Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Første gitarbygg


Anbefalte innlegg

23 timer siden, nikotro skrev:

Jeg ville brukt benkeplata til å øve på utfresing og heller fått tak i noe heltre til denne gitaren?

Tror jeg heller mot dette jeg også

22 timer siden, Kossoff skrev:

Dette er bare utrolig tøft! 

Takk for at du liker det. Koser meg med dette jeg også.

Har ikke skjedd så mye spennende i dag. La i en Rosewoodflis i det 22. båndet.

IMG_1259resize.jpg

Forsøkte å få litt superlim inn under båndene. Vet ikke hvor mye jeg fikk inn der.

IMG_1274resize.jpg

Har lagd meg en rettholt med spor for båndene av en 50mm linjal jeg hadde liggende. Blir ikke brukt riktig enda men greit å være litt i forkant.

IMG_1279resize.jpg

Ellers har jeg fintilformet og finpusset halsen. Nå er det snart klart for å legge noen lag med lakk som "sealer". Dette er noe jeg ikke har peiling på overhodet og trenger derfor noen råd. Jeg har ikke tilgang til sprøyteutstyr og det blir derfor enten sprayboks eller pensel/rull. Hvordan anbefaler dere at jeg griper an dette? Hva slags lakk osv.

 

Endret av Ryss
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først: Imponerende arbeid på halsen!

Har brukt lakk fra Clas Ohlson i en årrekke uten noen problemer. Skal du spraye er rett sprøyteteknikk viktig, jevn påføring slik at du vet hvor mye du har å jobbe med slik du ikke pusser igjennom senere osv. Rett temperatur bør du og påse...både på boksen og rommet. Så unngår du at boksen spytter og det begrenser "orange peel" noe. Husk å rens dysa på boksen og mellom lagene og, eller spytter den. Ikke bli fristet til å pusse for tidlig heller (mellom lagene er greit såklart) men akryllakk har lang herdetid og pusser du for tidlig risikerer du at den perfekte overflaten pluselig ikke er så perfekt lenger. Tenker du blank, halvblank eller matt finish?

Det sagt...så ville jeg nok heller ha oljet halsen...mye mer behagelig finish på en hals en lakk, men det er meg da.

Endret av Scythes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker noe lakk som herder på to timer. Det er hurtigtørkede men aldri noen problemer med den. 

Du får sikkert kjøpt noe tilsvarende i Norge også. Jeg kjøper lakk på bilrekvisita hvis jeg skal ha spesielle farger og på de boksene så står det at det herdes på to timer. Da får man jo tre - fire lag på en dag.

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Scythes skrev:

Først: Imponerende arbeid på halsen!

Har brukt lakk fra Clas Ohlson i en årrekke uten noen problemer. Skal du spraye er rett sprøyteteknikk viktig, jevn påføring slik at du vet hvor mye du har å jobbe med slik du ikke pusser igjennom senere osv. Rett temperatur bør du og påse...både på boksen og rommet. Så unngår du at boksen spytter og det begrenser "orange peel" noe. Husk å rens dysa på boksen og mellom lagene og, eller spytter den. Ikke bli fristet til å pusse for tidlig heller (mellom lagene er greit såklart) men akryllakk har lang herdetid og pusser du for tidlig risikerer du at den perfekte overflaten pluselig ikke er så perfekt lenger. Tenker du blank, halvblank eller matt finish?

Det sagt...så ville jeg nok heller ha oljet halsen...mye mer behagelig finish på en hals en lakk, men det er meg da.

Takk for fyldig svar! Jeg skjønner at dette er noe jeg må sette meg grundig inn i og øve på før jeg tar fatt på halsen. 

