Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Skurring etter skifte av strenger


anders123

Anbefalte innlegg

Hei.

Får starte med å si at jeg er rimelig nybegynner å amatør.

Byttet i går strenger på en akustisk gitar, men opplever at den øverste (E) strengen skurrer når jeg holder på 1-5 bånd på den.

Noen som vet hvorfor, og om det er vanlig ved strengbytte? Har byttet før uten å oppleve det, og det var ikke antydning til skurring før jeg skiftet strenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her bør du komme med litt mere informasjon. Stålstrenger? Er strengene av samme tykkelse som de gamle, eller tynnere? Oppgi gjerne merke på gitar og strenger.

En mulig løsning er at du har satt på et sett med strenger som er tynnere enn de forrige. Da kan du oppleve dette. Med de opplysningene jeg har, blir det kun en teori. Gitarfiksing på Internett med kun tekst å holde seg til er ikke en enkel øvelse. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, anders123 skrev:

Er en Morgan gitar, Jim Dunlop nylonstrenger. Mulig det er byttet til tynnere strenger. Vil det i så fall gå seg til med tida og litt bruk? 

Høres ut som om du har en gitar med veldig lav aksjon (altså lav avstand mellom strengene og gripebrettet). Tror ikke gå seg til uten videre. Hva står det på oppgitt på "tension" på de Dunlopstrengene du har kjøpt? Har du hatt "high" tension før, og bruker "normal" nå, så er strengene tynnere. En løsning kan da være å kjøpe en ny E streng med high tension.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ikke at dette er en varig løsning, eller noe som gir deg "godlyd", men det kan være med på å sjekke ut hva som skjer. Slakk ned strengene en del, du trenger ikke ta de av.

Klipp opp en post-it lapp eller to, i så brede striper at de passer ned i sadelen. Lag en "løkke" av en stripe rundt strengen, og slipp den ned i sadelen i sporet sitt. Gjenta på strengene som klirrer. Stem opp, og sjekk. Klirrer det ikke, vet du hvor problemet finnes. Klirrer det fortsatt etter la oss si to papirstriper, har jeg ikke flere tips å komme med.

En alternativ løsning er å løsne sadelen, og fore opp med tilsvarende papirstriper under. En sadel skal ikke sitte godt fast, men det hender det jo de gjør likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.