Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp Med Koblingskjema for 1 aktiv og 1 passiv


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har et spørsmål angående kobling av pickups.

Har sett at flere gitarer har 1 single aktiv i front og 1 passiv humbucker i bridge.

Lurer på om noen vet hvordan dette kan kobles? Har hørt at man må ha 2 stk outputs men har sett flere med bare 1.

Tenkte og ha 1 EMG SA Single i front og 1 Duncan SH-5 i bridge på stratocaster. Noen som er behjelpelig og kan fortelle meg ?

Endret av Gitarhøra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Naigewron skrev:

Separate volumkontroller og stereo-output, muligens? Og så inn i en stereoboks der du kan balansere input inn til ett monosignal?

Sikkert noen som har løst det bedre ;) 

Problemet er at det kun er 1 volumkontroll og thats it. har lurt litt på om dem kanskje har en switch der dem kutter signal til passiven for så og aktivere den aktive pickupen. si du har en treveis bryter , når du velger neck pickup så kutter du den passive men samtidig aktiverer den aktive og motsatt for den passive. 

Problemet er hvordan jeg kan koble det på den måten :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Naigewron skrev:

Jeg tror aktive og passive pickups har veldig forskjellige krav til motstand i volumkontrollen, så du vil muligens slite der.

Ja det virker litt håpløst , Ta for eksempel tekrø sin strat da, der ser det ut som han har 1 aktiv i neck og 1 passive i bridge . han har kun 1 volumekontroll . så på en eller annen måte må det jo være noen som kan ha greie på det :P 

Har skjønt at aktive bruker 250k potmetere og passiv humbucker bruker 500k . så jeg klør meg litt i bakhuet nå

Endret av Gitarhøra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aktive bruker typisk 25k, tror jeg. Passive single coil bruker oftest 250k, mens passive humbuckere bruker oftest 500k

Du kan jo la den ene pickupen gå forbi hele volumkontrollen, men det er jo et litt kjipt oppsett. Kan eventuelt kompensere med volumpedal foran amp på den pickupen sitt signal, men da begynner det hele å bli veldig komplisert :P 

Endret av Naigewron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gitarhøra skrev:

Ja det virker litt håpløst , Ta for eksempel tekrø sin strat da, der ser det ut som han har 1 aktiv i neck og 1 passive i bridge . han har kun 1 volumekontroll . så på en eller annen måte må det jo være noen som kan ha greie på det :P 

Har skjønt at aktive bruker 250k potmetere og passiv humbucker bruker 500k . så jeg klør meg litt i bakhuet nå

Det er nok ingen aktiv neckpickup i den gitaren, det finnes mange passive pickups med «EMG-look» (ingen synlige polepieces) også.

EDIT: Og vice versa...

emg-sav-23001.jpg 

Endret av Aphelion
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Aphelion skrev:

Det er nok ingen aktiv neckpickup i den gitaren, det finnes mange passive pickups med «EMG-look» (ingen synlige polepieces) også.

EDIT: Og vice versa...

emg-sav-23001.jpg 

Nja, Wikipedia sier at han har rett:

"His trademark Fender Stratocaster is notably unusually set up, with a Rockinger tremolo bridge and a Seymour Duncan pickup at the bridge position, no middle pickup, and an active custom made Magnetics™ pickup in the tail position."

https://en.wikipedia.org/wiki/Ronni_Le_Tekrø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Aphelion skrev:

Det er nok ingen aktiv neckpickup i den gitaren, det finnes mange passive pickups med «EMG-look» (ingen synlige polepieces) også.

EDIT: Og vice versa...

emg-sav-23001.jpg 

Ja jeg vet at det er endel passive emg's der ute , men har også sett flere som har kombinert aktive og passive , kan hende dem er til pynt , men aner ikke :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.