Jeg tenkte i utgangspunktet en blank finish. Blir litt møbelgitar dette serru. Hvor lang herdetid er det sånn ca på akryllakk? Hvor mange lag trenger en?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolig har du lest den, men i tilfelle du har gått glipp av den, dette er en nyttig tråd når det gjelder finish på gitarer:

 

Det blir litt smak og behag når man skal finne ut hva som er "best". Behersker man å bruke spraybokser, for eksempel, så er det en grei måte å lakkere på, gjør man det ikke, kan det være minst like snedig å bruke gulvlakk fra boks. Det blir litt individuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, CastorFiber skrev:

Trolig har du lest den, men i tilfelle du har gått glipp av den, dette er en nyttig tråd når det gjelder finish på gitarer:

 

Det blir litt smak og behag når man skal finne ut hva som er "best". Behersker man å bruke spraybokser, for eksempel, så er det en grei måte å lakkere på, gjør man det ikke, kan det være minst like snedig å bruke gulvlakk fra boks. Det blir litt individuelt.

Takk for det. Der er en nyttig tråd ja. Har ikke finlest den enda men det skal jeg gjøre. Jeg tror jeg blir å teste ut litt med både sprayboks og pensel før jeg bestemmer meg for hva jeg velger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke la deg skremme av sprayboks :) Øve litt er nok lurt men det er ikke heksekunst. Mine tips er å være nøye med avstanden, tempo og overlapp. Husker du disse tingene får du et jevnt lag. Viktig når du sprayer en hals er å huske at den ikke er flat og spraymøstret ditt må ta høyde for dette...ellers vil tykkelsen på lakken variere. Sørg for alltid å ha lik avstand til halsen hele tiden. Ikke stopp over halsen heller. Om du sprayer vertikalt eller horisontalt er jo noe du selv avgjør, men sørg for å starte før halsen og avslutte når du har passert den. Ellers vil du og raskt få ujevne lag. Overlapp med ca 50% og hold en avstand på ca 20 cm hele tiden. 

Men som Castor sier, det jo individuelt hva man behersker best. Du kan oppnå like bra resultat med en lakk du pensler på. Men 4 uker er en fornuftig tid å vente og i tråd med hva produsentene av akryllakk anbefaler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar! Driver og prøver meg frem med forskjellige løsninger akkurat nå. Heller mere mot sprayboks for øyeblikket. 

I kveld fikk jeg laget fresemal for halslomma. Lagde først en i 4mm finèr som jeg formet for hånd. Overførte så denne til 15mm finèr med fresen. Avsluttet med å fintilpasse lomma med maskeringstape. Passet hele tiden på å sjekke senterlinjene mot hverandre med en stållinjal.

IMG_1289resize.jpg

I morgen blir det å overføre denne til en ny 15mm finerplate med fresen.

Endret av Ryss
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, CastorFiber skrev:

Siden Clas er nevnt, sist jeg var innom for å handle spraylakk, hadde de sånne sett med "oppgraderte" dyser til boksene.

Lang historie kort, det har noe for seg. Legger man dem i rett løsemiddel rett etter man har brukt dem, kan man bruke dem mange ganger.

Det høres jo supert ut. Finner dem imidlertid ikke på nettbutikken deres. Kunne jeg bry deg med en link?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kunne du, men da jeg handlet lakk sist, fant jeg disse i butikken. Det var tre-fire munnstykker i en plastpose. Har ikke link.
Clas beveger seg mer og mer vekk fra "Gubbdagis", og til en butikk som selger ting alle andre har. Vet ikke om de har det mer. Det er lenge siden de hadde pianohengsler, metalldreibenker og andre ting det ikke var mulig å kjøpe andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har fremdeles dyser, men de er til deres serie med spraylakk. Jeg har klart å bruke den på en Biltema-lakk, men vet ikke om den passer til feks Dupli Color. 

On that note! Få deg et håndtak til å spraye med, slik som dette her:

Spraymaster_03.jpg

Jeg fant min på Mekk og den har passet de fleste bokser jeg har prøvd den på. Er lettere å spraye jevnt når man har godt håndtak :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.