Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Live vokalmikrofon for kvinne som synger lavt?


Duckling

Anbefalte innlegg

Hei.

Vet det er mange her som har mye erfaring med lydutstyr for livebruk og slikt, så jeg gir det et forsøk.

Vår kvinnelige bassist korer stadig mer, men hun synger veldig lavt. Bruker pr. nå en SM58, men vi sliter veldig med å klare å få nok lyd på henne. På små steder der vi ikke spiller så høyt går det såvidt, men når lokalet begynner å bli større og ting blir høyere så er det rett og slett ikke nok volum å hente ut. Er det noen som har tips til mikrofoner som kan funke bedre å bruke for henne enn SM58? Hun synger også ganske lyst, hvis det er relevant :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, sarge skrev:

Støtter Sure Beta 58a.  Vi har noen SM58 for vokalistene i bandet, men når det gjaldt akkurat den utfordringen der (at damer synger lavt eller holder mikrofonen langt unna munnen), så fungerer Beta 58a bedre.

 

Enig.

Men da dette er en korist holder det lenge med en AKG D5 (koster nå 694kr på Evenstad). 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipsene, folkens.

Det virker på tilbakemeldingene som hovedsaken å ta hensyn til er å ha en supernyre i stedet for vanlig nyre? Det er ikke andre egenskaper som skiller mikrofoner som også kan være med på å gjøre en forskjell? Høyere gain, annen frekvensrespons som gjør at den kutter bedre gjennom i lydbildet for akkurat denne type stemme eller liknende? (Husker en lydmann som en gang brukte en Audio Technica (tror jeg) på vokalisten vår fordi den var "perfekt for hans stemme").

Kan nevnes at på spillejobben vi hadde i helga så var ikke problemet feedback, men at når vi trengte å skru opp lyden på vår kvinnelige sanger så sto både gain og kanal-fader på maks, og vi hadde ikke mer å gi. Dette kunne jo til en viss grad vært eliminert, men alt annet som lager en del lyd sto med forholdsvis lite gain og volum på sine kanaler, så det er begrenset hvor mye lavere det hadde vært gunstig å ha dette, så om det er mikrofoner som har naturlig høyere signal ut enn f.eks SM58 så er dette også en god ting! :)

Endret av Duckling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfordringen er sannsynligvis ikke at de synger lavt, men at de står for langt unna mikrofonen.  Dynamiske mikrofoner har et veldig lite område de plukker opp lyd med tilfredstillende nivå, og er man på grensen av dette må man skru opp mye.  Med vanlig cardoide-karakteristikk plukkes lyden opp i et videre felt enn supercardoide, som er mer retningsbestemt.  Når man må skru opp mye oppstår lettere feedback, men for supercardoide-karakteristikk er også området man plukker opp feedback fra mer retningsbestemt. Derfor får man gjerne mindre sjansen for feedback.

Uansett: Får man damene til å stå litt nærmere mikrofonen, så er mye gjort, men det kan være en vanskelig jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner til forskjellene på nyre og supernyre, og vet godt hvordan man må synge i en mikrofon (har drevet med det selv i noen år nå ^_^). Det samme gjør bassista vår, så problemet her er volumet (hun synger helt vanvittig lavt, har aldri vært borti liknende. Hu snakker minst dobbelt så høyt liksom...) og ikke mikrofonteknikken.

Med det sagt så skal jeg ikke påstå 100% sikkert at det var mangel på mer gain og ikke feedback som fohindret oss å skru henne høyere (var ikke jeg som skrudde på mikseren når vi justerte henne, sto bare ved siden av så jeg kan ha sett feil), så det kan hende at en supernyre kan gjøre nytta.

Om dette svaret virker lite takknemmelig så beklager jeg det. Tidlig på mårran :P

Skal treffe lydmannen vår i kveld, så skal høre mer nøyaktig med ham om hva som egentlig skjedde :)

Endret av Duckling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Aphelion skrev:

Få henne til å synge høyere? :P

Vi har prøvd. Går ikke :P

51 minutter siden, skela skrev:

Eller kjøp en preamp til mikrofonen. 

Det kan jo funke. Hva må man ut med for noe brukbart? Har ikke akkurat deluxe preamper i mikseren (relativt billig Phonic Sonic Station), men er jo viktig at det ikke er noe støy i dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.