt, men jeg kan nok forberede litt. Men da får jeg mer tenketid. Gul Tele hybrid eller Gul Tele Deluxe. Begge alternativ som 12-strenger.

Hvis jeg skal gjette så blir det Tele hybrid 12 strenger med 2 humbuckere. Det får dere kanskje se til uka. Jeg drivr med en fresemal nå for stratfres.

Edited by Rottenikken

Jeg trenger rådgivning - og det fort.

Jeg vil vise dere den 12 strengshalsen som jeg tenkte å kjøpe i morgen for jeg er usikker på om den er litt "luguber" siden det feks står at bredde nederst er ca 58mm i stedet for 58mm. Kan dere ta en titt på denne linken og rådgi meg og advare hvis dere mener dete ikke er kurrant? Helst i kveld siden jeg får penger i morgen og det var i morgen jeg tenkte å kjøpe.

Der er bare oppgitt mål i ca. Ikke nøyaktige mål. Skal jeg tørre da?

http://www.ebay.de/itm/like/12-Saiten-E-gitarre-Hals-Ahorn/391599228098?hlpht=true&ops=true&viphx=1&_trksid=p5197.c100068.m2280&_trkparms=ao%3D1%26asc%3D20140211130857%26meid%3D666a17e734104ff18a5fcc082922a116%26pid%3D100068%26clkid%3D1636977493594358564&_qi=RTM2245469

Edited by Rottenikken

Skjønner. Takk for rådet. Da kjøper jeg den i morgen siden den ikke kommer fra Kina. Snilt av deg Castorfiber.

Jeg fant noe nå sent i kveld som jeg har ønsket meg men som ble for dyrt i tyskland men som jeg vet passer til 12strenger: Lace Gold sensorpickups. Det får jeg får på Amazon for 188 dollar for komplett sett ferdig sendt og importert til nederland.

De er meget lik CS Strat 69 men har litt lengre sustain. Jeg har hørt de på 12 strenger på youtube. Det låt meget bra.

Edited by Rottenikken

Jeg fikk et "hyggelig" brev i posten fra skattekontoret i Nederland i går og der krevde de inn tusenvis av euro som jeg var uvitende om at jeg skulle betalt. Jeg er nær økonomisk ruin. Så da skjønner dere vel hvordan det går med dette prosjektet. Jeg må spare inn der jeg kan og gjør ferdig det som jeg har. Om denne hobbyen med å bygge kan fortsette etter det, det vet jeg ikke enda. Når jeg får svaret på det vet jeg ikke men det er nok ikke så lenge til. Men hvis jeg får mulighet senere så skal denne 12 strengs Straten kjøpes inn.  Men et annet spørsmål. Passer Wilkinson tremolo på Squire body? For da kan den Candy apple red bli ferdig om 2-3 uker. Passer Wilkinson?

Noname.jpg

Edited by Rottenikken