Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Mesa Boogie


Anarchy

Anbefalte innlegg

Hei!

Mesa er som sagt dyrt, men også i gitarland går pris og kvalitet (oftest) hånd i hånd. En mesa topp koster i de fleste tilfeller over 12 tusen ny, men du kan få de mye billigere brukt(annbefalest å se etter noe brukt).

Kjøpte nylig en Mesa Single Rectifier combo brukt av Jon Hendrik for 14000 kr + frakt.

Synst mesa er generellt veldig allsidig, men de finnest selfølgelig noen som er bedre til en bestemmt musikkstil enn en annen. Kan f.eks. annbefale rectifiere til metal. Masse gain; trenger ikke skru den på full for å spille dimmu:p Ellers er vell F-serien det beste for blues og rock!

Et 2x12 kabinett koster nytt 7000 kr!

:)

Endret av Sindrex
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et 2*12 og det takler ikke bassen i hele tatt, blir stygt..

Det vil jeg nå påstå er avhengig av kabinettet og elementene (og gjerne også forsterkeren). Jeg har ikke noe inntrykk av at mitt sliter med å takle basstrøkk, men nå spiller ikke jeg sagbruksmetall. Det vil nok også være avhengig av rommet og hvor høyt du spiller, i og med at det kan være akustiske effekter i rommet du hører, og ikke nødvendigvis kabinettet i seg selv. For meg er 2x12" greit å ha om det skal være portabelt og kunne kjøre stereo, men jeg skal nå skaffe meg et par 1x12" og finne ut om det er bedre.

YMMV, som alltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyttaleren har lite med å ikke håndtere trykk å gjøre i en rectifier..

Skru av rør-likeretteren (rectifieren) og sett på modern (silicone diode rectifier) istedet..

Når man skal ha vintage vreng så er rectifiere veldig fine, da de gir et slags effekt-tap til utgangsrørene som gjør at lyden på en måte "sagger" (hehe, som i å ikke klarer å levere nok strøm), for metall bør rør-likeretteren skrus av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skru av rør-likeretteren (rectifieren) og sett på modern (silicone diode rectifier) istedet..  

Når man skal ha vintage vreng så er rectifiere veldig fine, da de gir et slags effekt-tap til utgangsrørene som gjør at lyden på en måte "sagger" (hehe, som i å ikke klarer å levere nok strøm), for metall bør rør-likeretteren skrus av.

Er den knappen godt skjult bakpå eller noe? Når jeg spilte på en single rectifier topp synes jeg lyden var altfor seig (selv med EMG!) og lurte på hvordan i huleste folk kunne spille metall med noe sånt. Jeg skrudde på det meste som var på fremsiden, og fant kanalbryteren bakpå, men det fantes vel kanskje mer stæsj. Testet bryteren på fremsiden med "Vintage", "Raw" og "Modern" da...

Og jeg er rimelig uenig med at Mesa sine priser går hånd i hånd med kvaliteten :P ... Hvertfall i Norge... rundt 20 000 for en dual rectifier. "Bare" 5000 til så har man en Bogner Über ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke på Single rectumfrier nei, men på dual og tripple og alle de andre så.. Single recto er jo bare en tulleamp fra Mesa...

Hele rectifier opplegget er jo bare markedsføring, alle rør-amper har jo likerettere.. Da rør trenger likestrøm...

En likeretter pr. 2 rør.. Derfor har dual recto 2 stk. fordi den har 4 rør, og tripple har 3 fordi den har 6 rør..

Single recto skjønner jeg ikke poenget med, da den strider imot de andre ampene i samme serie..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte min Mesa brukt til en bra pris, og jeg er meget fornøyd :) Det oser av byggekvalitet og jeg får rå lyd. For ikke å snakke om volum, 45 rørwatt er MYE.

Dessverre er de svindyre nye i Norge, og det er i mange tilfeller bedre å importere eller rett og slett gå for et annet merke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mesa lager generellt veldig bra amper, men jeg er personlig litt lei den typiske Mesa sounden. Noe som er grunnen til at jeg nå snart går for gull (OD-100 :D)

Ellers synes jeg enten RoadKing eller Rectifier kabinettene er de beste. Såvidt jeg veit er bare logoen forskjellig, men det kan hende at det er noe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.