Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Jeg bygger en Grisecaster.


Anbefalte innlegg

Jeg skal ha 3way toggle switch (Gibsonstyle) som vender, to hum, en tone og en volume og coilsplit via to miniswithcere. Den skal freses bakfra med hensyn til kontrollrom og frese spor til ledninger før som kan lime sammen. Det blir sjult anlegg og jeg må derfor være dobbelt så nøye når jeg lodder fordi jeg aldri mer kommer til og skal kjøpe de beste ledningnene og isolere med tinnfolie. Pickups må også loddes på før sammenliming. Jeg kan skifte mening på pickups og andre ting, men dere kjenner meg der. Jeg heller litt til Telecaster pickups grunnet størrelse og pris og at derfor grisen vil komme mer i ramplyset. Nye Texas Specials koster 129 euro så... Det er ennenfor det som jeg kan betale. Mye å tenke på underveis men jeg må bestemme meg for pickups før fresing. (vel fasongen)

Når det blir skult anlegg så kjøper jeg ferdigloddet elektronikk på GFS så jeg vet at det virker siden det er fabrikkloddet og faren min som har jobbet årevis med lodding skal over videosamtale godkjenne alle de loddinger jeg må ta så det bare blir gode loddinger, feks bytte til toggle switch og koble til pickups samt jord. Jeg kommer jo aldri til så... Jeg må ha toggle swithch siden det da bare er å borre et hull.

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, The Dude skrev:

?

Selvfølgelig må pickups2H_3G_1V_1T.jpg det. Det vet jeg. Men jeg lurte på en ting. Jeg lodder alt selv og får hjelp online av faren min så jeg vet at jeg kan stole 100% på det. Grunnen er at koblingsjemaet jeg fikk opp var koblet anderledes med Toggle switch. Nå er dette, som dere ser av bildet et sjema for humbuckere. Men med pots på 250k og kondensator på 22uf så vil vel dette funke supert på singe coil det? Jeg har bestemt meg for Tele pickups fordi man ser mer av grisen da enn med hum. Det blir Tele moderne stol på den som også må monteres før fresing av bridge. Jeg må bestemme meg med en gang for single eller hum for det skal freses så fort det blir pent vær. Ikke særlig å frese ute i hagen i regnvær... Jeg tror at det blir Tele Texas Specials. 

 

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, isj skrev:

Jeg forstår ikke hvorfor det har så mye å si hvilke PUps du velger. Jeg har ikke sett en eneste gitar bli ferdig til å spilles på. Det er alltid noe som blir vraket på veien. Har du ikke nok restedeler?

Åh, du er nybegynner. Sikkert mange her husker tre av disse gitarene som jeg gjorde ferdig. Pluss en som aldri kom på forum..

Breadcasteren er forresten den beste gitaren min.

Hva med Breadcasteren, Den hvte straten, Accucasteren og en til dere aldri så fordi jeg da ikke hadde blitt medlem av forumet... De ble ferdige alle sammen. Og nå er Candy apple red rett om hjørnet.

Jeg har bygget fire gitarer som er ferdige. Men Accucasteren ble bare bygget for underholdningens skyld og ble mislykket og ikke spillbar for over et år siden. Den ble skrotet. Men prosjektet var dømt til å bli mislykket på forhånd. En av gitarene overtok ekskjæresten min da vi hadde følge. (Da var jeg ikke medlem av forum enda)

Den Candy Appel red er rett om hjørnet til å bli ferdig men jeg utsetter en mnd til fordi jeg har lyst til å komme litt i gang ordentlig med fresing på Grisecasteren.

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja - en hals har jeg liggende men den skal jeg spare. Jeg tror Telehals blir best på denne. Strathode blir for "tungt".

Brødfjøler er meger gøy å bygge av hvis man finner artige fasonger. Et pizzabord feks, kunne få en elgitar til å se ut som en banjo. (særlig med hvit finish) Noe annet er at de er solide og ofte i edle materialer som valnutt feks. Og de er i hardt treverk. Dette anbefales. Bruk fantasien dere også...  Jeg bruker i alle fall fantasien så dere får underholdning.

