Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Første gitarbygg


Anbefalte innlegg

6 timer siden, Ryss skrev:

Takk for svar. Jeg mistenkte at det kunne bli problematisk å sette på et bånd der. Jeg vil følge rådet ditt og forsøke å fylle med pussestøv. Hva slags lim vil du anbefale til dette?

Superlim eller trelim, avhengig av metoden. Du kan pakke støv tett nedi sporet og dryppe på superlim til det ikke trekker inn mer, så legger du mer støv oppå det overskytende limet.  Evt. kan du blande vanlig trelim og pussestøv til en tykk "pasta" som du legger i sporet.

Begge måter fungerer, men jeg foretrekker å fylle med superlim siden det krymper mindre og tørker fortere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, el_roffo skrev:

Superlim eller trelim, avhengig av metoden. Du kan pakke støv tett nedi sporet og dryppe på superlim til det ikke trekker inn mer, så legger du mer støv oppå det overskytende limet.  Evt. kan du blande vanlig trelim og pussestøv til en tykk "pasta" som du legger i sporet.

Begge måter fungerer, men jeg foretrekker å fylle med superlim siden det krymper mindre og tørker fortere.

Hvordan blir fargejevnheten når du bruker superlim? Jeg har kun gjort dette med trelim og pussestøv, men fargen blir alltid mye lysere enn jeg ønsker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, lokmund skrev:

Hvordan blir fargejevnheten når du bruker superlim? Jeg har kun gjort dette med trelim og pussestøv, men fargen blir alltid mye lysere enn jeg ønsker.

Med superlim kan fargen bli litt mørkere enn treet rundt. Jeg syns det blir ganske bra bare støvet pakkes tett nok, slik at overflaten blir mest mulig tre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, CastorFiber skrev:

Legger meg ikke opp i superlim eller trelim-diskusjonen, men vil bare tipse om at sånne butikker som selger radiostyrt gjerne har et bra utvalg av superlim. Skal du bruke superlim, kan det også være smart å bruke en engangspipette. Da blir det mindre søl.

Godt tips. Utvalget er mildt sagt slunkent på vanlige byggvareforretninger iallefall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke påstå jeg har testet så veldig mange sorter, men har god erfaring med Zap-a-gap. Den finnes i tre viskositeter, har en flaske som ikke tetter seg så fort, og de to tynneste varer lenge før de tørker ut.
De selger den på XXL, men de har bare medium. Det tror jeg kanskje er passe.

Disse har alle sortene, men de forlanger litt mer for limet. http://elefun.no/aspx/sokeresultater.aspx?sokeord=lynlim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liming av gripebrett gikk som en drøm. Gripebrettet er frest flush med hals og innlegg installert. De havnet til og med nesten på linje. Bortsett fra den nederste da. :)  Sier meg uansett fornøyd med jobben så langt. Neste jobb blir boring av hull til stemmeskruer og så grovforming av hals. Ser også et glimt av gfs-les-paulen som er i ferd med å få en makeover

IMG_1224resize.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Kossoff skrev:

Utrolig tøft prosjekt! Skulle ønske jeg hadde utstyr, plass og talent nok til å gjøre noe sånt selv.

Lykke til videre!

Takk for det! Så langt virker dette som en veldig artig hobby. Vet ikke om man trenger så mye talent. Tålmodighet derimot ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Ryss skrev:

Takk for det! Så langt virker dette som en veldig artig hobby. Vet ikke om man trenger så mye talent. Tålmodighet derimot ?

Og for å ikke snakke om kunnskap og verktøy samt et sted å jobbe. Det er ikke rare greiene det jeg lager sammenlignet med dette, men man må jo gjøre sitt beste. Sånt liker jeg. Dette skal jeg følge med på når jeg har tid. 

Endret av Rottenikken
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Rottenikken skrev:

Og for å ikke snakke om kunnskap og verktøy samt et sted å jobbe. Det er ikke rare greiene det jeg lager sammenlignet med dette, men man må jo gjøre sitt beste. Sånt liker jeg. Dette skal jeg følge med på når jeg har tid. 

Flott at du vil følge tråden. Håper at du også vil stille med kunnskapen din når jeg kommer med spørsmål her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.