Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til undervisning i samspill til nybegynnere


Hanspanzer

Anbefalte innlegg

Jeg har et vikariat ved den lokale folkhøyskolen der det er en fin linje som heter musikkproduksjon. 

I tillegg har jeg fått kastet i fanget et valgfag spm heter Samspill/Band og det er her utfordringen ligger; 

I nevnte gruppe spiller halvparten instrumenter tålelig greit og det fungerer fint å sette disse sammen til et band. De er selvdrevne og trenger egentlig bare litt veilledning og tips. Problemet er andre halvdelen. De kan ingenting. 

Dette er en gruppe som har ligget brakk siden skolen startet i høst så det finnes ikke et opplegg jeg kan hoppe inn i. Jeg tenker det er kjekkest for de som allerede er litt på gang at man splitter denne gruppa i to med tanke på nivåforskjeller. 

 

Så....

 

Hva gjør man med disse resterende fire? 

Jeg vet det finnes musikkpedagoger blant deltagerne her så overøs meg med tips ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med dem. Hør hva de har lyst til, og så kan du ta det derfra. Det er viktig å ta tak i motivasjonen deres, hvis ikke faller det på stengrunn.

Som et eksempel- jeg skulle en gang lede en gruppe som hadde valgt "miksepult valgfag". Dette er noen år siden. Jeg dro i gang med å forklare hvordan en mikser fungerte. Det var ikke noen som fulgte med. Det viste seg at det de hadde lyst til, var å lage "radio" av typen "nå skal vi spille en sang" og så fade inn den. Dett var dett.

Jeg skulle heller ha latt de begynne med det, vente til de gikk lei, og så vise fram mer avanserte muligheter. Omvendt fungerte det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det kan være bedre å få med de som kan lite i samme gruppe som de som kan litt. Det kan være nok å spille én akkord, ha en totoners melodi, eller hva som helst annet - bare de er en del av samspillet. Jeg tror de som er dårlige vil lære mer av det, og bli mye mer motivert. I tillegg kan de litt øvede spille alt på låtene, og på den måten få ulike utfordringer. 

Veldig vanskelig å si noe konkret. Jeg ville nok tenkt inkludering før oppdeling i to grupper. Raske akkordskifter kan erstattes av flere gitarer/bass som spiller enkelttoner i harmoni. Congas er ALLTID kult. Om noen er skikkelig dårlige, vel, noen må styre lysmikseren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som allerede er i gang (de andre var på tur med linjefaget sitt sist uke) er i ferd med å få Muse til å høres bra ut. 

Hva vil da de få ut av å hamre blues i E bortsett fra å mestre det umiddelbart? Bør ikke de også få utfordringer? De ville spille Roundabout med Yes for søren ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ingen problemer i utgangspunktet med å dele elevene opp etter nivå - dette er tross alt et valgfag, og da må de tåle såpass. Evt. kan du be de sette sammen gruppene selv, og se om det er noen sterke vennskap/kameratskap som spenner seg på tvers av nivåene. 

Med den erfarne gruppa hadde jeg brukt god tid på valg av repertoar. Dersom de vil spille f.eks. Roundabout bør de starte med en annen og noe enklere låt for å bevise at de mestrer innøvingsfasen og kan administrere tidsbruken for å gjennomføre effektive øvinger. Det viktigste du kan lære bort i første omgang er god øvingskultur. :) 
Det finnes en god del øvelser for å trene samspillsevner som felles timingsfølelse, lytting, groove, dynamikk, solospill, etc., men jeg ville spart dem til de har en god gruppedynamikk og øvingskultur. TLDR: Start med en middels vanskelig sang og fokuser på innøvingsprosessen og god øvingskultur innad i gruppa. Deretter følger du CFs råd og lar de selv få definere hva de skal jobbe med fremover.

Med den uerfarne gruppa, som du sier "kan ingenting", lurer jeg på hva du mener med det. Mangler de grunnleggende instrumentferdigheter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.