Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

hjemmelaget hals 1


Anbefalte innlegg

Det går sakte framover, er stort sett ferdig å forme profilen, hodet og hælen, har brukt litt tid på å få bra og smidige overganger til spesielt hodet. Har brukt en grov rasp, og en finere fil til dette, er nå på sandpapir-stadiet. Det eg lurer litt på er videre rekkefølge i prosessen. Tenker å lage inlays først, deretter slipe til radius på halsen, lakke og deretter sage spor til bånd, for så å montere disse. Er dette en god rekkefølge, eller er det noe som gjør at det vil være betre å gjøre det i en annen rekkefølg? Tenker å lakke for å beskytte treverket mot skitne arbeidsfingrer , dette treverket suger til seg skitt som en svamp...Bilder følger .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett på forumene rundt omkring at det er store variasjoner i rekkefølge på ting hos de som har laget en del gitarer. Alle har utviklet sin helt egen arbeidsflyt som de synes fungerer greit, så det er vel ikke noe rett eller feil her. Inlays før radius høres fornuftig ut for meg i alle fall, lakking før eller etter bånd er visst veldig individuelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare puttet innlegg i ett gripebrett, som hadde ferdig radius. Der brukte jeg innlegg i perlemor, limt med epoxy. Om jeg skal gjøre noe slik igjen, ville jeg ha slipt til riktig radius først, og pusset gripebrettet så langt opp som du har tenkt før innlegg. Jeg opplevde at perlemor og epoxy klinte til sandpapiret noe vanvittig, så det tok fryktelig lang tid å pusse gripebrettet pent.

Om du bruker andre materialer, opplever du kanskje ikke det problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, arneK skrev:

Eg hører trussroden klirre når eg dunker på halsen. Eg tror at gripbrettet må av, og gjøre noen tiltak. Leste at noen bruker å lime den med silikon for å unngå klirring, noen andre råd angående dette? et lite tilbakesteg dette, men men,,, Har treverk da.1f612.png

Silikon er nok tingen. Alle jeg har sett på youtube bruker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørsmål angående avstand fra nut til de forskjellige båndene... Jeg sitter og koseleser leser den bnd-kalkulatoren  på stewmac.com, der blir avstandene opgitt i millimeter,det er greit nok, men med tre desimaler?.  Hundredels millimeter ?Dette er vel vanskelig i praksis, hvor nøyaktig bør man være, tror jeg kan klare ned til + - en halv mm, men ikke noe spesielt mer. Hvor store kan avvikene være før det blir merkbart? Jeg måler hele tiden fra nut til bånd, ikke fra bånd til bånd. En annen ting, jeg har to halser med samme skalalengde,24.75 tommer, og merker at der er noe avvik mellom de to når det gjelder disse avstandene på enkelte bånd. Totallengden er vel ganske lik. Vil dette være merkbart i praksis? Avviket kan vel være opp i en halv mm på enkelte bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar- beroligende. Jeg har fikset problemet angående klirring i trussrod, Fjernet gripbrettet, og la på en syltynn streng silikon i bunnen av sporet, og en syltynn stripe på toppen av den flate stålstanga, og limte på et nytt gripbrett, denne gangen av Rogn-asal, det er en god del hardere enn den vanlige rogna, og mye lysere og nøytral i treverket. Det ligner mer på lønn egentlig. Hele operasjonen tok vel halvannen time. Bilde følger.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stille på forumet nå, tenkte å lege ut et bilde og oppdatering, har fått på nytt gripbrett samt slipt radiusen, sinnsykt mye sliping ble det. Men det begynner å ligne på en hals. Snart klar for inlays og montering av bånd. Ha en fin kveld folkens! Obs, moblikameraet gjør at proporsjonene ser litt pussig ut, bare så det er sagt.WP_20160919_002.jpg

WP_20160919_009.jpg

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Dette ser ut til å bli lekkert. Blir det mer enn bare halsen i fremtiden som prosjekt på forum? En komplett gitar antar jeg da, eller? (Jackson Dinky og Strat er også pene med det telehals. Ikke bare Telecaster. Jeg har det. Tips.)

 

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Sånn ble det så langt. Det var synd med den feilen ved 10. Bånd. Kan hende det kan pyntes på? Inlays gikk hreit nok, ikke perfekt det heller. Jeg lar det være, og vil fullføre den som best mulig. Jeg er mest nyskjerrig på om den blir spillbar, evt god. Evt dårlig. I morgen blir det montering av bånd, tenkte å lime med superlim, transperant.

WP_20161113_004.jpg

 

Endret av arneK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.