Web Analytics
Jump to content

Handleliste til alkkering av akkustisk gitar


Recommended Posts

Jeg er snart ferdig med byggingen av min første akustiske gitar, og må begynne å tenke på lakkering. Har sjekket og lest litt rundt, men det er så mye forskjellige å velge i, så blir usikker på hva som er beste alternativet. her er det jeg tenker å kjøpe:

Sealer/sparkel til å tette porer i treverk: Vil denne fungere bra til å fylle porer i treverket? Tenker da å kjøpe Fargen "svart kvist" eller "valnøtt" til bunnlokket og sidene som er rosewood, og en fargen "bjørk/furu/gran" til topplokket som er sitkagran. Er usikker på om jeg trenger sparkel til hals og topplogg da det er lite porer i treverket?

http://www.norbond.no/rubinol-sparkel-i-farge-som-treverk-p-1005-c-121.aspx

Lakkering: Vil det bli greit nokk resultat med en slik sprayboks? Eller burde jeg gå for vanlig lakk som påføres med pensel?

http://www.norbond.no/2k-highspeed-klarlakk-spray-cs-p-2593-c-210.aspx

Siste spørsmål:  Bør jeg smøre inn gripebrett med olje eller voks? Gi meg gjerne link til produkt jeg kan kjøpe? :) 

Link to comment
Share on other sites

Du trenger ikke porefyller til granlokket. Halsen er kanskje i mahogny? Da vil du i såfall trenge porefyller.

Rubinol ser ut til å være linoljebasert. Sjekk om lakken du har tenkt å bruke er kompatibel med det. Jeg har bare erfaring med vannbasert porefyller fra Stewart-MacDonald, det fungerer i alle fall finfint sammen med håndpåført skjellakk/skjellakk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri prøvd, og vet ingen ting om den Rubinol sparkelen du linket til. Men med sparkel tenker jeg på noe man bruker for å fyller litt større partier. Du skal kun fylle de ørsmå porene i treverket, med noe som er lett å smøre på, går lett ned i porene, og lett å pusse av.
Jeg har også kun erfaring med porefyller fra Stewart-MacDonald (TimberMate, som StewMac selger under navnet "ColorTone Waterbase Grain Filler"). Den er suveren å jobbe med. Vannbasert slik at man kan blande i litt vann for å få den mer tyntflytende og letter ned i porene. Den tørker relativt fort, blir helt hard når den er tørr (ikke seig eller fleksibel), og er ekstremt lett å pusse. Den er også svært porøs slik at når man lakker over så trenger lakken godt inn i porefylleren.

Det er vel bare rosetreet på din gitar som bør porefylles.

Med forsegling så tenker jeg på det første støket man påfører, før lakking, for å forsegle treverket og gi godt grunnlag for selve lakken. Dette har vel flere funksjoner (går jeg ut fra) - noe som fester godt på bart tre, og gir godt feste for senere lakk; forsegle treet slik at fargestoffer i senere lag ikke trekker ned i treverket. Blir som en slags transparent grunning.

Finnes jo egne produkter til forsegling, men det jeg har gjort når jeg har lagt transparent finish er å bruke den sammen klarlakken som forseglings-strøk. Da blir det ingen problemer med feste mellom forskjellige produkter.
Har lakket to basser med 2K klar billakk. Jeg syntes ikke standard blanding av lakken festet så godt på treverket (lønn i mitt tilfelle), og etter en del prøving endte jeg opp med å tynne den ut med 60%-70% tynner for at den skulle feste seg "godt nok" (men så er nok jeg litt vel kresen og perfeksjonistisk da).
Med lakk på sprayboks så har du jo ikke mulighet til å tynne den ut, så hvis du går for den lakken du lenket til så ville jeg nok prøvd litt først for å se hvordan den fester seg.

2K billakk gir en helt fabelakti wettlook-glans, nesten litt for mye av det gode. Samtidig er den noe svineri når det gjelder lukt og gasser. Når jeg nå har begynt på et tredje prosjekt så prøver jeg vannbasert denne gang. Etter å ha lest litt fram og tilbake bestemte jeg meg for å prøve General Finishes’s High Performance Top Coat (kjøpt fra StewMac). http://www.generalfinishes.co.uk/index.cfm?page=store&CID=27

Mye billigere enn billakk (bortsett fra at frakt er ganske høy). Så langt er jeg godt fornøyd med den. Lukter så lite at man kan omså holde på i stua. Kan legges på med pensel for å slipper styret med spraying, men det blir jo da litt mer pussing da det ikke blir like jevn med pensel. Tørker raskt, lett å pusse, upåklagelig frest mellom hvert strøk, høy glans, og svært ripesikker. Den festa godt direkte på treverket uten tynning. I ettertid lurer jeg på om jeg skulle ha tynnet det litt med vann på første strøket, for å få den mer ned i treet og fått fram noe mer dybde i treet. Har lagt forseglingsstrøket på halsen og siden av gripebrettet. Er litt usikker på hvordan den fest seg på siden av gripebrettet som er av rosentre. Må la den få tørke/herde litt ordentlig først, før jeg forsøker å pille lakke av fra gripebrettet – kanskje må jeg legge et nytt, ut-tynna strøk på siden av gripebrettet.

