Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hadde jeg hatt bart, hadde jeg jaggu meg fått litt snørr i den her, gitt. Dette ser fantastisk bra ut! :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bøyer meg i hatten og støver litt! En av de beste trådene her på lange tider! Åsså en V a gitt!!!! :D 

Keep posting! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En liten oppdatering i kveld.

Hullene til strengen gjennom kroppen er boret, men jeg er usikker på om jeg skal sette ned "ferrules" før eller etter lakkering. Jeg er blitt litt usikker på fargetvalget etter at Truckstop Chuckie introduserte Olive Drab. Er det noen som har noen tanker/ innspill om fargevalg så bring it on! :) Jeg digger Surf Green, men ser at det antagelig ville vært finest med chrome og ikke gull hardware...

IMG_20160816_183556.jpg

Jeg fikk frest ut for pickup's, og testet at plasseringen ble riktig i forhold til plekterbrettet.

IMG_20160816_183635.jpgIMG_20160816_183644.jpg

Dessverre passet det ikke for han jeg skulle skjære frets hos i går, så det blir nærmere helgen. Gleder meg til å få limt på gripebrettet og testet ut pusseklossen med 12" radius. 

Peace out.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
5 minutter siden, TorVaga skrev:

antagelig ville vært finest med chrome og ikke gull hardware...

Nickel, ikke chrome.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes forslaget om pelham blue er godt, men så er jeg en generell sucker for pelham blue og da. 

gbdsmvbmvcgh1282-xl-02.jpg 

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 hour ago, MartheyG said:

Synes forslaget om pelham blue er godt, men så er jeg en generell sucker for pelham blue og da. 

gbdsmvbmvcgh1282-xl-02.jpg 

Det er absolutt ikke en dårlig idè nei! Takk for bildet^^

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Beklager at det har vært litt stopp i oppdateringer her. Det kom naturlig da jeg ble pappa til en perfekt liten gutt onsdag 24.08, så da ble byggingen lagt på is for en liten stund.

Ellers har jeg prøvd meg såvidt på å lage noe inlay av lønnen fra halsen til gripebrettet. Jeg har lyst til å lage noe morsomt, men har ikke bestemt meg enda for hva jeg skal gå for. (Vurderte et øyeblikk slike stickers jeg ser rundt omkring, men tror jeg går for "the real deal")

IMG_20160823_222956.jpg

Til dette arbeidet har jeg forsøkt å finne en tynn fres til min Dremel 8100, som jeg akkurat har laget en base til så jeg kan frese litt med den. Kjøpte et sett med freser på Clas, men de hadde for tynn tange. Bauhaus har originalt Dremel-tilbehør, så det spørs om ikke "bestefar" skal få lov til å ta med seg noe fra Liertoppen på vei hit til helga :)

IMG_20160905_114323.jpg

Tiden vil vise hvor mye jeg får gjort fremover mellom bleieskift og trilleturer, men prosjektet skriker etter oppmerksomhet!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For det første, gratulerer så masse!

Lurt å lage sin egen freseholder. jeg kjøpte Dremel sin, og den er ikke brukbar, da den låses bare på den ene siden. Derfor er den ubrukbar til noe som krever så høy presisjon som dette.
Så et tips, man får kjøpt sånne billige sett med diverse frese-file-kappedeler som også inneholder tanger av forskjellig diameter. Noe av disse uoriginale settene er jo ikke av særlig kvalitet, mens andre er forbausende bra.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tidlig 80 talls Gibson Korine Heritage reissue kom i noen få farger .

Vintage white som denne er fin og sjelden å se .

Klassisk korina trefarge er finest uansett , men det får du ikke til .

Gibson81FlyV_HeriWht_4.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei igjen forum.

Jeg trodde det skulle bli "masse" tid, når babyen min sov, til å jobbe videre på gitaren... Så feil kan man ta! Etter 5-6 uker med noe som ligner kolikk har jeg fremdeles ikke fått på meg skoene for en tur ut i garasjen før jeg måtte ta Jonah opp av vogna og roe han igjen. =)

Endelig har han begynt å sove litt på dagtid, så nå har jeg fått lagd båndmarkeringer som jeg har drømt om en stund.

Tanken var å frese ut noe fancy mønster, og lage et kult inlay. Dette viste seg å være hakket mer vrient enn jeg først antok. Jeg ble ikke fornøyd med resultatet på prøvene mine, så da skrinla jeg hele prosjektet. Jeg gikk heller for en prikk-i-prikken-strategi. Jeg ønsket å ha noe som var litt annerledes, og her kommer altså resultatet.

IMG_20161013_182357.jpgIMG_20161013_182343.jpg

Prikkene ble laget ved å skjære en ganske tynn (ca 4mm) flis av lønnen jeg har i halsen, og montere et verktøy for å slå hull i lær i borpressen. Dette fungerte overraskende bra, og prikkene ble nøyaktig 7mm i diameter.

IMG_20161013_150030.jpg

Deretter boret jeg for hånd med et trebor i gripebrettet og limte de på plass. "Øynene" av valnøtt som ble felt ned i lønnen er 3mm, og ble boret på frihånd. Disse ble ikke perfekt sentrert, da jeg ikke "gadd" å ta meg bryet med å finne midten i sirkelen. Min venn internett gav meg tipse om å bruke et hullverktøy i borpressen for å lage prikkene.

