Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

ebbe lærer seg å refrette


ebbe

Anbefalte innlegg

I et ellers så høststille forum tenke jeg skulle dele noen erfaringer rundt mitt første forsøk på å refrette en Epi SG. Dette er ikke ment som en komplett guide, snarere noen kommentarer og betrakninger rundt det som ikke gikk helt etter planen, for problemer støter man på  underveis - garantert.

To halvsøstre - èn ektefødt, èn ikke. Skal vi se..vi tar vel den til venstre vel..

IMG_6569.JPG

Epi'en var enten slurvete produsert, eller så hadde den rett og slett "compound radius". Uansett, jeg liker det ikke så flatt, så planen var å slipe den ned til 12 samtidig.

20radi.JPG

Gitaren var omtrent ikke spilt på, så behovet for en refrett var strengt tatt noe oppkonstruert..

fingerboard_before.JPG

Generøst mye treverk å jobbe med (husket ikke å måle, men gripbrettet må ha vært minst 5-6 mm tykt).

thick_fingerboard.JPG

Første bånd ute. Siden jeg ikke var sikker på om det var brukt lim eller ikke, brukte jeg en loddebolt til å varme opp til å begynne med. Det viste seg at de ikke var limt, så resten gikk fint ut uten bruk av varme. Og, med minimal "chipping". Læringspunkt: bruke god tid å "jobbe" båndene opp - ikke løsne i ene enden og røsk de opp. Første overaskelse: sporene må ha vært frest og ikke saget - de gikk ikke helt ut til kanten på gripbrettet. Litt mer om akkurat det litt senere.

første_fret_ute2.JPGalle fret_ute.JPG

Nesten ferdig med å slipe til ny radius. Startet med 120 papir og avsluttet med 800.

12radi.JPGsliping_fretboard.JPG

Siden dette prosjektet var ment for å lære, hadde jeg bestilt opp båndtråd i løsvekt. Planen var å bøye til båndene for hånd - på øyemål. Selv om jeg tror på Dan Erlewine når han påstår at   " I used to be quite good at this", så var dette en dårlig ide. Fikk litt bedre taket på dette etterhvert, men kan egentlig ikke anbefales.

loes_fret.JPG

Litt utfordinger med sporene også, siden de måtte sages helt ut i kanten (med en dertil egnet fret-saw), chippet jeg flere steder. Læringspunkt: sag alltid inn mot miden av gripbrettet. (Lettere sagt enn gjort faktisk..). Lot seg relativt enkelt fikse med litt pussestøv og lynlim.

mishap.JPGmishap_fixed.JPG

Ferdig. Denne stakkaren ble refrettet 3 ganger i løpet av en påskeuke. Siste gang var sporene så slarkete at liming av båndene var helt nødvendig. Limrester er synlige på gripbrettet enkelt steder, tror ikke jeg bryr meg med å fikse mer på denne.

IMG_6564.JPG

Så, lærte ebbe å refrette? Muligens. Konklusjonen kan være at det ikke er allverdens vanskelig. Noe vertøy bare må man ha, en god tang til å løfte båndene er alfa og omega. Anbefaler også at man kjøper ferdig bøyde bånd, eventuelt investerer i en slik manik som man kan bøye bånd med. Isetting av bånd på denne ble gjort  med en innretning som heter "Jaws2". Etterhvert fikk jeg tak i en benkebormaskin (heter det det?).

Etter denne har jeg refrettet en håndfull gitarere, det må sies at bolt-on er mye lettere å jobbe med enn denne var.

En liten kommentar til slutt - ved dressing av båndendene skal man være ytterst løs på labben, det er veldig fort gjort ta for mye her.

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken båndstørrelse stod på gitaren før refretting og hva står på nå? :) Fin lesing, og det ser absolutt brukbart ut dette. Jeg har aldri prøvd meg på noe bånd-jobbing, selv om jeg har veldig lyst til å gyve løs på den ene Allparts strat-halsen jeg har liggende (eksempelvis bytte bånd...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse brukte jeg siste gangen: http://www.gitarist.no/products/hosco-precut-frets-medium---24

Originalt stod det noen jumbobånd i den, må ha vært 2.7 mm brede. De jeg linket til er 2.4 mm, de føltes bedre (smak og behag). Tipset må være å dra opp ett bånd og sjekke dimensjonene før man bestiller, så slipper man å måtte sage dypere spor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.