(Dette ble litt langt)

Andreas har jo en fin tråd med bygging av akustisk gitar – kanskje han har noen flere tips om lakkering/finish ;) 

Link to comment
Share on other sites

Takk for tips :) Da har jeg bestilt porefyller fra StewMac siden dere skryter sånn av den. Så blir det skjellakk i stede for spraylakk. Ellers trenger jeg vel noe for behandling av gripebrettet:http://www.stewmac.com/Materials_and_Supplies/Finishing_Supplies/Finishes_and_Solvents/ColorTone_Fretboard_Finishing_Oil.html

Den er brennbar så kan ikke fraktes i fly. Er det nødvendig å behandle gripebrettet med olje? Får jeg eventuelt kjøpt tilsvarende produkter her i norge? 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sett flere anbefale Fret Doctor til gripebrett: http://www.beafifer.com/boredoctor.htm

Lakkering med skjellakk er ganske enkelt, og kan gjøres i stua uten at din bedre halvdel klager på lukt, men tar relativt LANG tid og krever litt trening. Søk etter "french polish guitar", og se en hel drøss videoer på Youtube.
Du kan beregne mengden lakkflak til sprit (rødsprit eller teknisk sprit) ved hjelp av denne tabellen: http://www.woodnewsonline.com/DTEW/1304apr/downtoearthwoodworker1.html - jeg har blandet 1 dl sprit til 24 g lakkflak, og det fungerer fint for meg. Det tilsvarer en "two pound cut".

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Similar Content

    • By Ordlora
      Hei! Jeg prøver å bygge min første gitar. Kjøpte et slik DIY-sett på eBay, og vil lage en Explorer. 
      Holder på å lakkere nå, og trenger hjelp til hva jeg bør gjøre. Sandet treet med 320 papir, og hadde på primer. Jeg er tydligvis veldig dårlig til å lakkere, så ble ikke fornøyd med priminga, men hadde på et strøk med lakk etterpå (sprayboks). Ventet alt for lite og pusset på det slik at lakken løsnet enkelte steder. Har lakkert over 2 ganer etterpå. På bildene ser dere diverse snack der forarbeidet er dårlig. 
      Hva bør jeg gjøre nå? Skal avslutte med klarlakk.







    • By CastorFiber
      Det er på høy tid at jeg bidrar med et par tips igjen.
      Dagens objekt har ligget lenge, på linje med veldig mye annet skrammel jeg har stående. Nok om det, dette er da snakk om en Ibanez S470 ? som noen en eller annen gang trolig ville "relice". Det ble utført med en grov trerasp, som vekselvis ble slått inn i gitaren, og også raspet i lakken med. Det resulterte i en del sprekker, litt manglende lakk og et utseende som ikke minner om "relic" i det hele tatt. Jeg har vist noen bilder av sparkling og en test med superlim på denne gitaren før, skal se om jeg finner igjen linken.
      Den har som sagt blitt liggende, men nå fikk jeg litt piff, og må få unna et par lakkprosjekter før det blir for kaldt igjen.
      Dette starter opp med en del tips rundt refinishing av en gitar med lakk på, og tilhørende lakkskader. Dette er det veldig få bilder av, så jeg lager en lite liste på hvordan dette kan gjøres effektivt og greit.
      Slik ser gitaren ut, ferdig maskert til priming:

      Slik gjør jeg, punkt for punkt. Legg merke til at jeg ikke er profesjonell, bare en glad amatør. Det er flere veier til målet, og dette er ikke noen fasit, men noe jeg har funnet ut er raskt og effektivt etter noen år med erfaring. Tar gjerne i mot korreks.
      - IKKE fjern all lakk på gitaren hvis det ikke er nødvendig. Det skaper bare masse ekstraarbeid. Bruk lakken som sitter på gitaren som grunning.
      - Ikke legg på tykke kaker med sparkel. Må du sparkle, noe som ofte er nødvendig, så slip slik at lagene med sparkel er så tynne som mulig.
      - Ikke vær redd for å våtslipe. Tørk vekk overflødig vann, og unngå at vann trenger inn i dype hull. Ha for eksempel lim eller stearin i skruehull. Vann på "overflaten" som kommer i kontakt med treverk er ikke noe problem, så lenge du sørger for god og umiddelbar tørking.
      - Legg våtslipepapiret i vann dagen i forveien! Jeg skulle ønske jeg visste dette for mange år siden. Forskjellen er helt enorm i hvordan papiret blir å bruke. Skaff deg en lite sprayflaske som du dusjer med når du pusser. Ha en dråpe såpe i vannet. Stor forskjell i hvor enkelt det er å pusse. Jeg kunne skrive en lang liste over hvorfor, men tar meg ikke tid til det her. Er du supernysjerrig på hvorfor, så kan jeg forklare det.

