Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Oppgradering av Gitar spessielt for "fingerpicking"


fredrikzn

Anbefalte innlegg

Er en god gammeldags "sengekant" spiller og har spilt en lengre tid og startet med en "Morgan startpakke" (gitar til typ 1200,-). 

Har brukt http://www.dancholloway.com/ som "lærer og inspirasjon". og etter at jeg har steget sakte men sikkert i gradene ser jeg en viss begrensning på min gode gammle morgan.. 

har prøvd og googlet pcen varm for og finne gitarer som er spessielt egnet til denne type spilling, men ender opp med større forvirring en det jeg startet med.. 

Har en viss forståelse for at bla:

Martin GPCPA5K (generelt Martin) og Seagull skal være i min kategori?

Hvis det sitter noen veteraner der ute som har noen tips og råd og kan lede meg i riktig rettning, blir det satt veldig stor pris på! 

ikke noe maks grense i prisklassen, men selfølgelig.. kjøper ikke en gitar til 50k for og tilfredstille egoet ved og spille alene.. u get the picture..

På forhånd takk for hjelpen. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som en Lowden.

En Martin (eller klone) i 000 eller OM-land burde funke fint. Til fingerplukking er det vel ofte greit med noe bredere oversadel/nøtt og større strengeavstand ved stolen.

Jeg målte mine to gitarer nå. Gibson J45 Standard har 43.1 mm nøtt og 56 mm bredde ved sadel. Martin OM-28V har 44.1 nøtt og 60.2 mm ved sadel. Begge funker like fint til fingerspill (evt. er jeg like udugelig på begge gitarene ?). 

Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to vanligste breddene for nut er 1 11/16" (43mm) og 1 3/4" (44mm), f.eks Martin tilbyr begge deler.
Hos de så er OM-betegnelse  bred nut og 25.5" skalalengde, 000- smal nut og 24.9" skala.
Det finnes noen få spesialmodeller som viker fra denne oppskriften, men generelt sett så er det slik de opererer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg jobbet mye med de siste årene. Generelt synes jeg de fleste gitarer er for smale ved oversadelen - personlig ville jeg helst hatt 47mm, som bl.a Furch leverer, og det finnes også enkelte Martiner som har den bredden, men dette er en smakssak, og litt avhengig av hvor mye du spiller med åpne strenger inne akkorder, bassganger osv. 44,5 funker greit for meg. 57mm ved stolen skal være bedre, men for meg betyr ikke det så mye om det går ned til 55. 53 begynner å bli smalt, men da er vi i el-gitarland stort sett.

Gitarer med stor kropp kan låte veldig fint til fingerspill hvis de er lett nok bygd, men vær oppmerksom på at stor og dyp kropp belaster skulder og albue ganske mye. Jeg har måttet selge mine D-gitarer og gått for OM-størrelse.

Martin har ofte mye trøkk i bassen - kult til blues og country, kan være litt masete hvis du heller vil ha en helt balansert gitar. Jeg kjenner ikke til modellen du nevner, og det kan godt være at dette ikke gjelder den.

Nylonstrenger? Det er det jeg bruker nå, og til fingerspill gjør den nesten alt like bra som en stålstrenger, men ikke alt. Denne har granlokk or rosentre, og er dermed nærmere mine gamle stålstrengere lydmessig, men en nylongitar vil aldri ha sustain og klang som en stålstrenger. Til gjengjeld får du mer dynamikk og en del kule muligheter for fingerteknikk. Jeg savner en riktig god stålstrenger.

Skal du legge mye penger i en gitar, bør du prøve så mye som mulig først. Til fingerspill er det ekstra viktig at gitaren føles komfortabel i den stillingen du øver i og ikke gir deg slitasjeskader. Om du finner en Furch med 47mm nøtt i nærheten vil jeg anbefale deg å prøve den bare for å få følelsen med hva en virkelig bred hals gjør for fingerspill.

Selv har jeg en tendens til å bli veldig fortjust i gitarer med stor klang, men det er erfaringsmessig ikke nødvendigvis det beste for fingerspill. Det viktigste er at hver enkelt tone kommer fram.

Og som alltid - den gitaren som passer deg best, er den beste gitaren, uavhengig av hva jeg mener. 

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i det som Ibsen sier om at en gitar som først og fremst skal brukes til fingerspill, bør ha "stor klang". Eller rettere sagt; den bør ha mye akustisk lyd. Det kan bety at den ikke låter like fint til strumming som gitarer med mindre klang og mye topp gjør. Mange gitarer gjør begge spillestiler fint, så her er det altså bare å prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg å ta deg en tur til nærmeste musikk sjappe å prøvespille så mange gitarer som mulig. Om du har store hender så kan det være en fordel med større oversadel. For min del blir alt over 44mm for stort. 

Grand auditorium størrelse er en ganske god all-arounder for både fingerspill og andre teknikker som er litt mindre enn en dreadnaught og som er mer behaglig å sitte å spille med. 

Jeg kan godt anbefale hagstrøm akustiske. De har noen modeller i både dreadnaught og grand auditorium. Spesielt for fingerspill bør du sjekke ut de med cedar topp. Meget gode gitarer for prisen. Ligger på rundt 5 - 6k. 

Du bør forsåvidt prøvespille gitaren før du kjøper den, det er viktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.