Når det gjelder lakkering av kroppen har jeg fremdeles ikke landet farge, men jeg heller mot å prøve meg selv ved å rigge opp et lakkeringstelt i garasjen. Tiden vil vise om guttungen fremdeles sover videre, og at det er mulig å komme seg ut for å gjøre noe.

Og her er mini-rocker'n ;)

IMG_20161012_162526.jpg

• Liker 8

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 minute ago, arneK said:

Det ser steike bra ut! Gratulerer med pappa-tittelen forresten!1f642.png

?

Takk, og takk :) Det er ihvertfall ikke noen andre som har slike som jeg har sett  ?

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Lignende innhold

• Av Audun
      Gjort enda mer jobb på denne nå. Det er den første gitaren jeg har gjort båndarbeid på selv, så jeg har vært veldig forsiktig for ikke å ødelegge den. Jeg har nå filt og pusset ned høye bånd og pusset bort båndskjegg. I tillegg fikk denne Tonerider Alnico 4 pickups med CTS pots og Emerson PIO kondis ikke lenge etter jeg fikk den. Nå begynner den faktisk å bli virkelig bra!

• Av ST_FlyingV
      Halo Custom Guitars lager nå min nye Flying V gitar, konfigurasjon er som beskrevet under, samme konfigurasjon som i K.K. Downing signature guitar model produsert av KxK Guitars. Jeg vurderer å kjøpe en Marshall JVM410H, vil jeg klare å lage tilnærmet gitar sound som i Judas Priest med den amp. eller er det noen som kan anbefale noe annet. Jeg har en Hughes & Kettner Grandmeister Deluxe 40 i dag
      3 Piece Maple neck Mahogany body Scalloped Maple or Ebony fretboard K inlays 24.75" scale Floyd Rose Speedloader Chrome EMG 81/85 1 Volume Push/Pull switch for Pickup selection Dunlop flush mount strap locks 24 Dunlop 6120 frets Kluson vintage tuners (tuners are for visuals only) Battery Box Dual carbon fiber rods Dual action truss rod
    • Av SunMaster
      Har gått på en ventesmell.... har ventet i snart 2 måneder på en Gretsch G6114, som pga jetcarriers uheldige omstendigheter har latt vente på seg. Så derfor har jeg jo levd på finn/ebay/reverb. La inn bud på et par sånne på ebay og reverb, men de gikk for høyt syns jeg. Men så dukket denne opp

Eneste kosmetisk feilen jeg finner er 
      Nå skal jeg bare justere ned strengene 2mm og intonere den, så blir det bra! ?

Vet at headstocken er enten eller. Men jeg er fornøyd med en litt annerledes en!
    • Av Rottenikken
      Jeg bygger en vikingcaster, dvs en strat med meget nordisk og norsk utseende. Den blir en Harald Hårfagre sigmaturmodell. Den må selvfølgelig vare natutell og matt. Sidene er blanke ellers er den matt treverk. All hardware blir chrome som blir pusset med stålull inntil det minner om tinn, som er mer nordisk enn chrome. Jeg kjøpte denne kroppen ripete og sort det måtte endres:

Dete måtte gjøres naturelt og nordisk så her pusser vi samt treberk plekterbrett:

På bildet over er den ferdig oljet med litt småbrun olje og plekterbrtettet har fått treverk dekorfilm. Jackbrønnen er pusset så den ikke er chrome mer, nå minner den om tinn, et materiale som vi har hatt i århundrer å norge.

Bildet under er mens jeg oljet den. da ble den litt brunere og høyglans. På oversiden og undersiden så gikk jeg over med stålull 0000 så alt ble matt.

• Av space
      Det har jo vært litt snakk om en økonomi build-off. Denne her går vel ikke helt under kravene som ble satt der, men prøver å gjøre det billig.
      I sommer kom jeg over denne kroppen og halsen billig, så handlet og tenkte det kunne være fint å bruke til et lite prosjekt, hvor jeg lærer meg litt forskjellig som jeg ikke har prøvd før.

Begge deler er av ukjent merke. Når jeg pusset ned så jeg at denne telecasteren opprinnelig hadde hatt tom-bro og stop tail. Lakkjobben selgeren hadde gjort her var helt krise.
      Planen var i utgangspunktet å ha en tele half-bridge og en Bigsbyaktig tremolo.
      Jeg handlet inn half-bridge og "Bigsby" fra ebay, bare for å oppdage at bridgen ikke gikk å stille høyt nok. Dette igjen pga originalens tom-bridge. Halsen var altså for høy.
      Så da bar det på ebay igjen for å finne en billig tom-bridge.
      I mellomtiden ble det litt måling og jeg borret ut hullene som var fylt igjen. Forøvrig KUN sparkel i hullene. Ikke noe treverk.

Her har jeg borret til Bigsby og rensket opp de originale hullene til broen.
      Jeg har valgt å prøvemontere hele gitaren før jeg eventuelt pusser den ferdig og lakkerer den. Dette for å verifisere at den i det hele tatt er spillbar før jeg legger masse energi i finish.

VEH, fra Guitarfetish, som jeg hadde liggende ubrukt

Klippet ut plekterbrett delvis ut fra en thinline-mal, googleinspirasjon og egne ideer.
      Stemmeskruer har jeg rappet fra en annen gitar inntil videre. Fikk justert trussrod og strengehøyde så den er spillbar.
      Neste oppdatering blir elektronikken.
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.