Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva forringer verdien på en Yamaha gitar fra 1972?


Ingengitarist

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en gitar fra 1972  med litt overflatemerker, og har tenkt på å kanskje skifte pickups pots og muligens få omlakkert gitaren hos profesjonelle. Er det sånn at modifikasjoner vil forringe verdien om den noe gang skulle bli verdt noe? Hva kan man gjøre og hva kan man ikke gjøre... ? 

 

På forhånd takk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avhengig av hvilken gitar det, så er det jo et spørsmål om verdi i utgangspunktet. Å bytte hardware og elektronikk som er ødelagt eller funker dårlig, er vel ikke noe å si på, så lenge det blir gjort skikkelig.

En refinish bør du ikke foreta på gitaren. Spesielt ikke hvis det er en gitar som i itgangspunktet har en viss verdi/samleverdi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gitaren har liten verdi/samleverdi nå, ser de ligger 8 - 10k på ebay i dag. Yamaha SG65 heter den. Kjøpte den som min første el-gitar for noen hundrelapper tidlig 90tall, og etter at jeg kjøpte en ny gitar et par år  senere har den ligget i bortglemt. Det kan jo hende den er mer verdt om noen år når guttene skal krangle om arven :-) Så da får den være som den er, uansett mest affeksjonsverdi for meg per i dag... 

 

Takk for tilbakemeldinger Audun og Kossoff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 8. desember 2016 at 15.50, HenningSB skrev:

Disse har steget utrolig i pris de siste årene.. Var kun 5-6 år siden jeg kjøpte to Yamaha SG2000 (en fra '76 og en fra '82) for 5500,- hver. Solgte den fra '82 videre for en 12000,-. Ikke dumt :)

Fikk gitaren hit denne uken, og den ser desverre ikke så bra ut. Masse småhakk. Den fikk desverre litt mye ufortjent juling og dårlig behandling. Jeg hadde  for sikkerhetskyld også klistra på noen klistermerker, men de gikk av uten at det ser ut til å være noen merker etter dem.

Den gode nyheten er at lyden i bridge humbucker kom seg ved å få den litt nærmere strengene. 

Skal få lagt ut et bilde av den, men er som sagt ikke så pen som den kunne vært....

 

Endret av Ingengitarist
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Den 12/8/2016 at 18.26, Ptr skrev:

Bilde eller? Bare fordi vi liker å se bilder .. ;) 

Her er et par bilder. Kassen på gitaren har øedlagt feste, og det har gjort til at låsen har slått ned i gitaren 4-5 ganger... Ser ikke så bra ut. 

Bridge pickup var justert helt i bunn... så det gjorde at avstand til strenger var enorm. Har stilt den en del opp nå, såg etter google søk at Gibson default avstand er 2,4mm på bridge og 1,6mm på neck, er det et greit utgangspunkt? Og hvor langt kan den skrus opp, kan den skrus løs fra seg selv.?

Halsen er merkbart bredere og tykkere enn min Aria Pro-II MA50, siden jeg har ganske små hender så er no det grunnen til at jeg synes den var litt tungspilt i min ungdom. Men har blitt litt nyforelsket i den nå, selv om jeg kun har klimpret på de gamle sure strengene. Tror jeg må ta den til en gitardoktor å få en skikkelig setup på den. 

 

2016-12-19 21.20.40.jpg

2016-12-19 21.19.46.jpg

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.