Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva har de gjort her? Amp-ID


evergud

Anbefalte innlegg

Jeg har helt siden jeg var en kvisete tenåring med huet langt inni heavy metal elska gitarltyden på King Diamonds "Them". I så stor grad at da jeg seinere hørte amper som hadde enda mere mellomtonegrynt, så gikk jeg bananas med både Matamp og Orange. Jeg har likevel alltid hatt en liten softspot for Marshall, og da jeg hørte denne plata på nytt igjen etter lang tid, så fikk jeg et lite stikk i hjertet.

Jeg har jo hørt og spilt mye Marshall i min tid, men jeg har likevel ikke hørt noe liknende som på denne plata. Hva har de gjort? Er det høyttalerne? Oppmikkinga? Jeg kjenner selvsagt igjen Marshallen der, men det er liksom noe mer ved det enn JCM800 full tilt. Eller er det ikke det? Det er altså det grove, kornete gryntet jeg er ute etter.

Hele plata her. Jeg husker ikke helt akkurat hvor man kan høre det best, men rundt 40:00 er det i alle fall tydelig.

https://www.youtube.com/watch?v=2yUlNlxlBJ8

Endret av evergud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amp er en liten del av gitarlyden på ei plate.

Du har cabinett som er brukt, oppmikkingsmetode, hvilke mikker..

Micpreamper og vintage rør EQ'er o,l i innspilling og mixinga har enormt mye å si.

På ei metalplate er det jo som regel haugevis av gitarspor som også bidrar til at det låter svært.

Du vil nok komme mye nærmere med En Axe-FX hvis du er ute etter lyden på en produksjon. (Nærmere ferdig oppmikka "produsert" lyd)

Med en JCm800 topp gjennom et cab har du jo en "romlyd" som er noe helt annet enn en ferdig skrudd gitarlyd.

Kan være at alt dette er selvfølgeligheter for deg men nevner det alikevel:)

Ingen King Diamondfan men kjenner litt til ALR via kjentfolk og han kan gitarlyd, ingen tvil om det!

 

Brukte forresten JCM800 i mange år selv, og etter å ha prøvd mange senere la jeg merke til at ingen låt likt omtrent (samme modell) så du har jo de variasjonene også. 

Dessuten er det vel ingen svensker som har en Marshall Follkesson ikke har rota i?

Endret av Debris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.