Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av studio mic?


jonta

Anbefalte innlegg

Tjatjo. Jeg har et par matchede Behringer B1 med tilhørende preamp som jeg synes låter veldig fint for pengene, selv om "Røde" sikkert har mer cred.
Veldig fornøyd med de jeg har, men siden jeg ikke bruker dem, eller preampen, så- PM..

Tror veldig mange av stormembranmikrofonene i dette prissjiktet låter veldig likt, ev. med små "feil" i en eller annen retning. Det går mye på smak og behag. Mener at evnen til å lytte og skru for den som bruker de er viktigere.

For ikke å snakke om rom og plassering. Der er det mye å hente. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, jonta skrev:

Må si jeg er litt skeptisk til mye av Behringer greiene. Du mener de er like bra som den Røde jeg nevnte?

Du er jo ikke alene om det. For å være ærlig, aner ikke, da jeg aldri har sammenlignet. De B1- mikrofonene har fått rimelig grei omtale rundt omkring. Tar jeg ikke helt feil, ligger de i samme prisleie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røde NT-1A er naturligvis et godt valg. Den er jo kjent som noe av det stilleste (egenstøy) som finnes i sin prisklasse.

Nå har Røde også kommet med NT-1 (uten A), som er enda et knepp stillere. Den havner akkurat innafor prisintervallet ditt, og kan være noe å tenke på hvis egenstøy er viktig.

Et noe billigere, men fortsatt godt alternativ er SE Electronics sE X1. Den er ikke like stille som Rødene, har dobbelt så høy impedans, og du kan (bør) ikke skrike like høyt inn i den, men en god mikrofon med flatt & fint frekvensområde. 

En god forhandler har kanskje et oppsett (demo-rom) så du kan få prøve dem & sammenligne.

____

GAu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bruker en god, høyohmig (hi-z) preamp, så har det liten eller ingen praktisk betydning.

I gamle dager hadde vi en tommelfingerregel som sa at inngangsimpedansen (preamp) burde være minst 10 ganger større enn utgangsimpedansen (mic) for å ikke gi for stor signalbelastning. Med dagens utstyrsutvalg burde vel dette være enkelt realiserbart :)

Om signalbelastningen blir for stor (impedansene for like), går det ut over lydkvaliteten. Merkes gjerne først i bass-registeret.

____

GAu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.