      Skyll papiret ofte. Tørk vekk slipestøv og spray på vann. Da går slipingen kjempefort. Jeg brukte ikke kloss på denne S- modellen, da den knapt nok har en eneste flate, men kloss er ikke å forakte. Jobb fortrinnsvis med sirkelbevegelser, og jobb på et begrenset område av gangen. Her er det jo en salig blanding av lakk, superlim, primer, lakk som er rått sprøytet på for å forsegle og i det hele tatt. Til finsparkling liker jeg å bruke Hagmans enkomponentsparkel på tube. Den er rask å jobbe med, lager så og si ikke porer i det hele tatt, og tørker fort. Andre har sikkert sine favoritter.
      Teite bilder, kanskje, men bilder hører med. Lys er viktig. Sørg får at du har veldig godt lys. Her er min portable lysrigg til slikt, 1500 watt, og alle delene har jeg fått eller funnet på søpla. Ikke så mye som en skrue er kjøpt.

      Her er gitaren primet for første gang. På første strøk er det lurt å være litt beskjeden med mengden. Da får lakk man legger på etterpå noe å feste seg i, og det er ikke så lett at det renner. Når det gjelder lakkering, så er det et fagarbeid, som blant annet innebærer masse håndtlag og erfaring. Lakkerere snakker blant annet om ting som "Legg på til det flyter", og det er faktisk det mest presise beskrivelsen av det perfekt resultat. Det er ikke så ofte jeg får til en slik lakkmengde med rett trykk, hastighet, avstand og viskositet på lakken, men når det klaffer, er det moro.
      Her er gitaren ferdig primet. For å få til noe slikt på første forsøk, så har du enten erfaring, medfødt håndtlag, eller flaks. En gitar helt uten plane flater er noe av det vanskeligste man kan gi seg i kast med. Dette er ikke så enkelt som å "dusje på litt maling". Det er veldig moro, og har du lyst, har du lov, for all del.

      Junior var ute og inspiserte gitaren, og kommenterte at han "likte fargen". Vel, primergrå er kanskje ikke stygt, men heller ikke særlig spenstig. Inspirert av denne tanken, valgte jeg en farge som er egnet til å framkalle gode følelser.
      Jeg har flere steder lest om Plastidip, en slags plastmaling som man kan sprøyte på eller dyppe ting og tang i. Omsider har dette blitt tilgjengelig i Norge, og til og med på sprayboks.
      For de som eventuelt vil prøve, og som er erfarne "rattlecanslingers"- dette har lite med tradisjonelt sprayboksarbeid å gjøre. Boksen spytter ut klumper med lakk, og det er i det hele tatt en helt annen opplevelse enn å "lakkere" med sprayboks. Det er like viktig med håndledd og avstandsarbeid, med som sagt, dette er mer understellsmasse enn lakk. Heldigvis har produktet en evne til å flyt utover uten å renne eller sige, så det er jo veldig positivt.
      Noe av poenget med Plastidip, er at du kan pirke hull i det og dra det av som en plastfilm når du er lei fargen. Med mitt meget gjennomtenkte fargevalg tviler jeg på¨at det blir nødvendig.
      Desert Yellow, eat your heart out! (Scroll ned, kanskje NSFW)

      Denne finishen er helt matt, og gummiaktig. Har handlet en boks med "pearlizer" for å få dette litt mer glorete enn det det er. Det blir en annen dag.
      Håper du likte fargen du også. Klemz
    • By Kizza95
      Jeg har nettopp kjøpt meg en Jackson RR1, og har veldig lyst til å lakkere den, da den er lakkert i Transparent Black. Jeg kunne tenke meg å lakkere den i Crimson Swirl, slik denne Jackson RR3 gitaren på Video Her------>
      Er lakkert i. Er det noen som vet hvem som kan ta på seg denne jobben rundt i Trønderlag, eller noen som vet en Ca. pris? Jeg regner med det blir noen 1000lapper da det er en god del jobb.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.