Web Analytics
Jump to content

Tips til undervisning i samspill til nybegynnere


Hanspanzer

Recommended Posts

Jeg har et vikariat ved den lokale folkhøyskolen der det er en fin linje som heter musikkproduksjon. 

I tillegg har jeg fått kastet i fanget et valgfag spm heter Samspill/Band og det er her utfordringen ligger; 

I nevnte gruppe spiller halvparten instrumenter tålelig greit og det fungerer fint å sette disse sammen til et band. De er selvdrevne og trenger egentlig bare litt veilledning og tips. Problemet er andre halvdelen. De kan ingenting. 

Dette er en gruppe som har ligget brakk siden skolen startet i høst så det finnes ikke et opplegg jeg kan hoppe inn i. Jeg tenker det er kjekkest for de som allerede er litt på gang at man splitter denne gruppa i to med tanke på nivåforskjeller. 

 

Så....

 

Hva gjør man med disse resterende fire? 

Jeg vet det finnes musikkpedagoger blant deltagerne her så overøs meg med tips ;)

 

Link to comment
Share on other sites

Snakk med dem. Hør hva de har lyst til, og så kan du ta det derfra. Det er viktig å ta tak i motivasjonen deres, hvis ikke faller det på stengrunn.

Som et eksempel- jeg skulle en gang lede en gruppe som hadde valgt "miksepult valgfag". Dette er noen år siden. Jeg dro i gang med å forklare hvordan en mikser fungerte. Det var ikke noen som fulgte med. Det viste seg at det de hadde lyst til, var å lage "radio" av typen "nå skal vi spille en sang" og så fade inn den. Dett var dett.

Jeg skulle heller ha latt de begynne med det, vente til de gikk lei, og så vise fram mer avanserte muligheter. Omvendt fungerte det ikke.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det kan være bedre å få med de som kan lite i samme gruppe som de som kan litt. Det kan være nok å spille én akkord, ha en totoners melodi, eller hva som helst annet - bare de er en del av samspillet. Jeg tror de som er dårlige vil lære mer av det, og bli mye mer motivert. I tillegg kan de litt øvede spille alt på låtene, og på den måten få ulike utfordringer. 

Veldig vanskelig å si noe konkret. Jeg ville nok tenkt inkludering før oppdeling i to grupper. Raske akkordskifter kan erstattes av flere gitarer/bass som spiller enkelttoner i harmoni. Congas er ALLTID kult. Om noen er skikkelig dårlige, vel, noen må styre lysmikseren.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

De som allerede er i gang (de andre var på tur med linjefaget sitt sist uke) er i ferd med å få Muse til å høres bra ut. 

Hva vil da de få ut av å hamre blues i E bortsett fra å mestre det umiddelbart? Bør ikke de også få utfordringer? De ville spille Roundabout med Yes for søren ;)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg ser ingen problemer i utgangspunktet med å dele elevene opp etter nivå - dette er tross alt et valgfag, og da må de tåle såpass. Evt. kan du be de sette sammen gruppene selv, og se om det er noen sterke vennskap/kameratskap som spenner seg på tvers av nivåene. 

Med den erfarne gruppa hadde jeg brukt god tid på valg av repertoar. Dersom de vil spille f.eks. Roundabout bør de starte med en annen og noe enklere låt for å bevise at de mestrer innøvingsfasen og kan administrere tidsbruken for å gjennomføre effektive øvinger. Det viktigste du kan lære bort i første omgang er god øvingskultur. :) 
Det finnes en god del øvelser for å trene samspillsevner som felles timingsfølelse, lytting, groove, dynamikk, solospill, etc., men jeg ville spart dem til de har en god gruppedynamikk og øvingskultur. TLDR: Start med en middels vanskelig sang og fokuser på innøvingsprosessen og god øvingskultur innad i gruppa. Deretter følger du CFs råd og lar de selv få definere hva de skal jobbe med fremover.

Med den uerfarne gruppa, som du sier "kan ingenting", lurer jeg på hva du mener med det. Mangler de grunnleggende instrumentferdigheter?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Hei, Jeg trenger en ny sadel (for E-strengen) på broen på min Fender American Performer Precision Bass. Se vedlagte bilder. Så vidt jeg kan se er den lik den på American Delux bassene. Jeg håper å få tak i en uten å måtte kjøpe en komplett ny bro. Kanskje noen her har en liggende etter å ha byttet ut broen på egen bass?  
    • Takker. Sender mail til Line 6 Support som bare kommer med svada..
    • Senderen funker ikke med g30. Senderen funker med g70 og g75…
    • Ja, stemmer det. Line 6 boksen har kanskje ikke saueplage.(EDIT: hahaha. Squelsh) Blander utstyr. Kikket over manualen på den nå. Ser ut til at det rådes til å ha den unna diverse utstyr og andre «høye» pedaler etc. for min del er denne nå egentlig ubrukelig.    så jeg må også på leting etter noe nytt. Jeg vet jeg vil ha en digital sender og mottaker, men jeg vil ikke ha noe 2.4 ghz utstyr. Alt for mange usikkerhetsmomenter når det kommer til wifi teknologi. Kjipt å få dropouts fordi publikum har smarttelefoner egentlig.   kanskje noen andre har noen gode råd for hva som funker bra?   kan anbefale å se denne videoen. Forklarer mye     
    • Takker! Ja tragisk nok så bruker de andre i bandet G30 (som jeg selv hadde før) og det funker uten problemer. Du skrev "squelsh funksjonen", mente du scan for best channel? Den bruker jeg alltid.  Ja den er vel dårligere pga den ikke har antenne, mens det har jo G30. Men vet du om senderen funker med G30? Og vet du om andre bra trådløse systemer?
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.