Hanspanzer Skrevet Oktober 24, 2016 Share Skrevet Oktober 24, 2016 Jeg har et vikariat ved den lokale folkhøyskolen der det er en fin linje som heter musikkproduksjon. I tillegg har jeg fått kastet i fanget et valgfag spm heter Samspill/Band og det er her utfordringen ligger; I nevnte gruppe spiller halvparten instrumenter tålelig greit og det fungerer fint å sette disse sammen til et band. De er selvdrevne og trenger egentlig bare litt veilledning og tips. Problemet er andre halvdelen. De kan ingenting. Dette er en gruppe som har ligget brakk siden skolen startet i høst så det finnes ikke et opplegg jeg kan hoppe inn i. Jeg tenker det er kjekkest for de som allerede er litt på gang at man splitter denne gruppa i to med tanke på nivåforskjeller. Så.... Hva gjør man med disse resterende fire? Jeg vet det finnes musikkpedagoger blant deltagerne her så overøs meg med tips Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CastorFiber Skrevet Oktober 24, 2016 Share Skrevet Oktober 24, 2016 Snakk med dem. Hør hva de har lyst til, og så kan du ta det derfra. Det er viktig å ta tak i motivasjonen deres, hvis ikke faller det på stengrunn. Som et eksempel- jeg skulle en gang lede en gruppe som hadde valgt "miksepult valgfag". Dette er noen år siden. Jeg dro i gang med å forklare hvordan en mikser fungerte. Det var ikke noen som fulgte med. Det viste seg at det de hadde lyst til, var å lage "radio" av typen "nå skal vi spille en sang" og så fade inn den. Dett var dett. Jeg skulle heller ha latt de begynne med det, vente til de gikk lei, og så vise fram mer avanserte muligheter. Omvendt fungerte det ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
+The Euphor Skrevet Oktober 24, 2016 Share Skrevet Oktober 24, 2016 Jeg tror det kan være bedre å få med de som kan lite i samme gruppe som de som kan litt. Det kan være nok å spille én akkord, ha en totoners melodi, eller hva som helst annet - bare de er en del av samspillet. Jeg tror de som er dårlige vil lære mer av det, og bli mye mer motivert. I tillegg kan de litt øvede spille alt på låtene, og på den måten få ulike utfordringer. Veldig vanskelig å si noe konkret. Jeg ville nok tenkt inkludering før oppdeling i to grupper. Raske akkordskifter kan erstattes av flere gitarer/bass som spiller enkelttoner i harmoni. Congas er ALLTID kult. Om noen er skikkelig dårlige, vel, noen må styre lysmikseren. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hanspanzer Skrevet Oktober 25, 2016 Forfatter Share Skrevet Oktober 25, 2016 De som allerede er i gang (de andre var på tur med linjefaget sitt sist uke) er i ferd med å få Muse til å høres bra ut. Hva vil da de få ut av å hamre blues i E bortsett fra å mestre det umiddelbart? Bør ikke de også få utfordringer? De ville spille Roundabout med Yes for søren 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gahr Skrevet Oktober 25, 2016 Share Skrevet Oktober 25, 2016 (endret) Jeg forventer å få se den norske versjonen av "School of Rock" om ikke lenge.? Endret Oktober 25, 2016 av Gahr 4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PerA Skrevet Oktober 25, 2016 Share Skrevet Oktober 25, 2016 Jeg ser ingen problemer i utgangspunktet med å dele elevene opp etter nivå - dette er tross alt et valgfag, og da må de tåle såpass. Evt. kan du be de sette sammen gruppene selv, og se om det er noen sterke vennskap/kameratskap som spenner seg på tvers av nivåene. Med den erfarne gruppa hadde jeg brukt god tid på valg av repertoar. Dersom de vil spille f.eks. Roundabout bør de starte med en annen og noe enklere låt for å bevise at de mestrer innøvingsfasen og kan administrere tidsbruken for å gjennomføre effektive øvinger. Det viktigste du kan lære bort i første omgang er god øvingskultur. Det finnes en god del øvelser for å trene samspillsevner som felles timingsfølelse, lytting, groove, dynamikk, solospill, etc., men jeg ville spart dem til de har en god gruppedynamikk og øvingskultur. TLDR: Start med en middels vanskelig sang og fokuser på innøvingsprosessen og god øvingskultur innad i gruppa. Deretter følger du CFs råd og lar de selv få definere hva de skal jobbe med fremover. Med den uerfarne gruppa, som du sier "kan ingenting", lurer jeg på hva du mener med det. Mangler de grunnleggende instrumentferdigheter? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MAa Skrevet Oktober 25, 2016 Share Skrevet Oktober 25, 2016 4 timer siden, Gahr skrev: Jeg forventer å få se den norske versjonen av "School og Rock" om ikke lenge. Og "Rock school" Den har jeg sett flere ganger med mange av mine elever. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PerA Skrevet Desember 4, 2016 Share Skrevet Desember 4, 2016 Hei @germaniumkid! Har du noen erfaringer du vil dele etter dette? Jeg er nyskjerrig! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå