Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

hjemmelaget hals 1


Anbefalte innlegg

det er vel hardt nok, tror det er iallefall på høyde med lønn...denne er veldig tettvokst. Vurderer å bruke det til gripbrett, men det bør vel lakkes da? En annen mulighet er båtmaterilet til biltema ( teak) i stedenfor rosewood i såfall. Ellrr noe fra obsbygg. De har litt forskjelig. Men heller mest til rogn da litt av intensjonen min er å bygge noe som ikke alle andre har, og finne mest mulig materiale lokalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rogn bør nok lakkes hvis du brukes det som gripebrett. Teak er mer enn hardt nok, men har et par ulemper. Det kan være veldig oljete og vanskelig å lime med vanlig trelim (hvis det er ekte teak). Titebond 3 eller epoxy er nok det beste da. Det er også fullt av mineraler og sløver verktøy temmelig raskt. Jeg har en stor gammel teakplanke som jeg vurderer å bruke til hals og/eller gripebrett.

Tips til gitarbyggere: Bombay-møbler er laget av rosewood og dukker rett som det er opp på "gis bort"-sidene på Finn... se etter noe med mye av den mørke kjerneveden :)

Endret av el_roffo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 30. august 2016 at 6.18, arneK skrev:

Jeg er i gang med et lite halsprosjekt, og er kommet så langt... Det virker greitt så langt. Emnet er laget av stokk rogn, kløyvd , snudd motsatt vei for stabilitet,og laminert sammen med en bit eik .Jaja, vi får se om det blir en hals til slutt...

WP_20160829_020[1].jpg

WP_20160829_017[1].jpg

Sporet du freser. Har du noen mal, eller bygger du opp under fres for å få riktig krumning/ stigning i spor?

se link viser spor i hals http://www.julimorcreations.com/Plans/Tele-StylePlans.htm

Endret av Erik-M
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, det gjorde jeg ved å stille dypere og dypere kutt på midten, nei, eg brukte ikkje mal, bare passet på å legge midtlinjen parallelt med kanten som anlegget ble ført mot.Frihånd nermest. Trussrod er en som eg bestilte frå gitarist.no, som er dobbelt virkende, altså som kan stilles begge veier. Edit, virker som datamaskina eg bruker er innstilt på nynorsk, der er en servicemaskin frå en av de store kjedene. Må se å få fikset på det...

Endret av arneK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt framgang og litt bakover,,, Fucka opp når eg skulle borre hull til trussrod. Måtte frese bort treverk der feilen var. Hullet kom ut mye lavere enn tenkt,  Det ble å felle ned litt reserve treverk, så får jeg borre nytt senere. Former profilen med en sponhøvel, der er moro å se at det begynner å ligne noe. Fortsatt en liten vei å gå da, men rakk ikkje meir i dag.

WP_20160902_002[1].jpg

WP_20160903_003[1].jpg

WP_20160903_002[1].jpg

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.