Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Handleliste til alkkering av akkustisk gitar


Anbefalte innlegg

Jeg er snart ferdig med byggingen av min første akustiske gitar, og må begynne å tenke på lakkering. Har sjekket og lest litt rundt, men det er så mye forskjellige å velge i, så blir usikker på hva som er beste alternativet. her er det jeg tenker å kjøpe:

Sealer/sparkel til å tette porer i treverk: Vil denne fungere bra til å fylle porer i treverket? Tenker da å kjøpe Fargen "svart kvist" eller "valnøtt" til bunnlokket og sidene som er rosewood, og en fargen "bjørk/furu/gran" til topplokket som er sitkagran. Er usikker på om jeg trenger sparkel til hals og topplogg da det er lite porer i treverket?

http://www.norbond.no/rubinol-sparkel-i-farge-som-treverk-p-1005-c-121.aspx

Lakkering: Vil det bli greit nokk resultat med en slik sprayboks? Eller burde jeg gå for vanlig lakk som påføres med pensel?

http://www.norbond.no/2k-highspeed-klarlakk-spray-cs-p-2593-c-210.aspx

Siste spørsmål:  Bør jeg smøre inn gripebrett med olje eller voks? Gi meg gjerne link til produkt jeg kan kjøpe? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke porefyller til granlokket. Halsen er kanskje i mahogny? Da vil du i såfall trenge porefyller.

Rubinol ser ut til å være linoljebasert. Sjekk om lakken du har tenkt å bruke er kompatibel med det. Jeg har bare erfaring med vannbasert porefyller fra Stewart-MacDonald, det fungerer i alle fall finfint sammen med håndpåført skjellakk/skjellakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri prøvd, og vet ingen ting om den Rubinol sparkelen du linket til. Men med sparkel tenker jeg på noe man bruker for å fyller litt større partier. Du skal kun fylle de ørsmå porene i treverket, med noe som er lett å smøre på, går lett ned i porene, og lett å pusse av.
Jeg har også kun erfaring med porefyller fra Stewart-MacDonald (TimberMate, som StewMac selger under navnet "ColorTone Waterbase Grain Filler"). Den er suveren å jobbe med. Vannbasert slik at man kan blande i litt vann for å få den mer tyntflytende og letter ned i porene. Den tørker relativt fort, blir helt hard når den er tørr (ikke seig eller fleksibel), og er ekstremt lett å pusse. Den er også svært porøs slik at når man lakker over så trenger lakken godt inn i porefylleren.

Det er vel bare rosetreet på din gitar som bør porefylles.

Med forsegling så tenker jeg på det første støket man påfører, før lakking, for å forsegle treverket og gi godt grunnlag for selve lakken. Dette har vel flere funksjoner (går jeg ut fra) - noe som fester godt på bart tre, og gir godt feste for senere lakk; forsegle treet slik at fargestoffer i senere lag ikke trekker ned i treverket. Blir som en slags transparent grunning.

Finnes jo egne produkter til forsegling, men det jeg har gjort når jeg har lagt transparent finish er å bruke den sammen klarlakken som forseglings-strøk. Da blir det ingen problemer med feste mellom forskjellige produkter.
Har lakket to basser med 2K klar billakk. Jeg syntes ikke standard blanding av lakken festet så godt på treverket (lønn i mitt tilfelle), og etter en del prøving endte jeg opp med å tynne den ut med 60%-70% tynner for at den skulle feste seg "godt nok" (men så er nok jeg litt vel kresen og perfeksjonistisk da).
Med lakk på sprayboks så har du jo ikke mulighet til å tynne den ut, så hvis du går for den lakken du lenket til så ville jeg nok prøvd litt først for å se hvordan den fester seg.

2K billakk gir en helt fabelakti wettlook-glans, nesten litt for mye av det gode. Samtidig er den noe svineri når det gjelder lukt og gasser. Når jeg nå har begynt på et tredje prosjekt så prøver jeg vannbasert denne gang. Etter å ha lest litt fram og tilbake bestemte jeg meg for å prøve General Finishes’s High Performance Top Coat (kjøpt fra StewMac). http://www.generalfinishes.co.uk/index.cfm?page=store&CID=27

Mye billigere enn billakk (bortsett fra at frakt er ganske høy). Så langt er jeg godt fornøyd med den. Lukter så lite at man kan omså holde på i stua. Kan legges på med pensel for å slipper styret med spraying, men det blir jo da litt mer pussing da det ikke blir like jevn med pensel. Tørker raskt, lett å pusse, upåklagelig frest mellom hvert strøk, høy glans, og svært ripesikker. Den festa godt direkte på treverket uten tynning. I ettertid lurer jeg på om jeg skulle ha tynnet det litt med vann på første strøket, for å få den mer ned i treet og fått fram noe mer dybde i treet. Har lagt forseglingsstrøket på halsen og siden av gripebrettet. Er litt usikker på hvordan den fest seg på siden av gripebrettet som er av rosentre. Må la den få tørke/herde litt ordentlig først, før jeg forsøker å pille lakke av fra gripebrettet – kanskje må jeg legge et nytt, ut-tynna strøk på siden av gripebrettet.

(Dette ble litt langt)

Andreas har jo en fin tråd med bygging av akustisk gitar – kanskje han har noen flere tips om lakkering/finish ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips :) Da har jeg bestilt porefyller fra StewMac siden dere skryter sånn av den. Så blir det skjellakk i stede for spraylakk. Ellers trenger jeg vel noe for behandling av gripebrettet:http://www.stewmac.com/Materials_and_Supplies/Finishing_Supplies/Finishes_and_Solvents/ColorTone_Fretboard_Finishing_Oil.html

Den er brennbar så kan ikke fraktes i fly. Er det nødvendig å behandle gripebrettet med olje? Får jeg eventuelt kjøpt tilsvarende produkter her i norge? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett flere anbefale Fret Doctor til gripebrett: http://www.beafifer.com/boredoctor.htm

Lakkering med skjellakk er ganske enkelt, og kan gjøres i stua uten at din bedre halvdel klager på lukt, men tar relativt LANG tid og krever litt trening. Søk etter "french polish guitar", og se en hel drøss videoer på Youtube.
Du kan beregne mengden lakkflak til sprit (rødsprit eller teknisk sprit) ved hjelp av denne tabellen: http://www.woodnewsonline.com/DTEW/1304apr/downtoearthwoodworker1.html - jeg har blandet 1 dl sprit til 24 g lakkflak, og det fungerer fint for meg. Det tilsvarer en "two pound cut".

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.