Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvorfor er det ikke flere som gjør dette?


Alfi27

Anbefalte innlegg

Lakk gjør ds overhodet intet positivt med lyden (selv ikke nitrolakk gjør det). For tykk lakk kverker resonans. Så det er ikke noe større poeng i å spare på lakken. 

 

Det eneste gunstige med lakk er at treverket ikke drar til seg for mye fuktighet. Men det kan også løses med olje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i mange år mattet ned halsene på mine gitarer og er helt avhengig av det for å trives med en gitar.
Bruker finkornet slipepute og ikke stålull (som "loer" metallspon).
Det Falck gjorde er reversibelt - ingen dramatikk i det. Bare å polere opp til sticky gloss hvis man skulle føle trang til det. Samme teknikk som for å fjerne riper i billakk: Matte ned med finkornet slip og så polere opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Audun skrev:

Joda, tykk polylakk er heller ikke nødvendigvis det beste, men som sagt, lett pussing med stålull ordner biffen, og gjør ikke skade på gitaren.

Prøvde dette på Telecasteren for en stund siden, og det hadde så godt som ingen effekt. Min erfaring er at det funker bra på halser med satinlakk eller olje, men på type Gibson og Fender både nitro- og polylakk må det sterkere lut til. Når den ekle glossen forsvinner syns jeg også gitaren føles dyrere, halsen til Telecasteren virker som ulakkert/olja roasted maple både på feel og utseende ?

Endret av Alfi27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter skriver at Falch brukte 320 sandpapir, dette er ganske annerledes enn å matte ned med den fineste stålullen eller bruker type micro mesh pads. 

Så det er helt ok at en gitarrep går løs på gitarer med 320 sandpapir uten at kunden har spurt om det?? :wacko:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, MAa skrev:

Trådstarter skriver at Falch brukte 320 sandpapir, dette er ganske annerledes enn å matte ned med den fineste stålullen eller bruker type micro mesh pads. 

Så det er helt ok at en gitarrep går løs på gitarer med 320 sandpapir uten at kunden har spurt om det?? :wacko:

Det er jo helt utrolig spør du meg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt skal man ikke gjøre slikt uten å spørre kunden. Men det er forskjell på kjedebutikker og spesialister, man betaler iblant for ekspertise der målet er å sette bort avgjørelser til profesjonelle.

 

I dette tilfellet traff jo Falck blink og Alfi27 oppdaget noe nytt som han hadde behov for å utforske videre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, skela skrev:

Normalt skal man ikke gjøre slikt uten å spørre kunden. Men det er forskjell på kjedebutikker og spesialister, man betaler iblant for ekspertise der målet er å sette bort avgjørelser til profesjonelle.

Det er i grunn rart at så mange gitarister er villige til å betale for andres ekspertise----vi har jo alle sammen enorme mengder ekspertise selv. Vi burde i grunnen ha styrt verden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Audun skrev:

Og fin stålull.... Tror dere bare kan slappe helt av. Falck har levd av selge og reparere gitarer en halv mannsalder, så han vet hva han gjør. Kanskje til og med bedre enn de fleste her inne... 1f60b.png

Det er vel ingen her som påstår at de er bedre enn Falck. Poenget mitt er jo bare at man skal ikke nærme seg lakken på en gitar hvis ikke kunden har spurt om det. Rent hypotetisk, hvis du hadde levert Les Paulen din til service og du hadde fått den tilbake med nedpussa hals, hadde det vært ok? Lakken blir mer enn lett nedmatta hvis man bruker sandpapir type 320. Anyway, skal ikke dvele mer med dette nå ;)

11 timer siden, skela skrev:

Normalt skal man ikke gjøre slikt uten å spørre kunden. Men det er forskjell på kjedebutikker og spesialister, man betaler iblant for ekspertise der målet er å sette bort avgjørelser til profesjonelle.

 

I dette tilfellet traff jo Falck blink og Alfi27 oppdaget noe nytt som han hadde behov for å utforske videre. 

Har ingenting å si om det er kjede eller spesialist, prinsippet er det samme. 

Men selvfølgelig topp at trådstarter er happy :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedgrunnen til at gitarhalser kommer med coating er at fabrikanten slipper å erstatte halser som slår seg. Det har ingen fordeler for lyd eller spillefølelse.

 

Gitaristen må selv fjerne beskyttende lag, man tar dermed ansvar for instrumentets videre utvikling (ingen reklamasjonsrett ved nedpusset hals). 

 

Skal man være på den sikre siden bør treverket settes inn med gun oil (tru oil) etter at lakken er fjernet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis lakken hadde vært pussa bort, hadde jeg selvsagt reagert. Det er ikke tilfelle her så vidt jeg kan se. 320 er ikke veldig grovt pussepapir heller. Tipper det er snakk om noen lette drag med pussepapiret for så å finpusse med fin stålull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.