Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

5150 oppfører seg rart


Endt

Anbefalte innlegg

Har en blockletter 5150 som høres helt forferdelig ut de 10 første minuttene etter du skrur på standby switchen, samme hvor lenge den har stått i standby.

Virker som den ikke blir varm. Ingen spraking eller knitring, bare virkelig grumsete, udefinerbart søl, men etter en stund blir den gradvis bedre.

Er det noen som har hatt lignende erfaringer? Ampen har stått noen år før jeg kjøpte den, å har ikke helt kontroll på standen på rør, det er det første jeg evt ville prøvd med, men ville høre om noen har vært borti samme oppførsel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat fikset egen 5150. 

"høres helt forferdelig ut" og "udefinerbart søl" er en feilbeskrivelse som vel er noe diffus kan man si.
At det skal ta 10 minutt og det da bedrer seg virker rart. Høres signalet ut i det hele tatt? 
"Virker som den ikke blir varm" er da veldig lett å sjekke. Gløder det i rørene og blir de varme.
Her er det nesten ikke nyanse å vurdere, enten er de varm eller ikke, du skal ikke kunne ta på rørene uten å svi litt hud.

Kan forsåvidt være så mangt dette, fra kaputte rør, utgangstrafo til noe svidd i amp. 
På min egen var også utgangswitch (impedansvelger) brent da noen hadde lekt seg med amp uten å koble på høytaler.
Utgangstrafo var også gåen etter den behandlingen. 
Bytte rør er vel eneste ukyndige kan gjøre, ellers høres det ut som den 5150 behøver seg en tur til ampdoktor.. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slet med å finne en presis måte å forklare problemet på kan man si.

Den fungerer hele tiden i den grad at det går an å spille på den hele tiden, men lyden høres ut som du plugger inn i en skikkelig ræva transistor forsterker med defekt høytalerelement. (Forsatt ikke så bra beskrivelse men det er det beste jeg kommer på). Helt til den plutselig høres bra ut. Utgangsrørene gløder hele tiden, har ikke åpnet å sjekket preamprør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Endt skrev:

Slet med å finne en presis måte å forklare problemet på kan man si.

Den fungerer hele tiden i den grad at det går an å spille på den hele tiden, men lyden høres ut som du plugger inn i en skikkelig ræva transistor forsterker med defekt høytalerelement. (Forsatt ikke så bra beskrivelse men det er det beste jeg kommer på). Helt til den plutselig høres bra ut. Utgangsrørene gløder hele tiden, har ikke åpnet å sjekket preamprør.

Ikke spill mer på den. Ikke skru den på. Send den til reparasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ampdoktor er nok riktig resept, men prøv en ting til (rør er jo nevnt) først. 

Symptomene du beskriver har jeg forsåvidt møtt på par ganger. Og ser amptekniker (ikke meg) setter i gang med feilsøking og blahblah, men problemet kommer tilbake. Spray, eller prøv å få inn, noe elektrospray i on/off og standby-switch. Det kan være okidert lag på switch som stopper strømmen.
5150 (som mange andre amper) har drittswitcher som ikke er så glad i de store spenningene og/eller strømmene i røramp. Oksidert lag i switch stopper strømmene slik at amp låter slik du beskriver. Litt jobbing med switch, prøv å presse på litt alternativ bevegelse sideveis samtidig med elektrospray...

IKKE WD40 eller CNC5-56.. Ren elektronikkspay som fordamper 100%!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.