Web Analytics
Jump to content

Tips & Triks! Kompressor


tHeMuTh|n
 Share

Recommended Posts

Først, hva ER en kompressor? Det er en dynamisk prosessor hvis oppgave er å utjevne et signals dynamiske område. Det vil si at den demper de sterkeste signalene (definert fra threshold potten) slik at forskjellen mellom ytterpunktene svakest og sterkest ikke blir så stor.

Hvordan fungerer den så? La oss si at vi setter threshold på -15dB og ratio til 4:1. Dette betyr at kompressoren jobber med signalet som er OVER -15db, og demper dette i forhold til ratioen. Hvis det nå kommer et signal som er sterkere enn -15db...f.eks -11db, så vil de 4 desibelene OVER -15 dB bli dempet 4 ganger seg selv.

Så har vi som regel mulighet til å kontrollere noe som heter attack og release. Disse styrer henholdsvis hvor RASKT kompressoren skal reagere etter at signalet har passert grensen du har satt med threshold (her: -15dB) og hvor lenge det skal fortsette å jobbe ETTER at signalet har falt under grensen igjen

Dette betyr f.eks at når det gjelder en bassgitar så bør man ha en relativt sein attack for ikke å drepe tonen i instrumentet, mens på et perkusivt signal som trommer og...ja percusjon ( :) ) så trenger man så hurtig attack som mulig, som regel ned til 0.1 ms. Her må man prøve seg frem

Det beste resultatet får man som regel når man ikke hører at kompressoren jobber. På den andre siden er det noen ganger ønskelig å lage en effekt ut av det, for eksempel å få lyden til å pumpe. Hør f.eks på trommene til mye av Portishead's musikk, så hører dere dette.

Sånn...dette var en kort men litt dyptgående beskrivelse. Hvis dere lurer på noe så bare kommenter det her i tråden

Vegar

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

her må man ha tunga rett i munnen...Mulig det trengs en liten oppklaring her slik at ingen missforstår hva en kompressor er for noe.

En kompressor er per definisjon ingen effekt. Det er en dynamisk prosessor. Det er ikke for å pirke, men for å oppklare en vanlig feiltolkning.

Det heter at en klang, delay, tremolo osv er en EFFEKT prosessor, mens en kompressor, limiter, gate og expander er en DYNAMISK prosessor.

Denne misforståelsen er faktisk også tatt opp i desember 2003 utgaven av Sound on Sound magazine's leder også, hvor redaktøren klager over at fler og fler produsenter (av f.eks digitale mixere) legger BÅDE dynamiske OG effekt ptosessorer under samlebetegnelsen "effekter". Dette gjør jo at den vanlige mann i gate(n) ( :)) feilmessig tror at en kompressor er en effekt.

DERIMOT... kan man godt si at en kan "misbruke" en kompressor (MED vilje) for å skape en ønsket EFFEKT av noe, f.eks et trommesett som virkelig pumper skikkelig.

Men jeg nevnte jo tydelig i min hovedtekst at man bruker kompressor på bass. Det er jo et av de mest opplagte bruksområdene til en kompressor

Vegar

Link to comment
Share on other sites

Jer er fullt klar over at det ikke er en effekt i seg selv, men som en PA-teknikke bør diu vite at mange bassister faksitsk ønsker å bruke det som en slags effekt. Jeg husker ikke helt hvordan, men dette er tilfellet. Kall det gjerne misbruk.

Hva om jeg la inn "slags" mellom "som" og "effekt", ville da ditt inlegg bli litt anderledes?

Link to comment
Share on other sites

Han skrev vel ikke innlegget som en klage, mer som en klargjøring av at det ikke er en 'effekt', men at man kan bruke kompressoren til å lage noe som blir en 'effekt', selv om en kompressor - i utgangspunktet og i ordets rette forstand - ikke er det. Ville vel tro at 'slags' som du snakker om ville gjort forskjellen da ja ;)

Link to comment
Share on other sites

"Som en livetekniker" må jeg si at jeg ikke aner hva du snakker om. Iallfall ikke før du forklarer deg bedre. Jeg har aldri vært borti at en bassist vil bruke en kompressor som en effekt. Kanksje du mener å koble en gate på bassen som er koblet gjennom sidechain på basstrommens kompressor? Eller koble en eq inn i bassens kompressor for å komprimere de frekvensene du booster?

