Web Analytics
Jump to content

Wah pedal, med lang sweep?

Berg

Recommended Posts

Hei!

Er på utkikk etter en wah pedal med lang sweep, som skal brukes til Stoner rock. Så det vil si mye fuzz, og sakte lange bevegelser på wah pedalen. 

Har testet et par av de originale cry baby'ene, vox, mxr og fler. 

Men syntes de originale wah pedalene har alt for brå åpne/lukke åpning. 

Da det skal brukes en del i riff, litt som en phaaer eller flanger, og ikke bare soloer. 

På forhånd, takk. :)

Cantrell wah'en kan anbefales. Bra "hjul" på siden som kan justeres for å filtrere sweepen. Kan gi en ganske fin og mørk hva, og en god og lang sweep. Ellers var jeg også veldig fornøyd med MXR / Custom Audio sin wah, men ser ut som du har prøvd den allerede? 

Hva med Budda? Z.Vex? (litt mer utradisjonell), Fulltone lager vel noe og?

• Like 1

535Q hadde de ikke inne på gitarhuset når jeg var der å testa. Men den så jo mer lovende ut enn det meste andre jeg prøvde der iallefall. 

Ellers var det vel kanskje JC 95 Cantrell så veldig lovende ut! 
Jepp, fikk testa MXR sin wah, det var vel den jeg kanskje fikk fetest lyd ut av, men følte ikke helt at selve sweep'n traff så godt. 
Det skal sies at jeg er ganske ny til wah, og har kun fått lånt en VOX og en gammel orginal cry baby i et par ukers tid.

Fulltone har jeg også sett på, dog den deluxe utgaven begynner å bli ganske pricey. 

Takk for svar!

Det virker vel kanskje som dimebag signaturen var enda mer tilpasningsdyktig enn de andre! 

Pluss at man kan stramme / slakke hvor hardt man må presse også så det ut som. :)

Ser fort ut som om jeg ryker på en sånn en!

Takk for alle svar og forslag.

• Like 1

Den 15.12.2016 at 12.31, Berg skrev:

Det virker vel kanskje som dimebag signaturen var enda mer tilpasningsdyktig enn de andre! 

Pluss at man kan stramme / slakke hvor hardt man må presse også så det ut som. :)

Ser fort ut som om jeg ryker på en sånn en!

Takk for alle svar og forslag.

Den er finfin den. Hadde jeg bare fått tilbake min, som nå har vært utlånt i 6-7 år, skulle du fått den rimelig. Men ser ikke akkurat ut som den kommer tilbake igjen :P men absolutt en kurant wah, som er billig brukt når jeg ser den for tiden :)

Ny anbefaling, sjekk CryBaby bass-wah'en. Eeeenormt lang sweep, som ikke mister bunn (er noen EQ-knotter der og). OG, den har ikke klikk av og på, den har en fjæring som gjør at den bare popper tilbake når man er done.

Vet flere gitarister bruker denne, blant annet gutta i Mastodon

• Like 2

All right. 

Skal vel ikke være noe i veien for å bruke en bass wah som jeg kan skjønne. 

Har så vidt noe lavere tuning, men det har vel neppe noe å si. 

Stemt i D, drop c. 

Noen som har noe tanker / erfaring med ibanez weeping demon? 

Fikk anbefalt den av den kompis av en kompis. Og den har jo mange av fordelene som Q kontroll, fine tuning, mulighet for enten klikk eller fjær (som bass wah og 95Q) 

Bass wah er finfint til gitar.

Hvis du eller noen du kjenner er handy med loddebolt kan jeg også anbefale å bytte sweep-kondensatoren i en vanlig Cry Baby. Jeg satte inn en bryter i min for å velge mellom 10nF (som er standard) og 22nF (Hendrix/Zakk Wylde), foretrekker sistnevnte. Bass wahen har en kondis på 68nF.

• 2 weeks later...

Vil da meddele at det endte opp med en Ibanez weeping demon. Hadde jeg sett bass cry baby'n før hadde jeg vært mer usikker. Men da får jeg eventuelt teste ut denne en tid.
Masse innstillinger og flott lang sweep. Har kun fått testet den på cube'n hjemme. Men blir til uka å ta den med inn på bandlokalet å teste den sammen med brettet. Virker iallefall veldig lovende til nå. :)

Takk for alle forslag og innspill, har lært en hel del i prossessen!