Gå til innhold
Kewk

innspilling av trommer

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurer på, hvordan få go lyd på trommene i en innspilling. basstromme, skarp spesielt.

JEg har et M-audio FW 410 lydkort, som jeg kobler en soundcraft Spirit E12 mikser til. Bruker eventuelt en del pluginser i cubase.

Har også alle mikrofoner som trengs til et trommesett.

Noen som har noen gode råd om hvordan jeg kan få skikkelig god lyd i trommene?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen tips:

- 2 gode kondensatormikker til overheader

- Best mulig (egnede) mikker til skarp og basstromme

- Mikkene skal peke i ca 45 grader på den punktet som trommisen treffer.

- Ikke vær redd for å få et "klikk" i lyden. Dette gjør seg godt i den ferdige miksen.

Et alternativ er å benytte pluginen "drumagog". Lag en kopi av basstrommesporet og kjør drumagog her. Dette er en plugin som erstatter den orginale trommen med en sample. Nå kan du blande det orginale trommesignalet med et bra sample.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ikke minst....nye skinn. Få tromma til å låte bra i utgangspunktet

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så bør du høre hvordan det blir i det ferdige resultatet!

Det hjelper ikke at trommene høres dritbra ut for seg selv, men låter rævva med resten av kompet..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Først og fremst må trommesettet stemmes skikkelig. Gjere skifte skinn om det er nødvendig.

Avhengig av musikkstil kan 3-4 micer være nok (kick, skarp og to hverheader), men jeg bruker gjerne 12-13.

foran og bak kick

over og under skarp

en på hver tam

en på hver cymbal

+evt. rom-micer hvis du spiller inn i et rom som klinger bra og vil benytte deg av det fremfor eller i tillegg til klang-maskiner.

Pass på at du får gatet kick, og tammer. Skarp avhengig av musikkstil.

Deretter må du høre på hver enkelt mic om den er riktig plassert for å få den lyden du vil ha ut av den. Det er f.eks. mer diskant mot senter av trommeskinnet. Hør deg frem!

i mixen: Komprimer kick, skarp og tammer hver for seg (ikke gruppe komprimering) evt. også overheads. Hvor mye komprimering som er nødvendig er avhengig av trommisen og hva du er ute etter.

Kanskje noen er uenige i noe av det her.. Det er slik jeg pleier å gjøre det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men kan en få skikkelig god lyd bare ved å spille alt igjennom en mikser sånn at det blir to spor. pleier å ha kicken i et spor, og resten på et annet. Kan en få skikkelig lyd da, bare ved å mikse? eller trengs det å få hver tromme hver for seg i egne spor?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selvfølgelig avhengig av musikkstil og hva du er ute etter. Det er ingen regler for hva som er rett og galt her. Med bra mikrofonplassering kan du få meget brukbare resultater også med lite/dårlig utstyr.

Hvis det er rock eller metal du driver med, tviler jeg likevel på at du blir fornøyd med resultatene om du bruker bare to micer, eller evt. flere, men bare bruker to spor på mikseren. Hva slags oppsett bruker du? Hvis begrensningen ligger i at du har for få ledige spor på mikseren, kan du jo benytte deg av software-mixeren (gitt at du spiller inn på pc) og kjøre ut i stereo fra denne.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.