Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Fender Highway One HSS


pretty_zeeko

Anbefalte innlegg

Fender Highway One HSS Stratocaster. Er denne noe bra? Husker ikke hva de lå på i pris i Norge i 2009, men mener det var 8000kr. Made in USA og med satin nitrolakk.

Jeg lurte på om nitrolakken slites veldig fort? - Jeg digger vintage/relic og spesielt når man lager/sliter den ned selv, med sin egen historie. Er egentlig derfor jeg har lyst på en, men den må låte noe bra også.

Ta gjerne og skriv deres erfaringer med denne type gitar. :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en HSS Highway One litt tilbake i tid. Den jeg hadde var en grei gitar for pengene. Skulle visstnok være en lakk som ble fort slitt, men hadde den ikke lenge nok til å se det. Hadde ikke betalt mer enn 6k for en brukt en da du kan få american standard stratocaster for 7-8k 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 1.8.2016 at 23.43, shv skrev:

Hadde en HSS Highway One litt tilbake i tid. Den jeg hadde var en grei gitar for pengene. Skulle visstnok være en lakk som ble fort slitt, men hadde den ikke lenge nok til å se det. Hadde ikke betalt mer enn 6k for en brukt en da du kan få american standard stratocaster for 7-8k 

Nei, hvor lenge hadde du den da? Holder ikke å ha den lenge uten å tilbringe mye spilletid på`n. Jeg fikk kjøpt en for 3500kr for 4 dager siden. Nesten ikke brukt. 2009 moddel. Med klistremerke fortsatt over tremolo-hullet. haha. Ingen tegn til noe særlig aldring. Men, man kan se at lakken er tynn. Har hånd polert gitaren, så nå er den blank og fin, kontra matt satin. Leser på nettet at noen mener det er poly-lakk med tynn nitro over. Haha..., Vet ikke hva jeg skal tro da det er så mange meninger og skal visst være forskjell på de aldre modellene osv osv.... Får vel finne ut selv....

Endret av pretty_zeeko
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fender har "alltid" hatt et belegg under nitrolakken. Det er slik at en del mener at nitrolakk "låter" bedre enn polylakk, så derfor bruker man nitrolakk.

Hva jeg mener holder jeg for meg selv, men en del mer eller mindre aktive gitarspillere mener altså at selv om Fender har brukt Fullerplast på kroppene sine siden tidenes morgen, så er nitro bedre som lakk enn annen lakk.

http://www.caraguitars.com/fullerplast.htm

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En form for "sealer" for å tette porene i veden før lakkering er helt vanlig, og Fullerplast er ikke noe annet enn en ny "sealer" de startet med i '63.

Fender og lakk er ganske kompliserte saker, men handler mye om billakk, og hvordan lage gitarer raskt og billig.

Det jeg ikke har noen tro på i linken til Castor er hele påstanden om Fender begynte å støpte gitarene i plast i 1963,

men beholdt nitroen ytterst fordi folk trodde det gjorde at gitarene pustet.

Tror nok mer på at Fender brukte nitro ut 60-tallet fordi det var det enkleste og billigste alternativet.

 

At man utover 70-tallet fant ut at de gamle Fender gitarene var mye bedre enn 70-tallets produksjon,

var nok heller det som gjorde at kundene ville ha gitarene slik de ble laget på 50 og 60-tallet.

 

Tidlig pusteproblematikk for gitarer gjorde at The Beatles strippa gitarene sine for lakk i 1968. 

Tro det var ny tankegang den gangen. Sikkert påvirket av relativt kraftig bruk av hallusinogener.

 

Her er mye info om Fender og lakk. Har posta linken tidligere. Ser også at deler av linken til Castor er hentet her.

http://guitarhq.com/fenderc.html

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, CastorFiber skrev:

Fender har "alltid" hatt et belegg under nitrolakken. Det er slik at en del mener at nitrolakk "låter" bedre enn polylakk, så derfor bruker man nitrolakk.

Hva jeg mener holder jeg for meg selv, men en del mer eller mindre aktive gitarspillere mener altså at selv om Fender har brukt Fullerplast på kroppene sine siden tidenes morgen, så er nitro bedre som lakk enn annen lakk.

http://www.caraguitars.com/fullerplast.htm

Interresant stoff! :D Dette er min første strat med nitrolakk. Til noe annet, Gibson gitarer har vel nitro? Husker jeg kom ned til ren maple/mahogny etter noen år med slitsje fra armen. Vil dette skje med straten jeg har? (Ned til alder'n) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spilt på en HW1 med SSS. Nå er dette sikkert 6-7 år siden, men jeg husker at den var "helt ok". Den føltes litt mer eksklusiv enn en mexikaner, men låt ikke så mye bedre. Jeg hadde aldri betalt 8k for en, da jeg har spilt på mange billigere gitarer som har vært 2-3 hakk bedre. Men muligens hvis du prøver et par stykk, at du klarer å finne en gitar du liker. Jeg er sånn som kjøper gitarer på impuls uten å prøve først, men skulle jeg hatt en slik så ville jeg absolutt prøvd den før jeg hadde slått til. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moderne nitro som de store bruker er noe helt annet en det som ble brukt på 50-tallet. Nåtidens nitro har en del plaststoffer i seg som gjør lakken mye mer holdbar enn de gamle.

Er vel mest de dyreste CS-modeller og div hi-end gitarbyggere som bruker nitro som ligner mer på det gamle. Aner ikke hva MJT bruker, men nitroen er rimelig skjør og er man litt kloms som meg, har du ferdig relic i løpet av et år eller to med de :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg hadde en highway one strat en gang i tiden. Det var generasjon 2 av highway one serien jeg hadde. Altså den med svær headstock. Husker lakken var matt og tynn ja. Begynte å slites fort. Den jeg hadde var særs myk i treverket også, en kompis mistet en tom 1.5L flaske på den og det lagde et svært hakk. Husker at den var svært lettspillt i forhold til mange andre strats jeg har prøvd, den hadde jo svæære frets også. Jeg byttet pickupene i min til custom shop texas specials, da våknet den fra dvale virket det som. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.