Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan bli kvitt plekterlyd ved opptak?


Sorg

Anbefalte innlegg

Bruker ganske hardt plekter og når jeg recorder meg vreng kan jeg på ulike partier høre en ganske tydelig lyd plekterlyd som kutter igjennom. Det er jo en naturlig lyd, men jeg lurer på om det er triks for å dempe denne, f.eks på samme måten som en De-esser demper S'er fra vokal. Noen som har noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine plektre er utviklet for å ikke lage plekterlyd. Stilleste plekteret jeg vet om. Har viss mykhet som får tynneste strengene å låte noe feitere, men samtidig tykt nok til at det oppleves som stivt. Drawbacket er at de er noe sårbar ift slitasje, men ikke særlig mer enn f.eks jazz3.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved å klippe vekk hver eneste transient i spillingen der plekterlyden treffer før lyden av høyttaleren. Eller dersom du må spille inn med høyere latency pga svakere maskinvare så vil transientene forsvinne inn i selve lyden og klipper du dem bort da (noe som forøvrig ville tatt ca en arbeidsdag å gjøre) vil det låte hakkete og stygt. Du kan jo også kjøpe en av mangfoldige plugins som er laget for å fjerne en bestemt type lyd for en god del tusen kroner.

Eller, så kan du skru opp ampen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steikbacons plektre har minst klikk av alle plektre jeg har prøvd, og koster ikke en arm og en skank, så de er det første jeg ville ha prøvd.

Edit: Med forbehold om fasong, selvsagt. Jo spissere et plekter er, jo mer klikk blir det. Et gratis remedie kan være å bruke ei av hælsidene på et vanlig plekter, en teknikk som har fungert for f.eks SRV og Pat Metheny.

Endret av OsamaFetLaden
Addendum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hardt plekter... dvs det blir klikkelyd når plekter treffer streng. Den må jo være avhengig av plekterposisjon. Dersom du har samme posisjon treffer plekter samme plass og klikket havner i en frekvens relativt til strengesvingning i det korte øyeblikket. På de dype strengene kan jeg ikke tenke denne frekvensen er over frekvensene du egentlig vil ha fra lyse strenger. Uansett er vreng en harmonisk distortion med utgangspunkt i en tone, og harmonisk distortion er elektrisk tilført harmoniske overtoner som kan gå ganske langt opp i frekvens. Så det vil påvirke lyden uansett. Kjenner ikke til disse multifancyshmancycompressorer o.l. Men kan ikke tenke at det er bedre enn å bytte plekter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette et eksisterende problem? ?

Jeg bruker utelukkende disse plektrene: http://www.v-picks.com/product/dimension-smokey-mountain-ghost-rim/, fordi de låter fantastisk, er svært behagelige å holde i, og er passe tykke (4,1 mm). I tillegg er de knallharde, sandpapiraktige og sylskarpe... Har aldri opplevd at plekteret lager en ulyd som bør fjernes, snarere tvert i mot.
 

Edit: prøver ikke å være nesevis, det er rett og slett en for meg totalt ukjent problemstilling

Endret av denyeverything
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

måtte lese gjennom beskrivelsen selv, siden jeg ikke har gjort det før. kan ikke akkurat se at de lover at det kan høres ut som "hva som helst". det fremstår vel mest som en kanskje litt ivrig beskrivelse av et veldig bra plekter. det spiller for så vidt ingen rolle hva du synes heller. jeg har prøvd et utall forskjellige plektervarianter de siste 25 årene, og for min del, er dette med god margin det beste jeg har vært borti. om de også lager runde gypsyplektre bryr jeg meg ikke noe videre om, utover at jeg ikke kommer til å kjøpe et :)

Poenget var heller ikke hvorvidt noen deler mine plekterpreferanser, jeg brukte det som et eksempel siden jeg bruker et raspete, tykt, hardt og spisst plekter, uten å være plaget med "plekterlyd". de eneste gangene jeg har problemer med plekterlyd, er når jeg spiller med "vanlige" plektre, som stort sett låter dødt og trist i forhold til det jeg er vant til (igjen min personlige mening, ikke nødvendigvis universell sannhet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.