Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Første gitarbygg


Anbefalte innlegg

Den 2.8.2016 at 22.38, Ryss skrev:

Flott at du vil følge tråden. Håper at du også vil stille med kunnskapen din når jeg kommer med spørsmål her. 

Ja så sant jeg kan gi gode råd/ ideer så...

Jeg kon jo si noe. Dette er gode saker for en rimelig penge. Du nevnte en Strat men hvis du har lyst på flytende stol i stål med stål saddler og messing blokk så koster ikke denne mer enn 20 dollar og 13 dollar porto fra USA og gratis import. Dragonfire har jeg aldri hatt problemer med. Saddler er 10,5mm og blokk er import tykkelse: http://guitarpartsonline.com/Strat-Trem-System-2-Point-Brass-Block-Steel-Saddles-Colors-10023.htm

 

144158947211478592639.jpeg

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IMG_1225resize.jpg

Hull til stemmeskruer er borret. Ble så nøyaktig som jeg kunne få det med utstyret jeg har tilgjengelig tror jeg. IMG_1227resize.jpg

Grovutforming av hals med rasper og filer. Dette er den morsomste delen av jobben så langt. Det er noe nesten hypnotisk over det å langsomt forme emnet med enkelt utstyr.

IMG_1241resize.jpg

Begynner å ligne en hals dette. Gjenstår noe fintilpasning og finpussing men lar den være sånn foreløping før jeg går over til neste jobb som er:

IMG_1236resize.jpg

redusere tykkelsen på headstock, forme overgangen til gripebrett og 

IMG_1235resize.jpg

drille hull for festeskruer til stemmemekanikken. Radiusen i overgangen mellom headstock og gripebrett er formet med rasp og fil siden jeg ikke har tilgang på spindelpussemaskin. Stemmeskruene er Wilkinson ez-lok tror jeg. Er så lenge siden de ble kjøpt at jeg ikke husker lenger. Neste jobb blir å sette på båndene.

Endret av Ryss
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Rottenikken skrev:

Ja så sant jeg kan gi gode råd/ ideer så...

Jeg kon jo si noe. Dette er gode saker for en rimelig penge. Du nevnte en Strat men hvis du har lyst på flytende stol i stål med stål saddler og messing blokk så koster ikke denne mer enn 20 dollar og 13 dollar porto fra USA og gratis import. Dragonfire har jeg aldri hatt problemer med. Saddler er 10,5mm og blokk er import tykkelse: http://guitarpartsonline.com/Strat-Trem-System-2-Point-Brass-Block-Steel-Saddles-Colors-10023.htm

 

144158947211478592639.jpeg

Takk for tipset! Jeg har en fast stol liggende og tenkte i utganspunktet å bruke denne. Vi får se litt hvordan dette bygget utvikler seg før jeg bestemmer meg for hardware.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, CastorFiber skrev:

Jeg tenker det kanskje er like greit å velge en fast stol på sitt første gitarbygg. EnFloyd- type er litt vanskeligere å frese plass til. :)

Ellers må jeg si at dette ser imponerende flott ut. Veldig morsomt å følge med på, dette er stas.

Takk for det! Jo jeg hadde i utgangspunktet tenkt å holde dette på et så overkommelig nivå som mulig. Først og fremst bekymrer jeg meg for om jeg klarer å plassere stolen riktig. Avansert utfresing i tillegg til dette tror jeg medfører unødvendig kompleksitet foreløpig. Det blir forresten noen spørsmål om plaasering av stol her ettehvert. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, nikotro skrev:

Det her ser veldig bra ut!

Takker!

Tid for båndlegging :)

IMG_1238resize.jpg

Litt spartansk utstyr til jobben men det gikk greit. Radiusen på båndene ble laget ved hjelp av en superavansert jig.

IMG_1285resize.jpg

Jeg laget et hakk i kanten på arbeidsbenken med en fil og sagde et spor i en trekloss.IMG_1286resize.jpg

Så dro jeg båndet gjennom denne jigen. Vinkelen du drar båndet nedover med avgjør radiusen på båndet.

IMG_1251resize.jpg

 

IMG_1246resize.jpg

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde noen rester av benkeplate i bjørk fra Ikea liggende og tenkte å bruke dette som materiale til kroppen. Etter at jeg hadde sagd ut med stikksag og frest ut etter fresemal ble jeg litt usikker. Det er kanskje litt simpelt å bruke benkeplate til dette bygget. Alternativet er å stikke innom Nilsson på Lade og høre om de har noe ask i riktig dimensjon liggende. Benkeplatekroppen blir da brukt som prøvekanin/øvingsobjekt til utfresing av halslomme osv. Hva tror dere?

IMG_1239resize.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Ryss skrev:

Takker!

Tid for båndlegging :)

IMG_1238resize.jpg

Litt spartansk utstyr til jobben men det gikk greit. Radiusen på båndene ble laget ved hjelp av en superavansert jig.

IMG_1285resize.jpg

Jeg laget et hakk i kanten på arbeidsbenken med en fil og sagde et spor i en trekloss.IMG_1286resize.jpg

Så dro jeg båndet gjennom denne jigen. Vinkelen du drar båndet nedover med avgjør radiusen på båndet.

IMG_1251resize.jpg

 

IMG_1246resize.jpg

Fiffig løsning. Pre-bendte bånd er dyrt, likeså utstyret til å bøye. Hvordan fungerte det? Måtte du rette ut igjen og prøve på nytt når du ikke fikk den radiusen du var ute etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, ebbe skrev:

Fiffig løsning. Pre-bendte bånd er dyrt, likeså utstyret til å bøye. Hvordan fungerte det? Måtte du rette ut igjen og prøve på nytt når du ikke fikk den radiusen du var ute etter?

Det tok et par forsøk for å få sånn ca riktig radius. De mislykkede forsøkene gikk i søppelbøtta. :) Veldig lite vitenskaplig men det fungerte greit synes jeg. En får litt svinn i og med at 2-3 cm i hver ende av båndet ikke får noen radius og må klippes av men heller det enn å kjøpe dyrt bøye-utstyr.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Ryss skrev:

Jeg hadde noen rester av benkeplate i bjørk fra Ikea liggende og tenkte å bruke dette som materiale til kroppen. Etter at jeg hadde sagd ut med stikksag og frest ut etter fresemal ble jeg litt usikker. Det er kanskje litt simpelt å bruke benkeplate til dette bygget. Alternativet er å stikke innom Nilsson på Lade og høre om de har noe ask i riktig dimensjon liggende. Benkeplatekroppen blir da brukt som prøvekanin/øvingsobjekt til utfresing av halslomme osv. Hva tror dere?

IMG_1239resize.jpg

Kan være kjekt å ha noe å prøve på, men tror nesten jeg hadde prøvd å lage gitar av den , og bare oljet evt beiset og oljet kroppen. Spennende med sliket mønster av staver. Bjørk er veldig solide saker også.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.