Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Første bygg - Flying Vaga


Anbefalte innlegg

En liten oppdatering i kveld.

Hullene til strengen gjennom kroppen er boret, men jeg er usikker på om jeg skal sette ned "ferrules" før eller etter lakkering. Jeg er blitt litt usikker på fargetvalget etter at Truckstop Chuckie introduserte Olive Drab. Er det noen som har noen tanker/ innspill om fargevalg så bring it on! :) Jeg digger Surf Green, men ser at det antagelig ville vært finest med chrome og ikke gull hardware...

IMG_20160816_183556.jpg

Jeg fikk frest ut for pickup's, og testet at plasseringen ble riktig i forhold til plekterbrettet.

IMG_20160816_183635.jpgIMG_20160816_183644.jpg

Dessverre passet det ikke for han jeg skulle skjære frets hos i går, så det blir nærmere helgen. Gleder meg til å få limt på gripebrettet og testet ut pusseklossen med 12" radius. 

Peace out.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Beklager at det har vært litt stopp i oppdateringer her. Det kom naturlig da jeg ble pappa til en perfekt liten gutt onsdag 24.08, så da ble byggingen lagt på is for en liten stund.

Ellers har jeg prøvd meg såvidt på å lage noe inlay av lønnen fra halsen til gripebrettet. Jeg har lyst til å lage noe morsomt, men har ikke bestemt meg enda for hva jeg skal gå for. (Vurderte et øyeblikk slike stickers jeg ser rundt omkring, men tror jeg går for "the real deal")

IMG_20160823_222956.jpg

Til dette arbeidet har jeg forsøkt å finne en tynn fres til min Dremel 8100, som jeg akkurat har laget en base til så jeg kan frese litt med den. Kjøpte et sett med freser på Clas, men de hadde for tynn tange. Bauhaus har originalt Dremel-tilbehør, så det spørs om ikke "bestefar" skal få lov til å ta med seg noe fra Liertoppen på vei hit til helga :)

IMG_20160905_114323.jpg

Tiden vil vise hvor mye jeg får gjort fremover mellom bleieskift og trilleturer, men prosjektet skriker etter oppmerksomhet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første, gratulerer så masse!

Lurt å lage sin egen freseholder. jeg kjøpte Dremel sin, og den er ikke brukbar, da den låses bare på den ene siden. Derfor er den ubrukbar til noe som krever så høy presisjon som dette.
Så et tips, man får kjøpt sånne billige sett med diverse frese-file-kappedeler som også inneholder tanger av forskjellig diameter. Noe av disse uoriginale settene er jo ikke av særlig kvalitet, mens andre er forbausende bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hei igjen forum.

Jeg trodde det skulle bli "masse" tid, når babyen min sov, til å jobbe videre på gitaren... Så feil kan man ta! Etter 5-6 uker med noe som ligner kolikk har jeg fremdeles ikke fått på meg skoene for en tur ut i garasjen før jeg måtte ta Jonah opp av vogna og roe han igjen. =)

Endelig har han begynt å sove litt på dagtid, så nå har jeg fått lagd båndmarkeringer som jeg har drømt om en stund.

Tanken var å frese ut noe fancy mønster, og lage et kult inlay. Dette viste seg å være hakket mer vrient enn jeg først antok. Jeg ble ikke fornøyd med resultatet på prøvene mine, så da skrinla jeg hele prosjektet. Jeg gikk heller for en prikk-i-prikken-strategi. Jeg ønsket å ha noe som var litt annerledes, og her kommer altså resultatet.

IMG_20161013_182357.jpgIMG_20161013_182343.jpg

Prikkene ble laget ved å skjære en ganske tynn (ca 4mm) flis av lønnen jeg har i halsen, og montere et verktøy for å slå hull i lær i borpressen. Dette fungerte overraskende bra, og prikkene ble nøyaktig 7mm i diameter.

IMG_20161013_150030.jpg

Deretter boret jeg for hånd med et trebor i gripebrettet og limte de på plass. "Øynene" av valnøtt som ble felt ned i lønnen er 3mm, og ble boret på frihånd. Disse ble ikke perfekt sentrert, da jeg ikke "gadd" å ta meg bryet med å finne midten i sirkelen. Min venn internett gav meg tipse om å bruke et hullverktøy i borpressen for å lage prikkene.

Når det gjelder lakkering av kroppen har jeg fremdeles ikke landet farge, men jeg heller mot å prøve meg selv ved å rigge opp et lakkeringstelt i garasjen. Tiden vil vise om guttungen fremdeles sover videre, og at det er mulig å komme seg ut for å gjøre noe.

Og her er mini-rocker'n ;)

IMG_20161012_162526.jpg

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.