Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

1 time siden, TUFFTUFFTUFF skrev:

Kanon, då beställer jag sent ikväll så har vi det på torsdag eller fredag tänker  jag. Nån annan som blir med? Beställer vi över en viss summa så blir det gratis porto, woohoo :)

Jeg kan vurdere å kjøpe litt mer? Hvor mye mangler vi for å få gratis porto?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Litt uppdatering här. Lite dåligt med övningar med bandet för tiden men ett par har det blivit.

Både jag och nikotro köpte  Warwick Rockboard LT XL och bägge två blev besvikna över kapaciteten. Jag klarade att ge trådlös power till hela brettet ca 1.5 timmar. Inte SÅ illa egentligen och det ska väl egentligen räcka till ett gig. Ett genomsnittligt gig för oss är nog ca 35 minuter men med ljudcheck + dödtid så börjar man närma sig gränsen för stress så jag droppade tanken på trådlös power.. för tillfället.

Första övningen hade jag ordnat bra ljud hemma, checkat det på hög hemmavolym. Lät bra. Men så kom jag till övingslokalen och ..lesson learned.. skruva ljud på gig volym, man. I tillägg gav hela brettet piiiiping som jag inte hade upptäckt hemma (fattar inte varför, det var ganska tydligt). Tillbaka till labben och upptäckte att det inte var någon speciell pedal som gav pipingen men allt tillsammans. Löste det hela genom att köra Amplifire+lys genom 1Spot ström och Line 6 Relay 30+tuner genom  Warwick Rockboard. Nu blev det brutal skillnad på batterikapaciteten så jag antar att Ampliiren dra mycket ström. Har kört brettet ca 4 timmar nu och batteriindikatorn står fortsatt på "4 tända ljus av 4" och ska väl motsvara 75-100% batteritid kvar. Efter första övingen så köpte jag MBritts presets. Inte heeelt min gata men funkade bra som referans.

Andra övningen med Amplifire-brett + Alto TS210 idag. Klart nöjd med ljudet, några små justeringar från hemmainställningarna, men det lät bra. Dagen till ära hade vi två gitarister och det var inga problem att höras mot ett Marshall JVM 50 watt. Det lät lite som att Alton började nå bristningsgränsen (med volymen på kl 3, 75%) men kanske jag bara må dra ner basen litegrann? Den som lever får se. I en gigsituation så ska ju Alton bara funka som monitor för mig, inte hela bandet. I övingslokalen så är det ju inte värre än att dra en kabel mellan Amplifire+PA:t för att få lite extra volym att gå på. Bild från repet finns här, ser egentligen ganska sjukt ut att den lilla Alton klarade att matcha Marshallen. Börjar få tron på att Amplifire+FRFR kanske kan vara något som kan fungera :). Gig på lördag och jag hade kanske tatt med Amplifiren då men vi ska ha med fullt backline för alla banden så det blir trad rör-rigg (Facebookevent här om nån vill komma).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Okej, dax för en uppdatering. Det har varit väldigt lite aktivitet med bandet i det sista därav lite nytt. Men här är i alla fall en ny, ännu mindre, utgave.. Ett fegisbrett, vågar inte ta modelling helt ut liksom😊. Under brettet sitter en Line6 Relay 30 som leder til tunern (en TC Electronic Polytune 2). Därefter går signalen vidare till en TC Electronic Mimiq, som splittar den. Signal 1 går till en Atomic Firebox som därefter går vidare till FOH, hårdpannad till vänster/höger. Signal 2 går till en Mooer Micro Preamp Blacknight, sen vidare till en Seymour Duncan Power Stage 170 och sen vidare till ett kabinett som mickas upp, sänds till mixerbordet och pannas lika hårt åt andra hållet. Allt powras med en OneSpot i daisy chain (förutom SD 170 som kräver vanlig strömkabel).. kanske nån batterilösning istället för OneSpot kunde vart nåt etter hvert?

Fördelar, som jag ser det, är man har en lätt och enkel stereorig med amp+pedalbrett  samlat. Koppla in strömmen, XLR och kabel till kabinett så är det bara att köra. Antingen kan man köra full stereo med Mimiq eller mono med Firebox rätt i PA, eller mer traditionell mono med Mooer+SD 170 in i uppmickat kabinett, beroende på vad som passar. Flexibelt. Jag har testat Mooer Black+SD 170 i replokalen med bandet och volymmässigt så hade de inga problem med att höras över hårdslående trummis, bas och en till gitarist (Marshall JVM med mastern på 7-8). Vågen visar 3.5 kg för allt, inklusive softcase.

Backup: Funkar inte Mooern så har man Fireboxen och vise versa.

Nackdelar: Kom gärna med inspel här. Kan fas bli ett problem? Det kan det säkert😊. Planen var egentligen att köra 2 Fireboxar rätt in i FOH (hårdpannat höger+vänster) men innan jag törs gå modelling-all-in så tänker jag att det är sejjft att ha en amp+poweramplösning i tillägg til Fireboxen.

 

20190511_200504_20190511210631603.jpg.e0e9e074aa0b8d89a00bc9cf8958175d.jpg

 

20190511_200514_20190511210555394.jpg.38020f59915e610bb43d0a011f2d99b2.jpg20190511_200318_20190511210516140.jpg.66442648f30dc9d484a8a2e8dc1d8be7.jpg

.. och så kom Kempern i hus, så då blir det väl att tänka nytt.. för att inte tala om Fractals FM3 :) .

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.