Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefal meg nybegynner-gitar til barn!


Ninga-mor

Anbefalte innlegg

Datteren på 8 år skal begynne på gitarkurs etter jul og trenger gitar. Aller helst ønsker hun seg en blå/ turkis, men jeg kjenner ikke til merkene som har de jeg har funnet som er blå. Kvaliteten og at den er god å spille på er selvsagt viktigst. Tenker meg en i 3/4 str med nylonstrenger. Har noen erfaring med denne eller har andre anbefalinger?  https://www.best2music.no/shop/almeria-3-4-3187p.html

Har også vurdert Yamaha, Cataluna og Morgan( men de er ikke i blå).

Håper på hjelp fra dere eksperter her inne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Gitarlæreren anbefalte 3/4 str, så jeg tror vi går for det :) Hun blir 9 år i februar, men er ikke så veldig stor. Har tenkt på alternative måter å få blå/turkis-farge på ja, tenkte litt på folie, men sprayboks funker kanskje også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, hvis du ikke er dreven med sprayboksen, tenker jeg det kanskje er lurt å tenke over om du kjenner noen som kan hjelpe deg. Det var kanskje et dårlig råd. "Bruksanvisningen" er ganske lang, og det innebærer at du kanskje har gjort det før for at det skal bli bra.

Når det gjelder størrelse på gitaren, har 3/4 fordeler framfor mindre instrumenter, men også ulemper. Det blir en avveining.

Grunnen til at jeg nevner det, er at jeg har en slik en liggende selv, og det er et kurant instrument etter min mening.

Det viktigste her er jo at hun får et instrument hun har lyst til å spille på. :) Motivasjon er faktor nummer en. En gitar som ikke blir brukt, er elendig, uansett størrelse eller farge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg kjøpte en Morgan nylonstrenger i CG-serien til min egen datter for en god del år siden, og den lever fortsatt. CG-serien, mener jeg, inneholder gitarer i flere farger (om dette er viktig). Er mer usikker på dette med ¾ størrelse, men det kan nok forhandleren svare på. Jeg kjøpte på 4Sound, men vet ikke om de har Morgan lenger. Gitarhuset(.no) har visst fortsatt. Disse gitarene er virkelig billige, og naturligvis ikke noe bedre enn prisen tilsier. Er sjøl vant til stålstrengere, og synes derfor at klangen er ganske mager, men hva kan man forvente av en nylonstrenger i denne prisklassen. Produsenten lover både granlokk og justerbar hals, det er absolutt verdt noe.

Jeg vil absolutt anbefale at din datter får prøve gitaren før avgjørelsen tas. En nylonstrenger har ganske bred hals, sjøl om kroppen er nedskalert, og det kan være en utfordring for en 8-9 åring.

Happy hunting!

____

GAu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Har hatt en stagg-gitar. Den var dårlig, men også billig. Jeg anbefaler Yamaha til mine elever. Meget gode kassegitarer til litt over 1000-lappen. Nå har jeg bare prøvd en slik Stagg, så jeg kan jo ha vært borti et dårlig eksemplar - men jeg har testet kanskje 20 yamaha til ca. 1300 - og alle var etter min mening bra.

Vet ikke om disse kommer i 3/4, og anbefaler å ikke helt legge bort tipset om enda mindre gitar. Det beste er å ta med dattera på butikken og la henne prøve.

Endret av sidney
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Skal hun spille klassisk gitar? Hvis ikke kan det være en ide og kikke på noe med Stålstrenger. Jeg vet jeg går litt mot det allment aksepterte her nå, men for meg var lyden av en gitar med stålstrenger så mye bedre at det var verdt den ekstra smerten i fingrene de første ukene til man fikk træler. I tillegg er halsen en del tynnere, noe som er en fordel for nybegynnere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.