Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan bli kvitt plekterlyd ved opptak?


Sorg

Anbefalte innlegg

Så butthurt bare av at jeg ikke finner beskrivelsen overbevisende? Tyder vel på at hva jeg synes spiller en aldri så liten rolle. Jaja..

Dette plekteret er superspisst, og plektermakeren hevder dets forte er å ikke lage anslagslyd, noe den fasongen vanligvis gjør mye av. Han sier videre, uten å utdype hvordan, at man kan få det til å gi samme anslagslyd som en mynt----som er rund!

Hvem vet, kanskje han har fått til noe brilliant her, og din anbefaling tyder jo på at det har falt i smak, men når han på samme side sier noe jeg vet er tull----at gypsy-gitaristene spilte på runde plekter, knapper eller mynter----beklager, men da finner jeg tvilsomt nok til å ta meg tid til å innvende. Django brukte plekter av skilpaddeskall. Store, stive, tjukke plekter, typisk 2-7mm, men de hadde spiss. En som bruker en hundrelapp på å kjøpe et rundt plekter av denne karen, for å høres ut som Django Reinhardt eller Angelo DeBarre, kjøper katta i sekken, rett og slett. Men det betyr selvsagt ikke at plekteret du bruker ikke er fantastisk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så keen på å bytte plekter, da jeg er vant til Jazz 3 tortex som jeg har brukt i mange år. Lyden er hovedsaklig et "problem" på de tre lyse strengene. Så jeg tenker hovedsaklig på andre løsninger og om folk har gjort evn grep for å bli kvitt slike lyder tidligere. Live er det ikke noe problem, men ved neste innspilling er kanskje en løsning å spille inn enkelte partier med et annet plekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Sorg skrev:

Har Steikbacon noen hjemmeside og hvilket materiale er plekterene av?

Hadde nettside/nettbutikk. Ble hacket, har ikke fått gjort så mye med det siden. Er på feisboka: edmire pickups. 

Materialet er plastmix, balansert mellom en litt mykere og en hardere. Fant en balanse der de tynneste strengene låter feit som DunlopJazz3, mens de spunnede strengene fortsatt låter passe bright for hardt-anslag-type-ACDC riffing. Og lite plekterlyd var også ett av kriteriene. image.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Aphelion skrev:

Altfor lenge siden sist nå, så: When the drummer kicks in... :D

Har spilt på bra crappy utstyr opp gjennom tidene. Og har hele tiden jobbet for å tvinge frem riktig sound/tone/anslag/overtoner osv. Og det gikk til viss grad greit. Men når man fikk kremutstyr så ble jobben mye lettere. Og spillet mye mer avslappet og lekent. Også når trommis kikker inn.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 12.10.2016 at 12.19, OsamaFetLaden skrev:

Du kan også få et par Dunlop 205 av meg, for å prøve andre materialer. Identisk størrelse og form med Jazz III, men klikker ikke. De er bare litt for små for meg----jeg er i en evig drakamp mellom Big Stubby 3mm og tynne, stive teardrop-plekter.

http://www.stringsandbeyond.com/noname10.html

Tror jeg har et par stubby hjemme. Disse er jo mer avrundede og gir sikkert derfor mindre plekterlyd. Men de har kanskje også mindre attack?

Endret av Sorg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 13.10.2016 at 7.22, skela skrev:

Jazz 3 Tortex har vel en litt flatere tupp? 

 

Løsningen kan være å bruke plekter med filte skråkanter. Som f.eks det nye signatutplekteret til Petrucci. De slipper strengen litt raskere. 

 

http://www.jimdunlop.com/product/petrucci-primetone-pick

Det ser interessant ut. Har du funnet det i noen norske butikker? Finnes dette også i Tortex materiale? Jeg filte faktisk mine plektere for mange år siden. Brukte da gammel sort Dunlop 1.00. Disse ble langt mer behagelige å spille på når de ble litt slitt. Problemet var dog at plekteret "alltid" endret seg, dvs ble slitt underveis i spillingen. Jeg ønsket et plekter som holdt seg, slik at en ikke måtte "endre" spillingen ettersom plekteret ble slitt. Jazz 3 Tortex slites ikke, men det er kanskje litt for lite avrundet i kantene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Sorg skrev:

Det ser interessant ut. Har du funnet det i noen norske butikker? Finnes dette også i Tortex materiale? Jeg filte faktisk mine plektere for mange år siden. Brukte da gammel sort Dunlop 1.00. Disse ble langt mer behagelige å spille på når de ble litt slitt. Problemet var dog at plekteret "alltid" endret seg, dvs ble slitt underveis i spillingen. Jeg ønsket et plekter som holdt seg, slik at en ikke måtte "endre" spillingen ettersom plekteret ble slitt. Jazz 3 Tortex slites ikke, men det er kanskje litt for lite avrundet i kantene. 

 

Ultex slites vel enda mindre enn Tortex.

 

http://www.jimdunlop.com/product/primetone-jazziii-grip

Endret av skela
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.