Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kondensatorer på bassgitar


Anbefalte innlegg

Hvor mye vil kondensatorer innvirke på lydbilde på en bassgitar ? Jeg kjøpte disse å satt i nybassen, men ble litt tankefull når jeg oppdaget at det var lite forskjel fra full bass til full diskant. Pickup har vel litt å si, men trodde jeg skulle få større forskjell.




http://www.gitarist.no/products/sprague-orange-drop-caps-1microf-100v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, The Dude skrev:

Da er det nok der lyden er begravet. Ble anbefalt de jeg kjøpte av gitarist.no , men kjøper nye jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan var nå det der med micro, nano og pico farads. Er ikke microF/mF det samme som uF?

Den som det linkes til hos Gitarist står det i overskriften ”1microF”, mens det i beskrivelsen står 0,1mF. ???  Hva står det på kondensatoren?

Hvis det ikke er jeg som roter så skal denne ihvertfall være 0,1uF (100nF), og med så høy verdi så skal du absolutt høre forskjell - hvis ikke så kan det være noe som er loddet feil.

Endret av Wiker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Wiker skrev:

Hvordan var nå det der med micro, nano og pico farads. Er ikke microF/mF det samme som uF?

Den som det linkes til hos Gitarist står det i overskriften ”1microF”, mens det i beskrivelsen står 0,1mF. ???  Hva står det på kondensatoren?

Hvis det ikke er jeg som roter så skal denne ihvertfall være 0,1uF (100nF), og med så høy verdi så skal du absolutt høre forskjell - hvis ikke så kan det være noe som er loddet feil.

Har brukt dette skjemaet, og også jordet tone potene til de andre potene.

3945260143_aa91c27bae_o.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke helt stødig i dette. Blir litt forvirret av betegnelsen mF. mF oppfatter jeg som milli Farads. Hvis kondensatoren var 0,1 milli Farad (100uF) så ville den suge ut så mye av signalet at det nok ville bli veldig lite lyd igjen. micro Farad skrives uF/μF, og noen ganger mfd

Får gå ut i fra at det er 0,1 micro Farads (0,1uF / 100nF). Det er såpass høy verdi for en tone kondensator at du absolutt skal høre forskjell, så stor forskjell at det til og med kan hende du synes det blir for mørkt.
Hvis du ikke hører noe forskjell så er enten kondensatoren død (vet ikke hvor sannsynlig det er, har aldri opplevd det), eller så er det noe annet som er feil. Feil med potentiometeret, loddepunkt som ikke er ordentlig, eller at noe i farta ble loddet feil i forhold til skjema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.