Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Første bygg: tahitisk ukulele


Anbefalte innlegg

Hei!

Tenkte å dele med dere byggingen av mitt første strenginstrument, en tahitisk type ukulele. Det har vært et veldig moro prosjekt, som har gitt meg mye god kunnskap om både verktøy og ukuleler/gitarer. Det er et litt spesielt instrument, da lydhullet er bak, og bridgen sitter foran på en tynn plate som pumper lyden inn i et lite resonansrom før den går ut bak. Ellers er den massiv, og den er dermed litt tyngre enn ukuleler flest, 1,3kg totalt.

Treet er furu, og er fra en stokk som en nabo på Jomfruland utenfor Kragerø gjerne ville bli kvitt. Vinn-vinn det! Stokken var i overkant fuktig, men jeg hadde ikke tålmodighet til å vente, hehe... La oss håpe den ikke sprekker. Det ble brukt relativt enkle verktøy. Motorsag på stokken, stikksag for grovfasong og pussemaskin og -papir etter hvert. Det tok meg drøye 3 uker fra start til slutt. Heldigvis er jeg enda student med lang ferie uten forpliktelser.

Fretboard, bridge, stemmeskruer og elektronikk er kjøpt, ellers er det jo egentlig bare tre. Pickup'en er en LR Baggs five O, med piezoelement og en liten pre-amp bak jack-inngangen. Var ikke særlig gira på å bore hull i den fine formen til ukulelen, så fikk smetta den på innsiden av lydhullet bak. Kan dermed plugge den inn via lydhullet, og ingen elektronikk er synlig utenfra.

 

Så her er noen bilder av det ferdige produktet, og en kort video av prosessen. Sangen på videoen er selvfølgelig spilt på ukulelen. Vanskelig å få den 100% tight, men fornøyd læll ;)

Si gjerne hva dere synes! God søndag :)

IMG_0108_(1).JPGIMG_0140.JPG

 

Endret av Erik Borge
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!

Brettet og bridgen er faktisk kjøpt fra kina... Kanskje en noe kontroversiell avgjørelse, og det viste seg at første bånd var ca en halv cm for langt. Modifiserte på en "forlenget nøtt" for å kompensere for det. Ellers var båndene så og si riktig plassert, og alle bånd og åpne strenger er i tuning nå, ihvertfall så langt et normalt øre kan høre :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Gubbe skrev:

Flott!

Off topic:...jeg leste "taktisk ukulele" med det samme. Og tenkte i svært intrikate og vanskelige baner før jeg leste på nytt.

Haha. skjønner at det går an å lese feil i farta.

Faktisk så var det litt taktisk valg av type ukulele, da det var en jeg ikke trenge så voldsomt mye verktøy til. For det meste sage- og pusseverktøy ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.