Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips & Triks! Kompressor


tHeMuTh|n

Anbefalte innlegg

Først, hva ER en kompressor? Det er en dynamisk prosessor hvis oppgave er å utjevne et signals dynamiske område. Det vil si at den demper de sterkeste signalene (definert fra threshold potten) slik at forskjellen mellom ytterpunktene svakest og sterkest ikke blir så stor.

Hvordan fungerer den så? La oss si at vi setter threshold på -15dB og ratio til 4:1. Dette betyr at kompressoren jobber med signalet som er OVER -15db, og demper dette i forhold til ratioen. Hvis det nå kommer et signal som er sterkere enn -15db...f.eks -11db, så vil de 4 desibelene OVER -15 dB bli dempet 4 ganger seg selv.

Så har vi som regel mulighet til å kontrollere noe som heter attack og release. Disse styrer henholdsvis hvor RASKT kompressoren skal reagere etter at signalet har passert grensen du har satt med threshold (her: -15dB) og hvor lenge det skal fortsette å jobbe ETTER at signalet har falt under grensen igjen

Dette betyr f.eks at når det gjelder en bassgitar så bør man ha en relativt sein attack for ikke å drepe tonen i instrumentet, mens på et perkusivt signal som trommer og...ja percusjon ( :) ) så trenger man så hurtig attack som mulig, som regel ned til 0.1 ms. Her må man prøve seg frem

Det beste resultatet får man som regel når man ikke hører at kompressoren jobber. På den andre siden er det noen ganger ønskelig å lage en effekt ut av det, for eksempel å få lyden til å pumpe. Hør f.eks på trommene til mye av Portishead's musikk, så hører dere dette.

Sånn...dette var en kort men litt dyptgående beskrivelse. Hvis dere lurer på noe så bare kommenter det her i tråden

Vegar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

her må man ha tunga rett i munnen...Mulig det trengs en liten oppklaring her slik at ingen missforstår hva en kompressor er for noe.

En kompressor er per definisjon ingen effekt. Det er en dynamisk prosessor. Det er ikke for å pirke, men for å oppklare en vanlig feiltolkning.

Det heter at en klang, delay, tremolo osv er en EFFEKT prosessor, mens en kompressor, limiter, gate og expander er en DYNAMISK prosessor.

Denne misforståelsen er faktisk også tatt opp i desember 2003 utgaven av Sound on Sound magazine's leder også, hvor redaktøren klager over at fler og fler produsenter (av f.eks digitale mixere) legger BÅDE dynamiske OG effekt ptosessorer under samlebetegnelsen "effekter". Dette gjør jo at den vanlige mann i gate(n) ( :)) feilmessig tror at en kompressor er en effekt.

DERIMOT... kan man godt si at en kan "misbruke" en kompressor (MED vilje) for å skape en ønsket EFFEKT av noe, f.eks et trommesett som virkelig pumper skikkelig.

Men jeg nevnte jo tydelig i min hovedtekst at man bruker kompressor på bass. Det er jo et av de mest opplagte bruksområdene til en kompressor

Vegar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jer er fullt klar over at det ikke er en effekt i seg selv, men som en PA-teknikke bør diu vite at mange bassister faksitsk ønsker å bruke det som en slags effekt. Jeg husker ikke helt hvordan, men dette er tilfellet. Kall det gjerne misbruk.

Hva om jeg la inn "slags" mellom "som" og "effekt", ville da ditt inlegg bli litt anderledes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han skrev vel ikke innlegget som en klage, mer som en klargjøring av at det ikke er en 'effekt', men at man kan bruke kompressoren til å lage noe som blir en 'effekt', selv om en kompressor - i utgangspunktet og i ordets rette forstand - ikke er det. Ville vel tro at 'slags' som du snakker om ville gjort forskjellen da ja ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Som en livetekniker" må jeg si at jeg ikke aner hva du snakker om. Iallfall ikke før du forklarer deg bedre. Jeg har aldri vært borti at en bassist vil bruke en kompressor som en effekt. Kanksje du mener å koble en gate på bassen som er koblet gjennom sidechain på basstrommens kompressor? Eller koble en eq inn i bassens kompressor for å komprimere de frekvensene du booster?

Dette er ting jeg godt kan finne på å gjøre i studio men ikke gjort live ennå :)

Derimot bruker jeg ALLTID kompressor på bassister uansett for å få et stabilt signal som musikken bygger på.

Og ja, det hadde spilt en ganske stor rolle oom du tok med en av de ordene :)

Vegar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe ,.,

Jeg lurer på om han mener det at noen bassister ønsker en veldig treg release på compressoren , sånn at lyden tydelig preges av at en kompressor er til stede (Hehe , jeg høres ut som et leksikon i den siste der ;))

Det blir jo mer en effekt enn ellers, siden man tydelig hører at noe ikke er vanlig .. Men fortsatt er det jo ikke en effekt...

Det er det jeg tolket det som iallefall ..

Nilsefix

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.