Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Fortell en newbie om justering


Laila

Anbefalte innlegg

Hallo godtfolk!

Jeg har skjønt at det er noe som heter å justere en gitar, og at det bør gjøres med enhver gitar man kjøper, særlig hvis man kjøper billig (fordi da er finpussen ikke tatt fra produsentens side?) Og jeg er nybegynner, og på jakt etter en gitar med lav strengehøyde som ellers er mest mulig lettspilt.

Ok. Dette er spørsmålet mitt: Hvis jeg likevel uansett skal levere inn en gitar til justering og betale en viss sum for det, kan jeg like gjerne ta sjansen på å kjøpe en gammel gitar med feil og mangler, fordi justeringen kan rette opp feil? Eller er det alt for optimistisk?

Jeg spør fordi jeg kom over en brukt gitar som appellerte til meg, gammel og ærverdig. Den er veldig billig, men selger opplyser at den trenger justering og stell.

PS. Jeg tror det er en Eko Studio fra 60-70-tallet. Ingen gromgitar kanskje, men den hadde litt patina :-)

Endret av Laila
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved å kjøpe ny i butikk, så bør man få med justering på kjøpet. Kjøper du brukt, må du i midlertidig betale dette i tillegg. 

Problemet med svært gamle gitarer er at de kan ha pådratt seg "feil" som ikke lar seg rette opp ved et vanlig oppsett (som oftest bare trenger å inkludere filing av nøtt og sadel og justering av trussrod - metallstang som går igjennom halsen). På gamle gitarer kan man få problemer med at halsen må tas av kroppen og settes på igjen på nytt (neck reset), eller at toppen på kroppen begynner å gi etter for det stresset som strengene påfører, slik at lokket begynner å bule utover. Begge disse er mer kostbare reparasjoner enn en enkel justering. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.