Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Live vokalmikrofon for kvinne som synger lavt?


Duckling

Anbefalte innlegg

26 minutter siden, Duckling skrev:

Vi har prøvd. Går ikke :P

Det kan jo funke. Hva må man ut med for noe brukbart? Har ikke akkurat deluxe preamper i mikseren (relativt billig Phonic Sonic Station), men er jo viktig at det ikke er noe støy i dem.

En mulighet er jo å bytte mikser..

 

Selv har jeg løst slike problemer ved å bruke mindre miksebord som 'forlenger', effektenheter med gain control (innebygget preamp), eller små løse (selvstendige) preamps.

 

For å gi et godt svar bør jeg vite litt mer om sceneoppsettet og hvilke løsninger bandet ellers benytter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, skela skrev:

En mulighet er jo å bytte mikser..

 

Selv har jeg løst slike problemer ved å bruke mindre miksebord som 'forlenger', effektenheter med gain control (innebygget preamp), eller små løse (selvstendige) preamps.

 

For å gi et godt svar bør jeg vite litt mer om sceneoppsettet og hvilke løsninger bandet ellers benytter. 

Bytte mikser er ikke en option. Selv om den ikke er dyr så er vi meget fornøyde med den (analog, støyfrie (hører ikke noe hvertfall) preamps, nok innganger (20 XLR), nok AUX-sends, to separate effektprosessorer og oversiktlig mikserflate), og det blir fort dyrt om vi skal ha noe annet som matcher dette, så det er nok en separat preamp som er aktuelt isåfall.

Skal som nevnt treffe lydmannen vår etterpå, så skal høre litt mer om hva som faktisk skjedde, og finne ut sikkert om det var mangel på gain eller feedback som faktisk var problemet. Men sånn ellers, hva vil du vite om sceneoppsett og løsninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Duckling skrev:

Bytte mikser er ikke en option. Selv om den ikke er dyr så er vi meget fornøyde med den (analog, støyfrie (hører ikke noe hvertfall) preamps, nok innganger (20 XLR), nok AUX-sends, to separate effektprosessorer og oversiktlig mikserflate), og det blir fort dyrt om vi skal ha noe annet som matcher dette, så det er nok en separat preamp som er aktuelt isåfall.

Skal som nevnt treffe lydmannen vår etterpå, så skal høre litt mer om hva som faktisk skjedde, og finne ut sikkert om det var mangel på gain eller feedback som faktisk var problemet. Men sånn ellers, hva vil du vite om sceneoppsett og løsninger?

Hvis det ikke er for mye bråk rundt vokalisten kan du evt prøve en slik: http://www.performing-musician.com/pm/nov08/articles/rodem2.htm, den fanger mer signal i høyere frekvenser. 

Eller en slik: http://www.sweetwater.com/store/detail/Beta87A

Men det kan også tenkes at bassisten rett og slett blir sjenert på konserter og synger lavere enn normalt. 

Endret av skela
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ålreit kompressor på insert kan løse problemet, da kan man håndtere evt. topper i dynamikken samtidig som man bruker makeup-gain til å heve volumet.

Men når det er sagt har jeg ALDRI opplevd at maks gain og fader på topp og en SM58 er for lavt. Med det kan man nesten mikke opp en utilpass flue som fiser. Jeg hadde også sjekket ut muligheten for å endre på gainstrukturen i miksebordet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en prat med lydmannen i går så viser det seg at jeg bare ble stresset når det skjedde, og samtidig som jeg var opptatt med å spille så oppfattet jeg ikke riktig hva som skjedde.

Det var selvsagt feedback som var problemet, så det blir nok et forsøk på en brukbar supernyre i første omgang. Tusen takk for alle tips! Mye nyttig informasjon selv om det ikke var helt det jeg hadde behov for i denne omgang allikevel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.performanceaudio.com/item/crown-cm-310a/71/

 

he Differoid Difference

Featuring Crown's patented Differoid technology, the CM-310A provides sizzling performance combined with the best gain-before-feedback in the business. Used by top touring professionals worldwide, the CM-310A is ideal for high-levelsound reinforcement and for eliminating strong ambient background noise.

  •  
  • Element Type: Electret Condenser
  • Frequency Response: 60 Hz to 17 kHz
  • Polar Pattern: Differoid
  • Impedance: 150 ohms
  • Sensitivity: 1.4 mV/Pa

Eller en slik:  http://www.sweetwater.com/store/detail/Beta87A

Endret av skela
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funker sikkert fjell de, men vi tenker vel noe nærmere prisklassen til AKG D5 eller Sennheiser 835 i første omgang, for å se om de funker. Kunne tenkt meg en av de selv til eget bruk, så om de ikke er gode nok så kan heller jeg ta over den også får vi finne noe bedre da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Duckling skrev:

Funker sikkert fjell de, men vi tenker vel noe nærmere prisklassen til AKG D5 eller Sennheiser 835 i første omgang, for å se om de funker. Kunne tenkt meg en av de selv til eget bruk, så om de ikke er gode nok så kan heller jeg ta over den også får vi finne noe bedre da :)

Det var vel Sennheiser 845 som var supernyre, rettelse der fra tidligere innlegg. 

 

Andre muligheter er:

http://www.4sound.no/studio/mikrofoner/haandholdt/beyerdynamic-tg-v35ds Billig, ok kvalitet, høyere feedback terskel enn SM58. 

 

Og den nevnte: http://www.4sound.no/studio/mikrofoner/dynamisk/se-electronics-v7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må det nok aller helst jobbes med sangteknikk. Eller i dette tilfellet, mye enklere, synge høyere :D

En mik som allerede er på feedback-grensa gainmessig kan bli ekstra kjip med mer kompressor. En kompressor gjør jo signalet lavere, også har du makeup-gain for å kompensere. Et eksempel er at hvis signalet er høyt nok i PAen og compressoren tar av 6db under sang, så er jo mikken 6db høyere når den bare står på stativet uten å bli sunget, og enda mer i fare for å starte å feede ukontrollert.

Det er nok mye mer å hente på først og fremst synge høyere, men også plassering av mikrofon, monitor og PA-anlegg. Samt en god EQ som du kan notche ut frekvenser som er i fare for å feede. Både i monitor og i PA. 

Endret av oystein1988
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SM 58 er ikke den optimale mikrofon for alle vokalister. Sypernyre fanger opp mindre lyd fra sidene og enkelte modeller (som Shure Beta) har mer topp og bunn som i enkelte situasjoner kan være en fordel. Det finnes mange vokalister som leter seg frem til sine favorittmikrofoner, de bytter så ut den tildelte SM58 med egenbrakt mic på scenen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.