Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Første gitarbygg


Anbefalte innlegg

6 timer siden, el_roffo skrev:

Fat Pat er absolutt verdt pengene, jeg har den i bridge på hovedgitaren min. I mine ører er den ikke veldig langt unna en SD SH-5.

Høres bra ut. Jeg tenkte å bruke dem rett og slett fordi det er de jeg har liggende, men bra å høre at de er duganes også :)

Nye fremskritt er gjort . Alle hulrom i kroppen er frest ut

IMG_1344resize.jpg

Baksiden er avrundet med halvtoms avrundingsstål

IMG_1343resize.jpg

Spor til binding ble også frest ut men da skjedde en aldri så liten tragedie. Jigen jeg lagde til denne jobben var ikke festet skikkelig, flyttet litt på seg og fresen gjorde dermed et lite innhogg i siden

IMG_1342utsnitt.jpg

Jeg ser for meg 2 måter å fikse dette på. Enten fyller jeg det med en eller annen form for "sparkelmasse" og sprayer heldekkende farge, eller så freser jeg nytt spor for bredere binding. Tror jeg heller mot det siste da jeg ønsker meg transparent finish på denne. Hva tror dere?

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Peaceandloveandrocknroll skrev:

Synes ikke du skal dekke til alt det fine trevirket og arbeidet du har lagt ned med heldekkende farge. Bred binding blir fint!

Takk for innspillene! Jeg tror at jeg går for bred binding. Har testet litt på bjørkekroppen fra tidligere i tråden og synes at 10mm binding blir penere enn 6mm som jeg hadde tenkt å bruke. Hell i uhell der altså 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, LilleMorris skrev:

Dette ser fint ut, jeg ble interesert i den jiggen du lagde for å frese sporet til bindingen, har du noen bilder av den? Jeg har planer om å lage en gitar med binding og kunne tenkt meg en jigg for å frese sporet.

Jeg har noen bilder av den ja. Kan sikkert ta noen flere dersom du trenger det. Er veldig enkel og lage og koster tilnærmet ingen ting.

IMG_1340resize.jpg

IMG_1349resize.jpg

Jigen fungerer etter samme prinsipp som den som stewmac selger. De to delene er koblet sammen med to kulelagerbaserte skuffeskinner av denne typen

8872788623390.jpg

Den "smultringen" som skal følge oversiden av emnet lagde jeg av en bit med bjørk. Her går det sikkert an å være mere kreativ

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det ser ut som utsøkt arbeid. Det hadde aldri jeg klart. Jeg kjøper ferdige kropper med eller uten finish jeg. 

Med den toppen - lakke/olje naturell. Det er mitt råd.

Du er kjempeflink!!!!!

Originalt å droppe tummycut og den andre som går ned men på oversiden så en Strat. 

Endret av Rottenikken
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Rottenikken skrev:

Jeg syntes det ser ut som utsøkt arbeid. Det hadde aldri jeg klart. Jeg kjøper ferdige kropper med eller uten finish jeg. 

Med den toppen - lakke/olje naturell. Det er mitt råd.

Du er kjempeflink!!!!!

Originalt å droppe tummycut og den andre som går ned men på oversiden så en Strat. 

Takk for det! Lagde forresten tummycuten i kveld. Armresten er der, men er ikke så synlig på bildene. Den er også litt mindre enn på en vanlig strat da jeg var litt usikker på om jeg ville greie å bøye toppen i en såpass kraftig vinkel. Finishen er jeg stadig i tenkeboksen på men det blir vel en transparent finish i en eller annen fargevalør. Jeg skal eksperimentere litt på noen trerester jeg har tatt vare på så får vi se hva jeg lander på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.