Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny medlem, ny gitar, nye spørsmål


Lasse_Hansen

Anbefalte innlegg

Hei sann.

Kjøpte for ca 1uke siden min første el gitar, har aldri noen gang spilt noe instrument, men kunne tenke meg å få en ny hobby og lære meg å spille. Kjøpte meg en pakke med gitar og forsterker, det er jo kjekt å begynne med for å se om dette er noe for meg. Gitaren er en affinitet squier Strat HHS gitar. Det jeg lurer på er egentlig ganke enkelt, skal bestille meg et stativ til gitaren og tenke å kjøpe med noen strenger med det samme. Etter hva jeg har skjønt så sitter det Fender 250L NPS ball end strenger på denne gitaren. 

Det var en god del strenger å velge i fant jeg ut. Hvilke er best? Hvilke bør man kjøpe? Kan jeg f.eks montere: 

Fender 250L nikkel belagt stål ball end? Eller: Fender 150L ren nikkel ball end? 

Ser det finnes både bullet end, og ball end, men hva er forskjellen på disse? Må jeg ha ball end?

Og kan jeg f.eks sette på Fender 250R strenger som er litt tykkere på denne gitaren? 

Hva er å anbefalle av tykkelse? Og hva er å anbefalle av f.eks NPS, nikkel belagt, ren nikkel, osv?

sikkert dumt spørsmål, men alt må jo læres :)

 

Endret av Lasse_Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og velkommen til forumet.

Svaret på hva som er "best" strenger eksisterer ikke. :)

Ball end og bullet end går om hverandre. De ser bare litt forskjellig ut. Du kan sette på litt tykkere strenger, men da kan det tenkes det kan være lurt med en justering av gitaren. Som nybegynner er det greit å holde seg til 09-42- sett, og så kan du gå opp i tykkelse når det blir litt mer sprut i fingrene hvis du ønsker.

Når det gjelder materiale, så finnes det ikke noe godt generelt svar her. Grunnen til at det finnes flere, er rett og slett fordi folket foretrekker forskjellige ting.

Det går an å diskutere dette lenge og vel, men uansett hva du kjøper, så er det ikke det som gjør deg til en bedre gitarist. Man må øve.

Skal jeg velge, synes jeg D'Addariostrenger er rimelige og kurante, men det er det nok ikke alle som er enige med meg i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nå ettersom jeg er nybegynner bør jeg kanskje kjøpe like strenger som er på gitaren ifra før? For det er dem strengene jeg nevnte som er riktig, som sitter på gitaren idag??

om jeg kjøper ren nikkel f.eks, 09 så trenger jeg ikke justere så mye enn å stramme strengene? Forsto jeg rett da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da har du forstått det rett.

Skal man snakke om detaljer, vil det nok være forskjellig strengedrag på de forskjellige merkene, men da snakker vi om ørsmå forskjeller.

Skal du skifte strenger, er det lurt å ta en kikk på hvordan det gjøres. Skal gitaren være lett å stemme, er det ikke bare å "snurre de på".

Denne filmsnutten er fin.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du har 09 strenger på og setter på 011 så kan det være at du trenger litt oppsett ja... dette er greit å lære seg etter hvert.
Hvilke strenger du bør kjøpe sånn utover det er en ren smakssak. Selv er jeg blitt meget glad i Ernie Ball sine strenger.

Jeg kan glatt anbefale å kjøpe D'Addario, Ernie Ball (og andre) sånn etter hvert og prøve deg fram og se hva du foretrekker. Folk på 4Sound og andre butikker kan være meget hjelpsomme der. Elixir har også noen kurrante strenger som holder meget lengre enn de fleste. Tenker da på at de blir slitt og fæl, ikke at de ryker :) 
Men stort sett så skifter jeg strenger foran spillejobber...

Dessverre så er slike svar noe du må venne deg til for det aller meste er smak og behag hva spillbarhet og lyd angår... det er en læringskurve, men en gøy læringskurve.
Tror aldri jeg blir ferdig med å utforske dette ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for masse mye nyttig info. Ja virker moro å lære el gitar og det som hører til. Kjøper et sett med 09 strenger sånn i tilfelle jeg. Kanskje i forskjellige typer, nikkel, osv. Så kan jeg prøve litt forskjellige. Så får jeg heller eksprimentere med forskjellige tykkelser når jeg evt får mere erfaring. For om jeg bytter mellom NPS og ren nikkel eller nikkel belagt stål så bør jeg ikke justere så mye? Om jeg kjøper 09 vel og merke, eller?

For det er 09 strenger på den gitaren jeg har? Sett litt rundt på nettet og kommer frem til 09, men har sett 10 noen steder å. Hmm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen folkens.

jeg har som sagt kjøpt meg el gitar, squier strat pakke med elgitar og sånn høytaler/forsterker. 

Tittet litt på dette: http://www.gear4music.no/no/PA-DJ-and-belysning/SubZero-1200W-12-Passive-PA-hoyttaler-pakke/15HL

Tenkte for å få litt mere lyd ut av gitaren, men er det mulig å koble gitaren til dette? Evt med kabel ifra gitarforsterkere?

eller hvordan pleier folk å gjøre når dem skal koble en elgitar til et PA anlegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kjøpt en dedikert gitarforsterker. Gitar låter ikke bra gjennom et PA-anlegg!

Ufattelig mye bra på markedet nå, spesielt i billigsegmentet! Ville prøvd meg på en Boss Katana. Da får du det meste av lyder, litt effekter og god lyder. På toppen av dette er prisen heller ikke så gale :)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay folkens. Takk for tips, da skal jeg sjekke litt rundt på finn og nettet

Hva er forskjellen på Amp og forsterker? Er det det samme egentlig? Bare at forskjellige nettsider bruker forskjellige navn? Forskjellen på combo og topp/hode forsterker?

Lærte når jeg posta min første post over her, at ingen spørsmål er for dumme ??

Endret av Lasse_Hansen
Skrivefeil ?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye blanding av norske og engelske begreper i gitarverdenen. Amp (amplifier) er engelsk, forsterker er norsk. Samme greia :) En combo har innebygget høyttaler, topp/hode er en forsterker uten høyttaler så du må ha et høyttalerkabinett utenom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.