Web Analytics
Jump to content

Finnes tuning apparat for stemming av 12-strenger?

Recommended Posts

Jeg har forferdelig lyst på en 12 strenger men kan ikke stemme en gitar. Jeg har ikke nok gehør. Derfor bruker jeg iPad til det. Men den han ikke stemme en 12-strenger. Finnes det apparat for stemming av 12-strenger elektronisk? Jeg kommer da til å kjøpe det.

Der er flere forskjellige måter å stemme en 12-strenger på, så det greieste er nok å lære seg hva de forskjellige strengen heter slik du ønsker at den skal være stemt.  Siden du bruker ipad´en så regner jeg med du har en interface mellom ipad´ en og guitaren i så fall har iRig god stemmeprogramvare som kan gi deg tonen uansett hvilket bånd og streng du er på. Fungerer også glimrende til intonering, noe du kanskje burde se på.

11 timer siden, Rottenikken skrev:

Jeg har forferdelig lyst på en 12 strenger men kan ikke stemme en gitar. Jeg har ikke nok gehør. Derfor bruker jeg iPad til det. Men den han ikke stemme en 12-strenger. Finnes det apparat for stemming av 12-strenger elektronisk? Jeg kommer da til å kjøpe det.

Skulle ikke være noe problem å bruke ipadtuneren du allerere har. Så vidt jeg vet med 12-strengere, stemmes alt likt som før, bare at ekstrastrengene på G, D, A og E (6 strengen) stemmes en oktav høyere. Lys E og B sine ekstrastrenger stemmes klin likt. 

Jeg ser det er en 12 strenger app for apple ipad/iphone, men er ikke det du trenger egentlig ett printet ut skjema over hvilke toner strengene skal ha? Det er jo noe slikt de fleste starta med når de stemte  kassegitar med 6 strenger første gangen også, eller sin første elgitar.