Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Lage finish. Samme måte som man gjør på pyntekniver.


Anbefalte innlegg

Dere har sikkert hørt om Danish oil. Men noe dere antagelig ikke kjenner til er narvsverte. Å lage fin finish med det går supert og det går aldri av. Narvsverte er en væske som du pensler på, forskiktig den renner fort og uansett hva den treffer så går det aldri bort. Det trekker skikkelig inn i treverket. Dette bruker man til å farge treverket i ønsket/ønskede farger. Når det er hatt på så venter du 50 minutter eller mer og pusser det med sandpapir 600 eller finere godt og grundig ca fire ganger eller mer og denne prosessen gjentar så mange ganger som nødvendig. Ta det god tid til å pusse godt. Det er viktig. Mellom hver pussing pensler du narvsverte. Du kan velge en annen farge over og da kan man også få artige farger om ønskelig. Du kan bruke flere farger samtidig og også blande din egen ved å mixe flasker. På siste lag narvsverte går man opp til minimum sandpapir 1200. Til slutt skal den ligge i olje over natten. Har du en dunk med 5 liter Danish oil så hell alt opp i en boks/bøtte som er stor nok til at kroppen kan ligge der og la det ligge over natten. Om morgenen bare tørker du godt av kroppen med en klut og heller resterende olje tilbake. 

En ting, du ser bestandig mønsteret i treverket men det er meningen. Det er ikke lakkering. (derimot går det som en lek å lage sunburst md denne metoden tipper jeg)

Det er dette knivmakere gjør men treverk er treverk. (Jeg laget kniver før)

Narvsverte får dere kjøpt på feks skinnlåven og Jørn Jensen lærhandel på Lillestrøm. Begge har nettbutikk også. 

 

Her er litt av det jeg mener, feks er denne selvfølgelig behandlet med rød narvsverte:

ZZ98CA509F-0D5E-448C-A34B-41313FFD9441_zps

 

Angående farger så kan dere kjøpe alle disse fargene hos jørn jensen lærhandel. http://www.jjensen.no/Farger-finish-lim

Fargeprover_Narvsverte.png

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Narvsverte blander seg i lagene i treverket og du år fram effekt og overgang etter at det har trukket inn minst 50 minutter og du pusser med samdpapir. gradvis kommer det fram og hvor glidende det blir avhenger av pussingen, ikke penslingen. Å male sunburst med pensel sammenlignet med den metoden jeg beskriver kan ikke sammenlignes og dette er noe jeg har peiling på. Jeg har laget mye glidende overganger før. (ikke på gitarer men jeg vet hva jeg snakker om)

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ANBEFALER ikke. Forteller om en alterantiv metode for de som har lyst til å prøve noe nytt. Det kan brukes både på stort og smått. Det brukes også på geværer. Treverk er treverk uansett størrelse.

Sunburst har jeg ikke prøvd men jeg vet hvordan denne væsken reagerer. Jeg laget en vildig fin kniv i den fargen under, den røde, og den ble vakker ensfarget. Det gikk på liten over flate og er det noen grunn til at det ikke skule så på en stor overflate...

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Rottenikken skrev:

ANBEFALER ikke. Forteller om en alterantiv metode for de som har lyst til å prøve noe nytt, og jo, jeg prøvde på en body for lenge siden. stemmer det. Meget vellykket men jeg har den ikke mer. Det er ca 1 år siden.

Du får nesten komme med noen bilder av det du har gjort. Så kan forumbrukerne her kommentere hvorvidt åpningstråden din har noen som helst verdi.

Oppfordring til trådstarter: kjenn din begrensning, kjenn ditt publikum. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg hadde av kniver brant opp i husbrann da huset til mor og far brant ned i 2010. Jeg fikk ikke reddet noe. sorry...

Men vent og se. Mitt neste prosjekt etter den røde telecasteren skal bli en Telecaster Deluxe i Swamp ash og den skal bli sort ytterst med mørke brun innenfor og tan innerst på samme måte som sunburst (men med andre farger), laget etter denne metoden. Jeg har aldri laget de speil blanke da jeg syntes satin finish er finere med denne metoden og den gitaren blir satin. Hvor blank den blir avhenger av hvor mange ganger den bades i olje. Min skal bades bare en gang.

(forutsatt at det ikke er for kaldt ute til å pusse når jeg får råd. Da må det vente til året etter med finishen)

En oppfordring til deg, gubbe er: kjenn din egen begrensning for hvis du ikke kjenner denne metoden så er du ikke kompetent til å uttale noe om mine begrensninger der.

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke funnet på å legge en gitarkropp i olje over natten. Høres ut som oppskriften på en katastrofe.

Derimot mange veldig tynne lag, hvor du legger neste lag når forrige har tørket fungerer bra.

Ang sunburst: Om en klarer bruke penselen som en bomullsfille og legge farge i sirkelbevegelser hvor en gradvis drar inn den mørkere fargen kan det nok fungere, men selv med bomull og farge beregnet for formålet er dette en kunst å få pent.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lagt en gitarkropp i linolje i noen måneder en gang, inspirert av knivmaking jeg holdt på med. Resultatet var en blytung og helt død kropp. Synes ikke det var så lurt.
Det er ofte en grunn til at det ikke er vanlig å gjøre uvanlige ting når man lager/setter sammen gitarer. Det er som regel ikke det at det ikke er prøvd før av noen, men at det ikke er så lurt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er slettes ikke durkdreven. Når det vi snakker om å få fram trestruktur i et knivskaft, er det etter min mening mest vanlig å beise. Hva slags beis man liker best varierer. Narvsverte er et produkt som i første rekke er ment til farging av lær. Det fungerer det fint til. Det at en og annen knivsnekker har brukt det på tre kan jeg gjerne tro, i og med at "det var tomt for beis, og man tager hva man haver." Har gjort det selv. Ser man for seg forskjellen i areal på et knivskaft og en hel gitarkropp, er det enkelt å se for seg at forskjellen er ganske formidabel. Er man på "møbelgitarkjøret", så gjerne for meg, men vær forberedt på at det tar lang tid, det blir mye pussing med papir av finheter det er vanskelig å få tak i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.