Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Litt om Stratocaster 1961 modell. Prosjekt


Anbefalte innlegg

Nå blir den bå ferdig om to uker og jeg setter bort de andre prosjektene og rød Tele som et mindre sideprosjekt så dette blir neste - en 1961 modell. 

Nå starter jeg snart opp med en Stratocaster 1961 modell og planlegger så jeg vil først snakke litt om den årsmodellen slik at jeg får den så autentisk som mulig. Bygging starter om et par mnd. Jeg tenkte fiesta rød farge og matte ned litt så den ikke ser ny ut og bare kjøpe aged hardware på e-bay og prøve å få en halsplate med serienummer mellom 55000-72000. Men hvis vi kan prate litt først før byggingen starter om 1961 modellen så den blir så korrekt som mulig...  

En kopi av 1961 strathals med 61 spec laget av gitarmaker får jeg for ca 170 euro og det er jo akseptabelt for så godt håndtverk.

Denne gitarkroppen er en eksakt kopi av en 1961 modell body.  Lurte på denne men er fargen riktig nok for den årsmodellen?

https://www.tonefactory.nl/body-strat-model-sss-fiesta-red-finish

Og ca sånn stol: http://www.ebay.com/itm/KLUSON-RELIC-AGED-VINTAGE-USA-STRAT-STRATOCASTER-BRIDGE-KIT-2-3-16-KVTSN-/371550441330?hash=item568221cf72:g:prsAAOSwDuJWuS78

Så mulig jeg kunne trenge noen gode råd for å matte den ned så den ser aged ut, bodien altså slik at jeg kan lære og pugge utenat. Lurte på litt forsiktig våtsliping med 1200 papir bare sånn at den ikke blir speilrød så den ser ny ut?

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er flunka nye. Mulig at det er ulovlig i LAGE dem men det er ikke ulovlig å KJØPE dem. jeg har funnet en halsplate på ebay med passende nummer. Min skal lages bare for moro skyld likevel og et slikt nummer ville jeg aldri misbrukt. Det blir litt som å lage falsk Fenderlogo. Ja denne skal få Fender 61 modell logo også. Det er også kopi. Og lovlig å kjøpe. 

Dessuten ville jeg aldri solgt den og henvist til serienummer for å tjene en god sum heller. Jeg bare gjør det for gøy og det går ikke ut over Fender slik som feks en nøkkelgenerator på et dataprogram gjør. Fender taper ikke noe på det og derfor ser jeg ikke noe galt i å kjøpe den og sette på. Men forfalskning, ja, man kan på en måte si det og men jeg kaller den for kopi. Det høres litt penere ut.

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er så galt med dette? JEG syntes at dette blir gøy. Hvis JEG har glede av dette da? Men at det kan stemples som idioti - husk at aged hardware er salgsvare så jeg er vel ikke den eneste som forelder en gitar. Noen kjøper fake sticker for F-hull og liker det også mens andre syntes det er teit.

Stempler du meg som en tosk? Det blir noe originalt. Fantasi. Vi er forskjellige.

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke lov til å kjøpe forfalskninger heller . Om man kjøper i god tro er vel en ting , men om du vet.............................. Ikke er det lov å lage forfalskninger, og det blir vel litt der.

 

Endret av bjosted
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at det er noe som få har selv om bet blir kopi er det jeg syntes at er morsomt. Kanskje lire noen som ikke vet bedre av personlige venner for å imponere. Noe ingen andre som jeg kjenner gjør. (men nå kjenner jeg ingen andre som bygger selv heller) 

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Rottenikken skrev:

Det at det er noe som få har selv om bet blir kopi er det jeg syntes at er morsomt. Kanskje lire noen som ikke vet bedre av personlige venner for å imponere. Noe ingen andre som jeg kjenner gjør. (men nå kjenner jeg ingen andre som bygger selv heller) 

Det hadde du klart å få til med egenkomponerte logoer også, noe som er vel så tøft og sjeldent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det. At jeg kan bevise at jeg har foreldet en gitar slik som jeg sier med mitt navn i logoen. Da blir den et bedre kunstverk som foreldet enn hvis den er blank. Mine venner har sett mine selvbygde skinnende blanke gitarer så å imponere med en som skal se gammel ut med hensikt vil nok imponere mer enn skinnende blank for det vet de at jeg kan. Da blir det heller ikke forfalskning.

Jeg tror heller vi sier at det blir en skikkelig 60's gitar.

Hva er lettest å matte ned av denne eller rød:

https://www.tonefactory.nl/body-strat-model-sss-black

Jeg kjøpte nettopp denne nå. Det er en 57 USA stol og den er maken til 62 stolen. og 61 til 62 stol er så like at det kan aksepteres. Ikke alle delene er tilgjengelige i 61 modell så... Stol er et eksemplel på det, i alle fall hvis den skal være aged. Ingen av mine venner ser forskjell likevel og det gjør ikke jeg heller.  Det blir en så-og-si 61 modell. Eller man kan si - det blir i allefall en 60's gitar.

$_1.JPG

Jet spørsmål. Hvis denne utelukkende har skikkelige deler og et godt oppsett samt Custom shop pickups, kan denne kalles custom da hvis også kvaliteten er der?

Sort eler rød body - en av dem blir det.

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Rottenikken skrev:

Jeg tror heller vi sier at det blir en skikkelig 60's gitar.

Jeg håper virkelig at mange ikke er enig i dette utsagnet.
Til og med top-of-line masterbuildere hos Fender Custom  kaller ikke de svindyre byggesettene sine
for skikkelige '50 -'60 s.

Endret av Hyrcanian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Hyrcanian skrev:

Jeg håper virkelig at mange ikke er enig i dette utsagnet.

Tilnærmet kopi selvfølgelig. Stolen over fant jeg ut at ikke har 11,3 mm spacing men er Mexico så da blir det vel noe tilsvarende USA. Gotoh eller KLUSON feks.

Skikkelig 60's gitar, det blir litt feil det. Du har rett. Ekstremt 60's modified er mer rikitig, eller hva? Det blir nesten  kopi da eller ekstrem 60's stil. Er du enig i det? Dette vet jeg er et prosjekt som blir fullført da dette er min store drømmegitar.

Denne stolen er riktig nok for en 60's modified USA som ikke er ekte, men meget realistisk. 11,3mm spacing. Det er en KLUSON. Tilsvarede denne. 

Men hvis vi sier ekstremt 60's modified med meget autentisk utseende? Enig?

 

KLUSON_RELIC_AGED_VINTAGE_USA_STRAT_STRATOCASTER_BRIDGE_KIT_2_3_16_ KVTSN___eBay.jpg

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Rottenikken skrev:

Det blir nesten  kopi da. Er du enig i det?

Et hjemmelagd forsøk på kopi kan jeg gå med på.
En meget dreven amerikansk Stratocaster.aficionado sa:
"Strats are easy to build & easy to stuff up. I've seen it many, many times. 
Building a really great one is not that easy, it's almost impossible"

 

Endret av Hyrcanian
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.