Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Telemaster #3


Anbefalte innlegg

Lager en ny tråd til denne - den gamle tråden er blitt litt uoversiktlig med flere prosjekter og sjeldent oppdatert :) Den svarte Telemasteren av ask er forøvrig blitt solgt, litt fornøyd nå med mitt første salg av hjemmemekk :) 

For nye sjåarar er dette en Telemaster av gran, jeg lagde kroppen for et par-tre år siden men den har blitt liggende og vente. Jeg har hatt en del mislykkede finish-forsøk, mistet motet en stund og gikk over på andre prosjekter. Nå er tiden inne for å gjøre den ferdig, så jeg startet med å pusse den ned for 3. (eller 4.?) gang for å gjøre et siste forsøk på en transparent hvit finish uten sprayutstyr. 

Målet er noe slikt som dette:

tm3.jpeg

Dette er med den forrige finishen, Herdins antikkhvit oljebeis. Det ble bra på front og bakside, men fikk masse striper og skjolder på kantene. Pen langt fra, men langt fra pen. 

Her har jeg pusset ned til 240, to strøk med platinum shellac, og to strøk med shellac blandet med en liten dæsj Chestnut hvit spritbeis.

tm3_2.jpg

Virker lovende. Ble et dårlig bilde uten blitz, men den har blitt litt lysere. Det er lettere å ha kontroll på fargen når det er mye mindre pigmenter i, og jeg får heller ikke striper eller "penselmerker" når jeg bruker french polishing. Tror jeg har truffet med fargen også. Tenker et par strøk med akryl eller melamin klarlakk til slutt.

Har lyst til å bruke Strathalsen med CBS-headstock, men da må jeg finne en løsning for plekterbrettet som er frest ut til Telehals. Mulig jeg bare kan lime noe inn i hjørnene. I verste fall lager jeg en ny hals med Telehæl og CBS-headstock :)

Endret av el_roffo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Den ‎04‎.‎10‎.‎2016 at 20.48, Rottenikken skrev:

Du kunne jo lage plekterbrettet selv. Lag et i plexiglass og lakkere på baksiden klarer du fint, du som er så flink. Da løser du halsproblemet.

eller kjøpe plekterbrettmateriale i perlemor som var konge til den fargen!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, arneK skrev:

eller kjøpe plekterbrettmateriale i perlemor som var konge til den fargen!1f60a.png

Ja, dette materialet kjøpte jeg fra Guitarfetish. Har ikke mer igjen av det så jeg må nok handle en plate til. 

Nå har jeg hatt på shellac med skumpensel og fått omtrent samme dekning jeg hadde med oljebeisen. Jeg skal fortsette med en del strøk til så jeg kan pusse det flatt uten å gå gjennom lakken. Så blir det french polishing for å jevne ut farge og dekning.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.