Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Chatten - slik den er i dag - stenges 1 mai 2017


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

1 time siden, Heilage skrev:

Slack kan kanskje være et godt alternativ. :) 

Takk for godt tips. Krever egen software for hver bruker så langt jeg kan se. Jeg har ikke sett en IRC software som brukerne kan benytte med denne innloggingen vi har her. 

Det er så langt jeg vet 3 typer chat som støttes av denne innloggingen. CometChat (her har jeg en ubenyttet lisens - men jeg liker ikke løsningen), rocket.chat (ikke testet - men ligner cometchat), og Babble chat.

Av disse 3 er Bubble Chat eneste løsning som jeg personlig mener ser brukbar ut - som jeg kanskje vil teste. Det er noe teknisk som må sjekkes og prisen er drøy. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for ordens skyld, det er ikke nødvendig å installere noen programvare for Slack. Det finnes lokale klienter man kan bruke, men den er nettbasert og er tilgjengelig på <domene>.slack.com. Jeg er rimelig sikker på dette, siden jeg bruker det hver dag i jobbsammenheng. :)

Det kan godt være at det finnes bedre løsninger for forumet, for all del, men greit å ha alle fakta på bordet. 

EDIT: SSO-løsning er jeg dog usikker på. OAuth kanskje?

Endret av Heilage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Heilage skrev:

EDIT: SSO-løsning er jeg dog usikker på. OAuth kanskje?

OAuth er det støtte for og jeg tror rocket benytter noe slikt.

Jeg så et forum som benyttet slack - for å få logget inn på den chatten måtte jeg laste ned en software på 60 MB. Kan være konfigurasjon eller oppsettet..

For å bruke babble må vi ha installert node.js på serveren. Dette tillates ikke på vår server, men jeg har en server som kan benyttes til formålet - så det er noe jeg vil se nærmere på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, space skrev:

Men i slack vil en jo kunne se alt som er skrevet siden "tidenes morgen" når en logger inn. Ikke nødvendigvis krise, men en må kanskje passe litt mer på hva en skriver :)

 

Mener dette er et godt poeng. Forumet har vi for det som er varig og søkbart. Det en skriver i en chat bør være midlertidig. Mener det er nok av sosial programvare som lagrer for evig og alltid alt vi skriver og gjør (til og med det vi tror vi sletter), så det er godt med et 'fristed' der ting er mer midlertidig.

Endret av blaamann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en kommentar til "adminovervåkning". Jeg har vel moderert dette forumet i rundt ti år, og har vært inne på loggen en eneste gang, bare så det er nevnt.

Jeg har ingen problemer med å forsvare hvorfor jeg gikk inn den ene gangen.

Så veldig "overvåket" er den slik jeg ser det ikke, rett og slett fordi det ikke er behov for det.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.