Dette er ting jeg godt kan finne på å gjøre i studio men ikke gjort live ennå :)

Derimot bruker jeg ALLTID kompressor på bassister uansett for å få et stabilt signal som musikken bygger på.

Og ja, det hadde spilt en ganske stor rolle oom du tok med en av de ordene :)

Vegar

Link to comment
Share on other sites

hehe ,.,

Jeg lurer på om han mener det at noen bassister ønsker en veldig treg release på compressoren , sånn at lyden tydelig preges av at en kompressor er til stede (Hehe , jeg høres ut som et leksikon i den siste der ;))

Det blir jo mer en effekt enn ellers, siden man tydelig hører at noe ikke er vanlig .. Men fortsatt er det jo ikke en effekt...

Det er det jeg tolket det som iallefall ..

Nilsefix

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

  • Siste aktive tråder

    • Dagens ble LTD EC1000T. Fikk renset halsen med leomon oil, justert litt og testet et GHS David Gilmour 50-10.5 sett jeg hadde liggende. Veldig crispy og fin lyd.   
    • det behøver ikke å bety at de ikke får solgt mye likevel. hvis du tenker over det; passer ikke den beskrivelsen (idiot) på skremmende mange folk? tipper qanon-bevegelsen har en del slike i sine rekker..... og bassister.... bruktbilselgere......påvirkere.....fanatikere av alle slag....folk som trives i dress.......personen som fant opp begrepet "supermåling" i forbindelse med meningsmålinger.....kommunikasjonskonsulenter......folk som gleder seg til neste the fast and the furious  - film .....prosjektledere for veiprosjekter i bergen.....folk som ikke kjører motorsykkel.... og mange, mange flere. faktisk tar jeg meg selv i å tenke "er JEG en idiot?" en gang i blant. svaret der er riktignok alltid nei, men jeg slutter aldri å spørre likevel. viktig å ta en selvevaluering en gang i blant. regner med de fleste innser at det meste av dette jeg har skrevet bare er tull, designet for å skape litt latter (forhåpentligvis). men det første poenget står likevel: det finnes overraskende mange som går på slike ting som Audun sikter til. en del fabrikanter av ubrukelige produkter skor seg på slike folk. det eneste man kan gjøre i møte med slikt, er å prøve å sørge for at man selv, og folk man bryr seg om, ikke går i fellen. å prøve å skåne en stor gruppe mennesker for slikt, er ikke enkelt. jakten på gode tilbud sørger for det, og er sterkere enn mange tror.
    • HB eller ikke - da jeg vokste opp på 70 og 80-tallet fantes det mye DRITTGITARER. Altså de rimelige. Tror du skal vært sykt uheldig med en hvilket som helst lavprismerke for å komme NED på det nivået mye av skrotet den gang var på.
    • Jeg har et lite verksted og skrur litt i gitarer, hovesakelig egne og for venner og bekjente men tar litt oppdrag utenom også når jeg har tid og anledning. I den forbindelse har jeg skrudd i en håndfull HB`s. Min erfaring er at de billigste er nettopp det, billige gitarer, men kommer man over 200Euro, er det stort sett gullfine nybegynnergitarer som trenger lite hjelp av meg (i motseting til de billigste hvor QC virker ganske fraværende). Hadde ikke nølt med å anbefale en av disse Suhr-aktige til en nybegynner om man trakter mot mer moderne stuk enn Epi og Sq. Når det er sagt, er man femten og har råd til drømmegitaren, skal man kjøpe drømmegitaren og drite i folk som mener HB er best i hele verden, for det er de ikke   
    • Jeg mener at det ikke er snakk om enten eller, men både og her, selv om jeg kjenner meg igjen. Confirmation bias spiller nok en vesentlig rolle. Og alder. Jeg er jo en nokså moden herremann som vokste opp med status-standarden Fender eller Gibson. Så hadde man temmelig mediokre varianter av dette - supplert med andre merkelige variasjoner fra merker som Vantage, Orpheo, Cimar (Ibanez), Hondo etc. Jeg kan huske at Wing-serien fra Washburn var regnet som annenrangs gitarer på den tiden (i min krets), mens jeg i dag ville ha gitt gode penger for en Eagle eller Falcon. (Yamaha SG-serien, Ibanez Artist-serien popper også opp som kvalitetsalternativer i dag) Jeg _tror_ at kvaliteten på det vi i min tid kalte billig-ræl er betydelig bedre nå til dags. Og det er jo hyggelig at man kan prissette velfungerende instrumenter i antall sixpacks:-)
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.