Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

P-bass uten sustain


aeklette

Anbefalte innlegg

Jeg har en Fender USA P-bass med Lollars og flatwounds. Den har blitt brukt ukentlig i de siste  3-4 årene.
Etter at jeg monterte mic'ene og flats'ene hadde den en mektig flygelaktig basslyd, som kunne beskrives som "KLAAANNNG".

Nå derimot er lyden veldig ullen, med kort sustain, og høres mest ut som "PLUNK".

Er det kun strengebytte som skal til, eller må jeg gå grundigere til verks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • 4 weeks later...

Høres ut som om du bør sjekke strengene. Sjekk også halsprofil - om strengene ligger for lavt over deler av halsen, kan det jo ta knekken på både det ene og andre. Uten at det er noe storty poeng her, vil jeg nevne at bein- nut er bra kontra bakelitt, og gir mer av det du etterspør,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe feil med bassen din. Det er rett og slett sånn flatwounds låter. Mer perkussivt, overtonefattigere og med kortere sustain. Til gjengjeld varer de evig, og har kraftigere respons på grunntone og første overtone. For typisk flatwound-lyd, lytt til Paul McCartney (Abbey Road er et særlig bra eksempel) og James Jamerson. Den rake motsetningen er Jaco Pastorius, som virkelig fikk maksimalt ut av roundwound-strengenes sustain og overtonerikhet. 

Sitat

bein-nut er bra

Det har du rett i, men oversadelen har ingen påvirkning på annet enn lyden fra de åpne strengene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.