Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bytte humbucker


Anbefalte innlegg

1 time siden, Erik-M skrev:

blir ikke disse ganske runde og varmlyd, kontra emg81/85 jeg nevnt?

Ikke alle, nei. Mine Supermassive er ganske moderne og "crispe" med klar diskant. 

"...the Supermassive 90 can handle huge amounts of preamp gain without ever sounding thin or losing definition. From light crunch through to colossal fuzz tones, low notes stay sharp and focused with massive bottom end while mids and highs are solid and punchy with the wide frequency response that only a single coil can give. 

Even though the Supermassive 90 is designed for progressive applications the voicing will also be perfect for traditional blues and rock players looking for scorching, unadulterated P90 tone too.

De som er mer vintage hat nok mer den runde lyden, med mye mellomtone. Hadde Mississippi Queens som ble for tjukk for meg (artig å beskrive pickup'er, ass). 

Men klart at P90 er jo en egen greie og ikke for alle. Jeg er fan :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, WelhavenT skrev:

Ikke alle, nei. Mine Supermassive er ganske moderne og "crispe" med klar diskant. 

"...the Supermassive 90 can handle huge amounts of preamp gain without ever sounding thin or losing definition. From light crunch through to colossal fuzz tones, low notes stay sharp and focused with massive bottom end while mids and highs are solid and punchy with the wide frequency response that only a single coil can give. 

Even though the Supermassive 90 is designed for progressive applications the voicing will also be perfect for traditional blues and rock players looking for scorching, unadulterated P90 tone too.

De som er mer vintage hat nok mer den runde lyden, med mye mellomtone. Hadde Mississippi Queens som ble for tjukk for meg (artig å beskrive pickup'er, ass). 

Men klart at P90 er jo en egen greie og ikke for alle. Jeg er fan :) 

Interessant at du syns Mississippi Queen, som jo er en veldig klassisk voica P90, ble "for tjukk" kontra Supermassive. Har ikke prøvd noen av de selv, men jeg har et sett med Nantuckets (ekte P90/soapbars) og kanskje utenom black/death metal låter de helt knall til absolutt alt!

Veldig in your face, og utrolig "svær" og muskuløs mellomtone. Det må egentlig oppleves, går ikke an å beskrive med ord skikkelig. På min Silver Jubilee med litt volum og gain på ca kl 12 låter det bare helt sykt! Selvfølgelig litt ære til ampen og da ;) 

Jeg kan stå og riffe AC/DC og stille meg selv spørsmålet om hvorfor ikke Angus selv bruker P90; opptil flere ganger. Opp med gain eller på med en pedal så er det strake veien til Van Halen/GNR-land, og til Metallica-riffing holder bunnen seg utrolig tight (definitivt i keramisk humbucker-land)! 

Når alt dette er sagt: det kan være trådstarter vil bli skuffet av en P90, hvis det er humbuckerlyd han vil ha. P90 kan også fort bli rimelig bright, og da er det en fordel å være vant med, eller å bli vant med å bruke tonepoten; spesielt i en Fender. 

Det kan også være en fordel å kjøpe med et sett med ny elektronikk i samme slengen, uansett hva du går for. Et veldig ofte oversett ledd i signalkjeden, som kan gjøre større forskjell enn du tror. I størst grad om du faktisk bruker knottene vel og merke :) 

Ser også at du vurderer EMG 81/85. Til sitt bruk er det absolutt bra pickups, men de gjør for det meste kun én ting bra: high gain.  Personlig syns jeg også det er kjipt hvis gitaren min ikke funker fordi batteriet er flatt :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ble aldri helt venn med BK MQ. Men har P90 i både Goldtop'en og Blacktop'en, så ingen krise :) 

Humbucker er vel kanskje det 'safe' valget i dette tilfellet. Har selv EMG 81 i en ESP som jeg bruker til high gain-metal, men ser ikke behovet for det hos trådstarter jmf musikkstil. Gode, gamle schlägeren kan jo rett og slett være et sett Seymour Duncan JB/'59?!

Endret av WelhavenT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 1. september 2016 at 0.24, Alfi27 skrev:

Jeg kan stå og riffe AC/DC og stille meg selv spørsmålet om hvorfor ikke Angus selv bruker P90; opptil flere ganger.

Fordi Malcolm bruker (brukte) Filtertrons, og dermed blir det større forskjell på de to gitarlydene enn om han skulle brukt P90? :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.