Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

NGD, telen endelig i boks!


Blix

Anbefalte innlegg

Tekst skamløst kopiert fra FB-innlegget jeg nettopp laget, orker ikke skrive alt igjen. :)

 

 

 

:tykji::tykji::tykji::tykji::tykji::tykji::tykji::tykji::tykji::tykji::tykji::tykji::tykji:

 

Så var det NGD igjen! Nok et langtidsprosjekt, kjøpte første del i November 2015. 
En eller annen gang i 2015 slo det meg at jeg burde snuse på en Telecaster, har aldri eid, samt knapt spilt på tele siden jeg begynte å spille i 1984, så det var vel sannelig på tide!

 

Så det ble time på time med research ved hjelp av diverse fora, spesielt TDPRI og TGP.

Kom over en kar som er en teleguru av de skjeldne, Nacho Ban̂os, som har laget en fantastisk bok om de tidligste telene, som gjerne blir kalt "Blackguards". Falt for estetikken til de, så der var fargevalg i boks. Han sverger også til lettvekts kropp med en god balltrehals, så jeg bestemte meg for å følge den oppskriften.

 

Men jeg var ikke spesielt lysten på å gå for vintage specs, jeg liker store bånd og flatere radius. Halsen ble en 1-piece roasted maple Warmoth med boatneck halskontur. En full tomme tykk hele veien med v-form, 6100 SS bånd og 16" radius.

 

Kjøpte stol fra en annen teleguru, Marc Rutters, samt kontrollplate, electrosocket og ikke minst en nydelig kropp i lett "swamp ash".

Farge ble Wudotone TV Girl finish, et DIY-kit man påfører enkelt ved oppklipt t-skjorte. Blir ikke strøkent på nært hold, men jeg er allikevel latterlig fornøyd med finishen.

Pickups fra en eldre herremann i statene ved navn Rob DiStefano, Cavalier pickups er merket. Bridge er Nocaster Lion, laget for å låte som tidlige telepickups, litt hottere med A3 magneter, 10k. Neck er hans Lion King.

 

Stemmeskruer er staggered Gotoh Klusons som jeg hadde liggende, helt knall med null slark. 

Tilslutt en fet reim fra Bearstraps i UK og straplocks fra Grolsch. :)

 

Trond Tufte som ved siste prosjekt gjorde jobben med å parre kropp og hals, montere stemmeskruer, beinsadel, båndjobb og setup. 
Og resultatet ble intet annet enn fantastisk etter min mening. 
Gitaren er veldig levende, stort volum akustisk, rene kassegitaren. 
Vekten endte på deilige 3kg.
Pickupene låter helt kule. Bridge har twang uten å bli tynn, enkelttoner låter tykt og fint. Mellomposisjon og neck låter også tele så det holder. 
Jeg var litt skeptisk til å gå får såpass tykk hals, da jeg ikke er store karen, men v-formen gjør at den føles helt sjef selv om man ikke har store hender, kunne ikke vært mer fornøyd. .

Skramlet sammen et kjapt lydklipp der jeg går gjennom posisjonene på pickupvelgeren, samt litt god gammeldags "noodling. :)

Feel, cleanup med volumkontroll, alt er helt killer, noe det beste jeg har eid noensinne. 

https://soundcloud.com/amund-blix/ngd

 

 

 

 

:tykji::tykji::tykji::tykji::tykji::tykji::tykji::tykji::tykji::tykji::tykji::tykji::tykji::tykji::tykji:

 

 

 

Last Import - 1 of 10 (1).jpg

Last Import - 1 of 10 (2).jpg

Last Import - 1 of 10 (3).jpg

Last Import - 1 of 10 (4).jpg

Last Import - 1 of 10 (5).jpg

Last Import - 1 of 10 (6).jpg

Last Import - 1 of 10 (7).jpg

Last Import - 1 of 10 (8).jpg

Last Import - 1 of 10 (9).jpg

Last Import - 1 of 10.jpg

Endret av Blix
  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvsagt lov å spørre ja. :)

 

Hals: 330,86 dollars +664 til staten= 3510,-

Kropp+plekterbrett+shipping= $365= 3800,-

Pickuper, $150= 1275,- Disse ramlet rett i kassa.

Stol, ferrules, electrosocket og kontrollplate: $220= 2337,- med moms

3400,- til Tufte for litt smådeler, beinsadel, båndjobb, logo og sammenskruing.

Gotoh stemmeskruene hadde jeg liggende. så de teller ikke..

 

Vi snakker ca 14350,- totalt. Pluss minus noen hundrelapper. :)

 

Siden den har blitt handlet del for del over tid, føles ikke utgiften stor.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.