Jeg tenkte valnøtt bunn. Svogeren min er snekker så jeg skal få ham til å kappe ut en gris til, til bunn.

 

Det blir en del Fenderdeler på gitaren min men grunnet kvaliteten men det blir, med unntak av pickups som blir Custom shop, så blir det Fender Mexico. En telestol koster jo ikke mer enn 29 euro i Fender Mexico. USA, derimot... - Nei. for dyrt.

Jeg så på fresemaler og det må bli humbuckere likevel av  EN ENESTE grunn - i motsetning til Tele fresemaler så har den for humbuckere skruehull som kan skrus fast uten å ødelegge med stygge merker når jeg freser fordi jeg ikke skal ha plekterbrett. 

Templates som ikke kan skrus fast er for viderekomne på overfres. Dette blir første gang for meg med overfres.

Se her. Der hvor hullene til å skru fast er er jo samme sted som skruene for pickupringer.

 

0__2556_l_ms2.rvf_1.jpg

Jeg vet at denne også kan skrus fast men hvis jeg ikke skal ha plekterbrett så blir det ikke pent med to skruehull over. (se bildet under)

b_2554.jpg

Jeg smal borre skruehull I fresemalen min. Genialt. 

image.jpeg

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Baxter skrev:

Du trenger foresten ikke å kappe ut bunnen separat. Hvis du har freser med kulelager øverst, så limer du sammen toppen og bunnen og så vil fresen skjære bunnen lik toppen. Dårlig forklart, men toppen blir malen for bunnen.

Det er første gang. Jeg stoler på at min svoger som er snekker kan det for meg. Da får jeg bunn i valnøtt også.

Jeg har en Kluson strat hardtail som jeg tenkte å bruke. Hvis det er 17,5cm fra hals til stol så får jeg 25,5". Det har jeg ALDRI feilet på. Jeg har bestandig målt med et stratbrett og det har ALDRI slått feil. Det har bestandig blitt 25,5" scale lengde.

Etter at jeg skiftet mening til humbuckere så fikk jeg plutselig elektronikk og en Hardtail som jeg kan bruke. Og jeg har allerede fresemal for humbuckere også... 

Angående humbuckere så blir det Seymour Duncan fordi at jeg vil betale for varene - ikke for porto/import fra USA. (Guitarfetish) To Seymour Duncan selges i sett for 118€ og det skal jeg kunne leve med...

Det er Mulig at halzen blir litt på skjeive for å få større lengde. 

Jeg tenkte å bruke denne halsen som jeg gir ny finish på toppen for å stå i stil. Den skal fortsette å være sort bak. Jeg pusser ned original finish pent og etterpå oljer den. Hodet oljes første strøk her. Grisen skal også oljes. Det er litt brun olje nemlig. 

 

image.jpeg

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 21.11.2016 at 20.08, Rottenikken skrev:

Hahaha. Nei. Den skal få Seymour Duncan Sh-4 og Sh-2. Det blir dyre deler på denne. Når jeg ser tilbake på Breadcasteren og hva slags resultat jeg fikk - yndlingsgitaren min, så er jeg ikke redd for å bruke penger på denne. Og nå har jeg Atpåtil godt verktøy. Denne skal gjøres garantert ferdig og jeg får lov av kona å frese den til. Jeg lurte på valnøtt bunn. Jeg må ha en bunn for den er bare 2,5cm tykk. Denne skal bli Grisefet. 

Den skal brukes for å spille grisete sanger. 

... det er bra den skal få dyre deler, som er laget på fabrikk. Ikke sånn hjemmesnekret greier. No bacon on this little pig. 

Endret av SteikBacon
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har hendt noe trist. Jeg har aldri tatt i en overføres før og syntes den var vanskelig å bruke - for vanskelig, så da jeg freste kontrollrom så ødela jeg brødfjøla. Så det var det. 

Jeg får gjøre ferdig om to mnd blir Candy Apple red ferdig. Jeg kjøper stol og halsplate neste mnd. Fender Mexico og bytter til import blokk i messing. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.