Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger tips: Utstyr man trenger til pedalbygging


Anbefalte innlegg

Heisann!

Tenker å begynne å bygge litt pedaler. Har noe, trenger noe, veit nok ikke om alt jeg trenger...

Har: Loddebolt (digital Cotech 48W), helping hands, tinn, loddelisse, enkelt byggesett på boostpedal å som førstebygg

 

Trenger:

Koblingsbrett - veit ikke hvor stort jeg trenger, eller type. Funker noe av dette? https://www.kjell.com/no/sok?query=Koblingsbrett

Multimeter - trenger tips på et bra nok med de funksjonene jeg trenger, i en rimelig prisklasse (evt en middels prisklasse jeg kan spare til.

Strømforsyning, jackplugger og potmetere til testing av bygg (skulle gjerne kjøpt beavisboard komplett, men det er utsolgt)

Andre ting?

 

Endret av sekova
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke spar peng på avbiter ja. Vil anbefale en for grovarbeid (type stålstrenger eller bånd til gitar) men også en liten som gir rent 90 graders kutt på tynn kobbertråd. Fullstendig avhengig av min lille for alt småarbeid (trolig mest brukte verktøy jeg har, brukes alltid), særlig fordel med denne når man avmantler. Det virker helt skrudd å betale 3-400 for en bitteliten avbiter som kun brukes på tynne kobberkabler, men er veldig glad jeg kjøpte en veldig god en. Skrumaskin (som gjerne kan låse chuck når den er av -for vanskelige skruer) og lite godt utvalg av bits. Og gode skrujern. Multimeteret må også være av den bedre sorten, med mulighet å måle kondensatorer, og prober med flere typer tupp for å feste probene på utstyr. Tinnsuger. Ville anbefalt større loddebolt, men kjenner ikke denne, kanskje bra nok. Fullstendig utvalg av resistorer og greit utvalg kondensatorer er kjekt å ha. Og ledningsruller i ulike farger. Ellers kjøper jeg endel enkelt utstyr fra kina, med free shipping. Skrustikke, gjerne 360graders sak. Lys. Jeg har fullstendig testbenk der jeg kan koble meg inn overalt på signalveien (fra mikrofon/gitarpreamp-miksebord-forsterker-høytaler). Alt som holder arbeidet effektivt -uten irriterende stopp - er verd pengene. God kontorstol. Sterk kaffe. Noe kul belysning eller lavalampe og musikk. Lagerplass, ledig bord eller hyller mellom prosjekt, så slipper du fylle arbeidsbenk eller gulv og små tomesker for ulike prosjekt. Limpistol. Osv...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode tips her!

Da lurer jeg på om noen har et godt tips på et multimeter. Godt nok, men ikke FOR dyrt.

Og hvilket koblingsbrett er bra til den bruken? Hvor stort kan man komme til å trenge? Finnes det forskjellige typer med ulike kjekke funksjoner, eller finnes det bare en type i ulike størrelser? Har jeg forstått det rett hvis jeg sier at det er et antall kanaler i brettet? Hvor mange trenger jeg i så fall? Har prøvd å lese meg opp, og jeg starter ganske på scratch, men kjekt med tips på utstyr som funker så jeg slipper å gjøre bomkjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer meg fint med type claes ohlson/biltema multimeter til mine beskjedne pedalbygg.
Koblingsbrett og slikt har jeg handla fra østen. 
Bruker slike, koster 10-15 kr stk.

Så prøver å holde kostnadene nede ved å handle ting som er mindre viktig for lyden fra østen, så koster jeg heller på meg panasonic eller nichicon kondensatorer.
Skuffeseksjon til div deler vil jeg tro du trenger, det blir fort mye smådeler.
 

breadboard.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koppsett med dype kopper (for muttere over potmetre, sett i mm og der er to kopper i tommemål man også trenger, kan sjekke hvilke) filer, umbrako i mm og tomme, baufil/sag/dremel, organisasjonsnummer (for å bestille fra farnell, elfa...), oscilloskop (???? Dyrt men veldigveldig kjekt når man jobber med signal, hører stadig skoler gir bort gamle, slik fikk jeg mitt GRATIS) signalgenerator (hmm, begynner vel kanskje litt vel highclassutstyr), verktøytavle og skuff så alt er lett tilgjengelig og ryddig, har du testbenk så rydd opp i jord, vernebriller (elektrolytter kan "eksplodere", gnister kan sprute, da er det mest gøy)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.